پارس ناز پورتال

ورزش مخصوص افراد کمر دردی

ورزش مخصوص افراد کمر دردی

به محض اینكه مراحل دردهای كمر به پایان می‌رسد، به بیمارانی كه كمرشان آسیب پذیر است توصیه می‌شود كه هر چه سریع تر فعالیت‌های روزمره‌ شان و ورزش كردن را از سر بگیرند.

درواقع، برای کمر هیچ چیزی بدتر از بی تحرکی نیست. هر چه کمترتان عضله ای تر باشد، خطر ابتلا به کمردرد کمتر خواهد بود!

 

به افرادی که کمرشان حساس و آسیب پذیر است، چه ورزش هایی توصیه می شود؟

عضله ای کردن کمر برای کاهش خطر ابتلا به کمردرد ضروری است. با این حال توجه داشته باشید که اگر برخی ورزش ها مفیدند، برخی دیگر ممکن است باعث درد و رنج در ناحیۀ کمر بشوند.

 

در صورت وجود کمردرد، از چه ورزش هایی باید اجتناب کرد؟

ورزش های خشن که لازمۀ انجام آنها داشتن برخورد خشن و پیچ و تاب در ناحیۀ کمر است و موجب بروز آسیب های کوچک می شوند، ممنوع اند.

همچنین افرادی که کمردرد دارند به شدت از انجام این ورزش ها منع می شوند:

جودو، کشتی، قایق رانی، کانو کایاک، تمام ورزش های راکتی (تنیس، پینگ پنگ، بدمینتون ….)، وزنه برداری و هارتل، ترامپولین و …. .

 

به افرادی که کمرشان حساس و آسیب پذیر است، چه ورزش هایی توصیه می شود؟

سه ورزش به شدت توصیه می شوند: شنا، پیاده روی و دوچرخه سواری.

شنا بهترین ورزش برای کسانی است که از کمردرد رنج می برند. شنا نوعی درمان کامل برای مشکلات کمر است. وقتی که بدن در آب است، در حالت بی وزنی است و از یک سری از قید و بندها رها می شود. در نتیجه ستون مهره ها تحت فشار و وزن بدن قرار ندارد… .

پیاده روی نیز یک فعالیت جسمی بسیار مناسب است. بسیار ساده می توان پیاده روی کرد؛ چه مسیر کوتاه باشد و چه طولانی، چه سرعت پیاده روی زیاد باشد و چه کم، فایده و تأثیر خود را خواهد داشت. اگر پیاده روی می کنید باید تعداد گام هایتان را افزایش دهید به جای اینکه اندازۀ گام هایتان را بیشتر کنید. در واقع هر چه طول گام بیشتر باشد، میزان پیچ خوردگی در ستون مهره ها بیشتر خواهد بود.

اگر پیاده به یک گردش طولانی می روید، گام هایتان باید مرتب باشند. ضمناً کوله پشتی تان هم باید سبک باشد.

 

چرا نباید بدوید؟

زمانی که می دوید، در هر گام ستون مهره ها 10 برابر وزن بدن را باید تحمل کند. به علاوه موج های سختی در راستای پاهای شما بالا می روند. در نتیجه، ستون مهره ها در معرض درد قرار خواهد گرفت. اگر واقعاً اصرار دارید که بدوید، باید احتیاط کنید و کفش های مناسبی بپوشید که بتوانند از شدت شوک های وارده بر ستون مهره ها بکاهند.

و در نهایت دوچرخه سواری؛ این فعالیت به شرطی مناسب است که موقعیتی مناسب برای قرارگرفتن بر روی دوچرخه داشته باشید (تناسب بین اندازۀ دوچرخه و ارتفاع بدن) و هیچ مشکل خاصی برای سطح ستون مهره ها ایجاد نشود.

در این موارد حتماً با پزشک تان مشورت کنید، او می تواند تمرینات و حرکات مناسبی به شما پیشنهاد کند.