پارس ناز پورتال

چگونه یك بحث احترام آمیز داشته باشیم؟

چگونه یك بحث احترام آمیز داشته باشیم؟

نرگس كه 27 سال دارد 4 سال است‌ ازدواج كرده است. او و شوهرش زیاد با هم بحث می‌كنند. هردو  تحصیلكرده‌اند و در مورد زندگی و شیوه‌های مدیریت آن اختلاف نظرهایی دارند. اما هیچ یك در مقابل دیگری كوتاه نمی‌آید. نرگس هر وقت از جر و بحث با همسرش خسته می‌شود، به اتاق خواب می‌رود و در را قفل می‌كند.

 

ادامه یك بحث طولانی و بی‌فایده بهتر است یا درك متقابل و آموختن مكالمه و تفاهم؟ فكر می‌كنم جوابش مشخص باشد. اگر شما هم با همسرتان درچنین مواردی نمی‌دانید باید بحث را به كجا بكشید می‌توانید از توصیه‌های كارشناسان بهره بگیرید.

 

دعوا زن و شوهری

 

دعوا همان بحث و جدلی است كه ما به آن اشاره كردیم. منظورمان خدای ناكرده زد و خورد نیست. همه می‌دانیم كه در زندگی زناشویی اختلاف و بحث برای همه پیش می‌آید، چون هیچ‌كس نسخه تكرار شده دیگری نیست.

 

اما اگر به قول قدیمی‌ها، یك سر خانه را شما می‌گیرید و یك سر دیگر را همسرتان و مدام بحث و جدل‌های خسته‌كننده دارید، باید به فكر چاره باشید.

 

در زندگی زناشویی اختلاف و بحث برای همه پیش می‌آید، چون هیچ‌كس نسخه تكرار شده دیگری نیست.

 

سررشته را به دست آورید

 

برای اولین قدم كارشناسان مسائل خانواده دقت در نوع چالش‌های گفتاری را توصیه می‌كنند.

 

نازنین محمدی، یكی از این كارشناسان است. این محقق و روان‌شناس معتقد است خیلی از بحث‌ها برسر مسائل پیش پا افتاده صورت می‌گیرد.

 

شما هم باید بررسی كنید كه بحث هایتان در چه مورد و چگونه شروع می‌شود.

 

شیوه‌های خود را تغییر دهید

 

محمود و زهره وقتی وارد بحث می‌شوند كه یكی از آنها، و اغلب محمود، یك حرف آزار دهنده و ناروا به زهره می‌زند و او را به مسوول بودن در مقابل یك مشكل متهم می‌كند.

 

اگر می‌خواهید درگیری را در خانواده خود كاهش دهید و به بحثی منطقی برسید، نخست باید در مورد نوع حرف زدن خود تجدید نظر كنید.

 

به اعتقاد کارشناسان وقتی شما در مورد رفتار و نحوه برخورد خود تجدیدنظر می‌كنید، همسرتان نیز به تناسب رفتار جدیدتان به شما پاسخ می‌دهد.

 

كمیسر نباشید

 

خود را در مقام یك كمیسر نبینید كه به دنبال متهم می‌گردد. در این بازی هیچ‌كس برنده نیست. پس به جای پیدا كردن مقصر، سعی در رفع مشكل داشته باشید و صحبت‌ها را به این سمت سوق دهید .

 

مچ‌گیری در بحث، متهم كردن و آغاز كردن حرف با تو همیشه و تو نباید و… را كنار بگذارید. فكر كنید بحث فقط در مورد احساس شما و چیزهایی است كه شما واقعا می‌توانید در مورد آن قضاوت كنید. مثلا:‌ من از این‌كه می‌بینم كولر خراب شده است و اجازه ندارم برای تعمیر آن به تعمیر كار زنگ بزنم احساس محدودیت و محرومیت می‌كنم. محدودیت از قدرت عمل در این مورد و محرومیت از امكانات رفاهی. بهتر است در این مورد كاری كنیم.

 

اما اگر بگوییم تو بس كه بی‌مسوولیتی كولر را تعمیر نمی‌كنی و اجازه نمی‌دهی من در این مورد اقدامی كنم… احتمالا با قضاوتی كه كرده‌ایم یك بحث بد را دامن زده‌ایم.

