پارس ناز پورتال

توصیه های مهم و طلایی مختص دوران قاعدگی

مجموعه : بهداشت زنان
توصیه های مهم و طلایی مختص دوران قاعدگی

اولین نکته‌ای که هر خانمی برای حل مشکلات روحی ناشی از نشانگان پیش از قاعدگی باید بداند این است که این حالت به هیچ‌وجه یک بیماری روانی نیست. فقط شرایطی روحی خاصی است که باعث می‌شود سختی‌های کار و روابط اجتماعی و همین‌طور مشکلات موجود در روابط عاطفی بیمار پررنگ‌تر از همیشه به نظر بیاید. خانمی که دچار چنین مشکلاتی می‌شود، می‌تواند خیلی راحت‌ به همسر، خانواده یا دوستان نزدیک خود بگوید که فعلا در دوره نشانگان پیش از قاعدگی است و از نظر روحی به پشتیبانی آنها احتیاج دارد.

مسلما این کار شرایط را برای او ساده‌تر خواهد کرد، حتی خانم‌هایی هستند که در این دوره علایم شدیدی پیدا می‌کنند و زندگی آنها درست مثل جهنم می‌شود‌ اما این افراد هم نباید از چیزی بترسند. مراجعه به مشاور یا روان‌شناس و در میان گذاشتن مشکلات با او تقریبا همه‌چیز را حل خواهد کرد. کلید موفقیت در مواجهه با علایم نشانگان پیش از قاعدگی بالا بردن آگاهی نسبت به خصوصیات این دوره است. در واقع کسی که بیشتر می‌داند بهتر عمل می‌کند.

 

1.دارا بودن علایم نشانگان پیش از قاعدگی نشانه افسردگی نیست:
افسردگی و نشانگان پیش از قاعدگی دو حالت خلقی کاملا متفاوت هستند. البته پزشکان در موارد خاصی از داروهای ضدافسردگی را تجویز می‌کنند اما این موضوع نشانه ابتلای فرد به بیماری افسردگی نیست.

 

2.نشانگان پیش از قاعدگی ممکن است نشانه یک بیماری جسمی باشد:
برخی بیماری‌ها علایمی شبیه نشانگان پیش از قاعدگی دارند. مثلا اختلالات تیرویید، اختلالات اضطرابی و حتی بیماری دیابت بنابراین باید به پزشک مراجعه کرد و با نظر او از نداشتن چنین بیماری‌هایی مطمئن شد.

 

3.گاهی نشانگان پیش از قاعدگی بیماری‌های روحی و جسمی دیگر را تشدید می‌کند:
بیماری‌های متعددی وجود دارند که نشانگان پیش از قاعدگی باعث بدتر شدن آنها می‌شود. مثل میگرن، دیابت، آسم، نشانگان روده تحریک‌پذیر، صرع، افسردگی، اختلال اضطرابی، سوءمصرف مواد و بسیاری موارد دیگر. اگر خانمی به هر یک از این بیماری‌ها مبتلا باشد باید در مورد نحوه کنترل علایم نشانگان پیش از قاعدگی حتما با پزشک خود مشورت کند.

 

4.گاهی افرادی که قاعده نمی‌شوند هم دچار علایم نشانگان پیش از قاعدگی می‌شوند:
خیلی اوقات خانم‌هایی که در سنین باروری هستند، بدون قاعده شدن علایم نشانگان پیش از قاعدگی را پیدا می‌کنند. به‌خصوص آنهایی که قاعدگی‌های نامنظم دارند یا تازه زایمان کرده‌اند اما اکثر مواقع خانم‌هایی که به سنین یائسگی نزدیک می‌شوند یا جراحی هیسترکتومی (درآوردن رحم) انجام داده‌اند چنین حالتی را تجربه می‌کنند.

 

5.نشانگان پیش از قاعدگی با افزایش سن بدتر می‌شود:
اکثر تحقیقات علمی نشان داده هر چه سن بالاتر می‌شود نشانگان پیش از قاعدگی شدیدتر می‌شود، البته این علایم فقط تا دوره یائسگی وجود دارد و پس از آن از بین خواهد رفت. بنابراین بهتر است خانم‌هایی که علایم نشانگان پیش از قاعدگی را دارند، حتما سعی کنند روش مقابله با این علایم را در همان مراحل اولیه و خفیف‌تر بیاموزند.