پارس ناز پورتال

مراقبت های تخصصی یائسگی

مجموعه : بهداشت زنان
مراقبت های تخصصی  یائسگی

در سنین یائسگی احتمال ابتلا به بیماری های بدخیم مثل سرطان پستان، رحم، تخمدان و سرطان دهانه رحم بیشتر است،  پس انجام مراقبت سالانه در این سنین از ارزش بالاتری برخوردار است، بنابراین معاینه پستان و ماموگرافی سالانه باید انجام شود. در کسانی که سابقه سرطان پستان، تخمدان، رحم یا روده ها را دارند، این مراقبت ها زودتر و دقیق تر باید انجام شود. در کسانی که این سوابق وجود دارد بررسی وجود یا عدم وجود برخی از ژنها که خوشبختانه در کشور ما امکان انجام آزمایشات لازم وجود دارد، به پیدا کردن افراد در معرض خطر بیشتر کمک می کند.

 

همین طور انجام پاپ اسمیر و معاینه لگنی همزمان در تشخیص هر چه زودتر سرطان های دهانه رحم، تخمدان ها و رحم کمک کننده است.بیماری شایع تر این سن، پوکی استخوان است که در بسیاری از بانوان ایرانی دیده می شود که این مشکل هم به نژاد ما ربط دارد و هم به تغذیه نامناسب دوران رشد که متاسفانه در اکثر موارد زنان از نظر کلسیم دچار کمبود هستند، بنابراین در حوالی سنین یائسگی (۵۰ سالگی) باید بررسی سنجش تراکم استخوان ها به عمل آید تا در صورت پوکی استخوان زودرس، درمان های مناسب آن انجام شود.

 

سنین یائسگی همچنین با بروز بیماری های شایع دیگری مثل دیابت، بالا رفتن چربی خون، کم کاری تیروئید و… همزمان است که برای بررسی این بیماری ها، آزمایش های مربوطه از حدود ۴۵ سالگی شروع شده و هر ۳ تا ۵ سال یک بار این آزمایش های باید تکرار شود.همین طور امکان سرطان روده از ۵۰ سالگی وجود دارد که با انجام آزمایش مدفوع و بررسی های رادیولوژی روده ها یا کولونوسکوپی این مساله بررسی می شود.

 

در کنار این مراقبت های تخصصی، توصیه به ورزش، تغذیه مناسب و مصرف مکمل هایی مثل کلسیم و ویتامین های لازم و ترک عادات نامناسبی مثل مصرف سیگار توصیه می شود.در مراقبت های سالانه انجام واکسیناسیون لازم برای هر سنی نیز لازم است ، مثلا زنان بالای ۶۵ سال باید سالانه واکسناسیون علیه آنفلوآنزا را انجام دهند و هر ۵ سال یک بار واکسیناسیون علیه پنوموکوک(واکسنی برای مقابله با شایع ترین عامل ذات الریه) انجام شود.