پارس ناز پورتال

امان از چشم و هم چشمی های خواهرانه

امان از چشم و هم چشمی های خواهرانه

شاید به جرات بتوان گفت که از طولانی ترین ارتباطات انسانی که در میان افراد بشر می تواند وجود داشته باشد، رابطه خواهران و برادران با یکدیگر است.

 
 

رابطه دو خواهر با یکدیگر علاوه بر طول مدت آن، به خاطر دارا بودن بار عاطفی بیشتر می تواند جنبه و شکلی خاص به خود بگیرد ولی از دگر سو هستند خواهرانی که همواره در رابطه چندین و چند ساله خود نقش کارد و پنیر را برای یکدیگر ایفا کرده اند.

 

اگر رابطه دو خواهر با یکدیگر، این شانس و فرصت را داشته باشد که رشد کند، شاخ و برگ بگیرد و بالغ شود؛ به طور قطع این دو خواهر بهترین دوستان دنیا برای یکدیگر خواهند بود.

 

گاهی اوقات داشتن ارتباط دوستانه میان خواهران به افسانه مبدل می شود زیرا به نظر می رسد که این دو چاره ای جز همزیستی و همخانگی با یکدیگر ندارند ، چرا که از یک سو نحوه برخورد والدین و مورد مقایسه قرار دادن این دو با هم و از طرف دیگر نحوه ارتباط گیری و تعامل خواهران با یکدیگر در ایجاد این گسل عاطفی نقش بسزایی داشته است.

 

رقابتهای ناسالم و چشم و هم چشمی های خواهرانه باعث خشم و غضب ناگهانی می شود و مشاجره و حسادت را میان این دو به دنبال خواهد داشت.

 

اما در صورتی که به این دو نفر، امکان رشد و بلوغ و تبدیل شدن به خود داده شود(و دایما مورد مقایسه قرار نگیرند و رقابت جویی میان انها از طرف اطرافیان القا نگردد) در بیشتر موارد این چشم و هم چشمی ها و کشمکش های قدیمی از بین خواهند رفت و ارتباطی زیبا خود را عرضه خواهد کرد.

 

قصد داریم در این یادداشت نگاهی به این موضوع داشته باشیم که چگونه ارتباط خواهرانه را مستحکم تر کنیم؟

 

چرا این رابطه تا این حد اهمیت دارد؟

 

به طور قطع برای استحکام هر ارتباطی تلاش و کوشش آگاهانه و حتی توام با برنامه ریزی لازم است. وقتی این موضوع به ارتباطات خانوادگی برسد گاه تلاشی بیشتر لازم است چرا که به نظر می رسد در ارتباطات نزدیک خانوادگی به علت نزدیکی بیشتر افراد با هم، گویی بی ادب و نزاکت شدن، بد ذاتی، خودپسندی، انتظار چشم پوشی داشتن از هر اشتباه بزرگ، انتظار درک شدن خودخواهی ها و .. راحت تر امکانپذیر می شود. زیرا اعضای خانواده تصور می کنند به خاطر نزدیک بودن بیش از حد مجازند که هر رفتار نادرستی را انجام دهند و یا هر انتظار غیر واقع بینانه ای را از یکدیگر داشته باشند. در حالی که هر ارتباطی اعم از ارتباطات دوستانه، ارتباط با همسر، رابطه با فرزندان و ….همه و همه دارای اصولی خاص است . در حقیقت ما هیچ رابطه ای را سراغ نداریم که در آن اصول، حد و حدودها و رعایت حال یکدیگر وجود نداشته باشد.

 

با این اوصاف اگر خواهان استحکام رابطه خواهرانه هستید زمان کنار گذاشتن و ترک این عادات بد فرا رسیده است. همانطور که دوست دارید افراد غریبه با شما به احترام رفتار کنند، با خواهرتان مواجه شده و رفتار کنید.

