پارس ناز پورتال

بهترین دارو برای تسکین دردهای زنانه

مجموعه : بهداشت زنان
بهترین دارو برای تسکین دردهای زنانه

یکی از مشکلات شایع در زنان، درد هنگام ارتباط زناشویی است که این مشکل علل متنوعی دارد. واژینیسموس بیماری نادری است که باعث دردهای شدید و غیرقابل تحمل در زنان می شود. این بیماری معمولا ریشه های روانی دارد، اما گاه روان درمانی هم روی آن بی اثر است.

از علل شایع تر ترس هایی است که به دلیل آموزش ها یا تجربیات ناخوشایند دوران کودکی، ایجاد می شود. عدم تمایل به ازدواج نیز می تواند علت این دردها باشد. علل بسیار شایع تر عفونت های واژن و سرویکس است، اما گاه درمان عفونت منجر به درمان قطعی این دردها نمی شود. از علل دیگر زخم های واژن این است که به علت عفونت های خاصی مثل تب خال تناسلی، سیفلیس، زگیل تناسلی و… می تواند به وجود آید، اما بیماری های دیگری که به دلیل مشکلات سیستم ایمنی ایجاد می شوند (مثل بیماری بهجت) نیز به زخم های واژن منجر می شوند. سرطان های واژن و سرویکس هم منجر به زخم های واژن می شوند پس برای تشخیص علت زخم نیاز به معاینه کامل، آزمایش های خاص و نمونه برداری است.

درد حین عادت ماهانه نیز از مشکلات بسیار شایع در خانم هاست که ۵۰ درصد زنان با آن درگیر هستند و بر اساس علت به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می شوند.

نوع اولیه همان نوع شایع در بانوان جوانی است که معمولا یک تا ۲ سال بعد از شروع عادت ماهانه، اتفاق می افتد و نمی توان به آن نام بیماری گذاشت، بلکه به دلیل وجود بیش از حد برخی مواد در بدن این دردها به وجود می آیند. این مواد به طور طبیعی در آغاز هر دوره عادت ماهانه در بدن ایجاد می شوند و منجر به انقباض در برخی رگ ها شده و ایجاد درد می کنند. درد معمولا چند ساعت قبل یا همزمان با شروع عادت ماهانه آغاز می شود و در بیشتر مواقع دو تا ۳ روز طول می کشد. این درد بیشتر در ناحیه زیر شکم احساس می شود و می تواند با درد ناحیه کمر همراه باشد که به جلوی ران ها تیر بکشد. گاه با تهوع و استفراغ و در موارد نادر با احساس غش کردن نیز همراه است. درد پریود ماهانه مداوم نیست و کم و زیاد یا قطع و وصل می شود و با گرم کردن شکم یا ماساژ دادن یا حرکت کردن کمتر می شود. از آنجا که این دردها می تواند به علل دیگری هم رخ دهند حتما به معاینه و بررسی نیاز دارند.

بهترین دارو برای تسکین این دردها، داروهایی مثل بروفن و مفنامیک اسید است که موجب کاهش موادی می شوند که عامل اصلی این دردها هستند. این داروها باید با دستور پزشک و در بهترین حالت قبل از شروع علایم استفاده شوند تا بهترین اثر را داشته باشند و تا زمانی که درد وجود دارد، ادامه داده شوند(دو یا سه روز). در این صورت عوارض شایع این داروها مثل پوکی استخوان برای مصرف کننده خطرناک نیست. اگر این داروها به مدت لازم (۴ تا ۶ماه) استفاده شوند، اما باعث بهبود نشود می توان با نظر پزشک از داروهای دیگری استفاده کرد.