پارس ناز پورتال

جنس سوخته آمیخته با احساس

جنس سوخته آمیخته با احساس

به نظر می‌رسد میانسالی برای مردان امروز با گذشته بسیار متفاوت است و انتظارات جدیدی كه اطرافیان از مردان دارند، انتقال به دوره میانسالی آنان را بیشتر با مشكل مواجه می‌كند.

سن میانسالی ، مردان را در معرض آسیب قرار می‌دهد . متخصصان، اندوه ناشی از میانسالی را در مردان به عنوان كاتالیزوری قوی در رشد شخصی آنان می‌دانند و برخی نیز این دوره را یك فرصت می‌دانند و معتقدند در این مقطع مردان سوالاتی چون من كیستم؟ به چه چیزی معتقدم؟ و به چه چیزی واقعا علاقه دارم؟ را مطرح می‌كنند. همچنین در این دوره تمایلی در مردان وجود دارد كه آن را «برزخ جنس مخالف» می‌نامند كه طی آن مردان متكی‌تر، نیازمندتر و متفكرتر و زنان مستقل‌تر و پرخاشگرتر می‌شوند. می‌توان گفت دوره میانسالی در مردان زمان پذیرش خود واقعی آنان است در این دوره مردان نیاز به فردی قابل اعتماد دارند كه بتوانند با وی از واقعیت‌های مربوط به



خود صحبت كنند. در اینجا دوستان خوب می‌توانند بسیار مثمرثمر باشند، هر چند كه مردان در مقایسه با زنان كمتر از هنر ‌ایجاد رابطه دوستانه برخوردارند. در این دوره معمولا برخی از مردان با مشكلات (جسمی ـ‌ روحی) روبه‌رو می‌شوند كه در صورت مراقبت نشدن می‌تواند آنان را با بحران مواجه كند. در این نوشتار به برخی از مهم‌ترین این مشكلات می‌پردازیم:

فشار روانی: در پاسخ به این پرسش كه آیا واقعا مردان جنس قوی‌تر هستند، می‌توان گفت از نظر بدن و وزن عضلات ممكن است چنین باشد ، اما زمانی كه به مقاومت در برابر فشار روانی می‌رسد، اینچنین نیست. بیشتر اوقات، مردان به علائم و نشانه‌های مرتبط با فشار روانی‌شان توجهی نمی‌كنند و نتایج خطرناك آنها را انكار می‌كنند. معمولا زمانی كه از مردان خواسته می‌شود در مورد نشانه‌های جسمی‌شان در برابر فشارهای روانی سخن بگویند، شاید آنان تنها به چند علامت اشاره كنند، در صورتی كه مردان تحت فشار روانی علائمی را از خود نشان می‌دهند كه فقط مختص آنهاست و در زنان دیده نمی‌شود.

فشارهای روانی در مردان باعث به وجود ‌آمدن علائم (روان‌ ـ تنی)‌ می‌شود. یعنی فشار روانی یا ذهنی (فكری)‌ باعث اثرات فیزیولوژیكی یا بدنی می‌شود. بعضی مواقع فشارهای روانی طولانی باعث ایجاد فرسودگی و نقص در اعضای سالم و سیستم‌های بدن می‌شود. بعضی موارد نیز فشار روانی باعث می‌شود كه قسمتی از عضو بیمار روبه وخامت برود مانند زخم معده یا عضوی از بدن آمادگی برای از كار افتادن را پیدا كند مانند نارسایی قلبی كه تحت شرایط فشار روانی به وجود می‌آید. در حقیقت علائم روان ـ تنی خیالی نیست ، زخم‌های معده واقعی است . آسم واقعی است و حملات قلبی نیز واقعی است. برخی از علائم فشار روانی كه مكررا در برخی از مردان دیده می‌شود، ممكن است به حالتی باشد كه خود مردان نیز به آنها آگاه نباشند، مثلا این علائم ممكن است به صورت حالات روانی مانند حالت تدافعی، افسردگی، بی‌نظمی، بی‌اعتنایی، وابستگی و اشكال در تصمیم‌گیری خود را نشان دهد. حالت تدافعی منعكس‌كننده انتظارات غیرمنطقی است كه مرد با خود می‌گوید «مردباش».

یکی دیگر از خصوصیات میان سالی این است که این دوره همراه باکاهش توانایی های بدنی و انرژی روانی فوق العاده فرد است . اما این دوران هم جزئی از زندگی است و لازم است برای آن تجهیز شوید

افسردگی مردان معمولا ناشی از عصبانیت یا از دست دادن حساسیت‌هاست، تحت فشار روانی مردان از این بابت احساس عصبانیت می‌كنند كه چرا‌ آنها نتوانسته‌اند زندگی خود را از تمام جهات و موارد اداره نمایند. برخی از مردان نیز دچار حالت‌های خشن و تهاجمی می‌شوند. بسیاری از آنان نیز در این مواقع دوست دارند مورد توجه قرار گیرند و از آنها مراقبت شود، در حالی كه این احساس خود را نیز انكار می‌كنند و گاه نیز فشار روانی در مردان حتی تصمیم‌گیری‌های ساده را نیز دشوار می‌سازد.

با میانسالی کنار آمدن!

بسیاری از روان شناسان دوره میان سالی را پرفشارترین دوره زندگی دانسته اند که دارای ویژگیهای زیر می باشد در این دوره مسائل زندگی خانوادگی ،پرورش فرزندان ، به دست آوردن و نگهداری و ارتقای شغل ،مشکلات تهیه مسکن فشارهای گوناگونی را بر فرد وارد می کند سنین میانسالی همراه با تغییرات مهم رشدی در زمینه های فکری ، عاطفی ، اجتماعی و حتی زیستی است . این سن مهمترین سالهای بارآوری و پرورش فرزند است و زندگی پدر و مادر واقعیت بسیار مهمی از زندگی بزرگسالی است . یکی دیگر از خصوصیات میان سالی این است که این دوره همراه باکاهش توانایی های بدنی و انرژی روانی فوق العاده فرد است . اما این دوران هم جزئی از زندگی است و لازم است برای آن تجهیز شوید.

مشکلات خاص این دوران را بپذیرید و با توکل بر خدا در جهت رفع آنها اقدام کنید ، سعی کنید از حمایت عاطفی دوستان و همسر خود استفاده کنید .

اما اگر احساس می کنید فشار روانی خیلی شما را آزار می دهد ، موارد زیر را خیلی جدی رعایت کنید :

با توجه به موارد یادشده برای غلبه بر فشارهای روانی لازم است مردان موارد زیر را به یاد داشته باشند:

**احساس داشته باشید و سعی كنید احساستان را بیان كنید.

**گذشته را از آینده جدا كنید و داستان‌های قدیمی را دوباره و دوباره زنده نكنید.

**با صحبت كردن خود را تخلیه كنید، این امر می‌تواند جانشین حركات و رفتارهای خشونت‌‌آمیزتان شود.

** زمانی كه دچار فشار روانی هستید با افرادی مانند همسر، دوستان (زن یا مرد)‌،‌ والدین، بچه‌های بزرگ‌تر، برادر، خواهر یا همكارتان صحبت كنید؛ كسانی كه فكر می‌كنید عضوی از شبكه پشتیبانی شما هستند.

** اگر در شرایط فشار روانی احساس می‌كنید كسی نیست كه با او صحبت كنید، پس با یك متخصص حرفه‌ای صحبت كنید.

** روی رفتار دیگران اثر (خوب)‌ بگذارید، تا رفتارهای آنها فشار روانی شما را كاهش دهد نه این كه آن را افزایش دهد.