 

سعی کنید در برخورد با خواهرتان فردی متفکر، محتاط و با ملاحظه ای باشید. صدمه زدن، رنجاندن و اذیت کردن خواهر خیلی راحت تر از سایر دوستان است زیرا شما به طور گسترده از نقاط ضعف و آسیب پذیری او اطلاع و آگاهی دارید

پس برای این منظور سعی کنید:

 

زمانی را با هم باشید. اگر مجبور به بودن با هم نباشید نمی توانید تصور کنید که بودن در کنار خواهرتان و گذران وقت با وی چقدر لذت بخش است. شاید با بالاتر رفتن سن و افزایش دغدغه های زندگی شخصی، از این لذت با هم بودن کاسته شود اما این امکان وجود دارد که این کاهش رابطه جزیی بوده و تنها تحت تاثیر شرایط زندگی ایجاد گردد.

 

خواهران به این دلیل که در یک خانواده با ارزشهایی یکسان رشد کرده اند اشتراکات فراوانی با هم دارند و این یک امتیاز طلایی در ارتباط با یک نفر است. تفاهم به طور اتفاقی ایجاد نمی شود. خویشاوندی و دلبستگی بیشتر و تلاش برای استحکام ارتباطات و صمیمیتها ، دانه های مقدماتی هر ارتباط دوستانه ای است. لذا برای حصول به این هدف و برای حفظ و ایجاد یک رابطه صمیمی با خواهرتان ، فقط باید زمان و فرصت مناسب را به این دست مولفه ها بدهید و برای رشد بیشتر آنها تلاش کنید.

 

سعی کنید در برخورد با خواهرتان فردی متفکر، محتاط و با ملاحظه ای باشید. صدمه زدن، رنجاندن و اذیت کردن خواهر خیلی راحت تر از سایر دوستان است زیرا شما به طور گسترده از نقاط ضعف و آسیب پذیری او اطلاع و آگاهی دارید.

 

وقتی که در کنار یک نفر یا همراه با او بزرگ می شوید شما از بسیاری از حوادث و اتفاقات زندگی او آگاهی خواهید داشت و در حقیقت شما محرم اسرار او هستید و از ترس ها، احساسات، حساسیتها، نارضایتی ها، اشتباهات و خطاها و مسایل دیگر وی تا حد زیادی اطلاع دارید. به طور خلاصه یعنی تجهیزات و ابزار لازم جهت صدمه زدن به او را به طور کامل در دست دارید.

خواهر

 

در حقیقت هر گاه کسی به شما خیلی نزدیک باشد طوری که از ترسها، رویاها، ناکامی ها و .. وی مطلع باشید ، می توانید از این اطلاعات برای صدمه زدن به وی استفاده کنید.

 

برای مثال اگر علی رغم این که می دانید خواهرتان همیشه نسبت به مساله وزنش حساسیت و دلهره دارد او را دایما از این جنبه مورد تمسخر و ناراحتی قرار دهید آسیبی که وی از شما می بیند خیلی بیشتر از زمانی است که همین الفاظ را از شخص ناشناسی که از حساسیت وی بی اطلاع است می شنید. او این احساس را خواهد داشت که شما احساسات او را به سخره گرفته اید.

 

هیچگاه به علت صمیمیت و احساس نزدیکی زیاد به خواهرتان، وسایل شخصی وی را مورد بررسی قرار ندهید چرا که این اقدام باعث ایجاد حس عدم اعتماد می گردد.

 

حتی اگر با افکار و طرز فکر خواهرتان مخالف هم هستید نباید این مخالفت را به طور صریح و روشن ابراز کنید.

 

از ذکر حرفها و عقایدش برای دیگران به منظور یک موضوع بامزه و خنده دار خودداری کنید.

 

پس برای اینکه بتوانید ارتباط و پیوند خواهرانه خود را هر چه مستحکم تر کنید لازم است علاوه بر گذشت و بخشش ، کمی محتاط تر و فکور تر باشید. با انجام این کار می توان همواره فرض کرد که شما بهترین خواهر دنیا هستید نه بدترین آن.