 

روان شناسان توصیه نمی‌كنند هرگز بحث نكنید. بلكه می‌خواهند بموقع و در صورت نیاز بحث كنید. بحث زمانی ضروری است كه برای حل و توافق در مورد یك مشكل باشد نه برای گریز از مسوولیت یكی از طرفین.

 

هر چیز به جای خویش نیكوست

 

شاید شنیده باشید كه هر سخن جایی و هر نكته مكانی دارد. بله ! روان‌شناسان هم همین را می‌گویند. آنها به شما توصیه نمی‌كنند هرگز بحث نكنید. بلكه می‌خواهند بموقع و در صورت نیاز بحث كنید. بحث زمانی ضروری است كه برای حل و توافق در مورد یك مشكل باشد نه برای گریز از مسوولیت یكی از طرفین.

 

وقتی خسته، عصبانی و تحریك‌پذیر هستید، زمان مناسبی برای بحث كردن نیست. همچنین وقتی زیاد گرمتان است یا گرسنه‌اید یا تمام ذهنتان را چیز دیگری به خود مشغول كرده است.

 

گوش‌هایم برای تو !

 

اگر می‌خواهید یك بحث احترام آمیز را دنبال كنید، شنونده خوبی باشید.

 

سیما می‌گوید: من 5 سال با همسرم زندگی كرده‌ام و هرگز نشده است كه فكر كنم یك بار حرفم را با جدیت و تا انتها دنبال كرده است. او وسط صحبت‌های من خمیازه می‌كشد، می‌رود برای خودش چای می‌ریزد، پیام‌های تلفن همراهش را چك می‌كند یا تلویزیون را روشن می‌كند و هراز گاهی به من نگاه می‌كند و می‌گوید: گوشم با توست. این كارش عصبانی‌ام می‌كند و بحث‌هایمان دیگر به جایی نمی‌رسد. اخیرا من به جای صحبت كردن با او، به غر زدن و ابراز خشم اكتفا می‌كنم و اصلا به او نمی‌گویم چه اتفاقی افتاده است و این كار را بدتر كرده.

 

چشم و گوش مهم‌ترین چیزهایی است كه برای برقراری ارتباط با همسرتان دارید. زبان شما در مرحله بعد اهمیت قرار می‌گیرد. پس به حرف‌های همسر خود خوب گوش كنید.شما شنونده هستید نه بازپرس و نه قاضی. صبور باشید و اجازه دهید نوبت حرف زدن به شما برسد. هرجا برایتان مبهم است، توضیح بخواهید و اگر فكر كردید حق با اوست و توانستید موقعیتش را درك كنید، این را به او بگویید و همدرد و همزبان خوبی برایش باشید.

 

آیین‌نامه بحث

 

مریم همیشه میان حرف‌های همسرش می‌پرد و حسین هم در میانه كار، حرف را نیمه كاره می‌گذارد و می‌گوید: اصلا ولش كن ارزش صحبت كردن را ندارد…. در حالی كه گاهی واقعا ارزشش را دارد!

 

اگر مشكل شما این است كه نمی‌دانید چطور بحث كنید برای گفت‌وگوهای خود قانونی تدوین كنید:

 

مثلا هر شب 20 دقیقه و هر نفر 5 دقیقه نوبت صحبت كردن داشته باشد.

 

هیچ‌كس حرف دیگری را قطع نكند .

 

ناسزاگویی ممنوع .

 

آرامش حفظ شود.

 

در دیگری احساس گناه ایجاد نكنید.

 

بحث را رها نكنید .

 

سعی در آزاردادن دیگری نداشته باشید.

 

به كینه‌های قدیمی گریز نزنید .

 

از متهم كردن و كلی گویی بپرهیزید.

 

نیش و كنایه ممنوع.

 

پیشداوری ممنوع.

 

حرف‌های روانكاوانه ممنوع.

 

می‌توانید به چنین آیین نامه‌ای موارد دیگری را كه موجب آزردن یكی از طرفین می‌شود ،اضافه كنید: مثل سیگار كشیدن حین بحث.

 

اگر سعی كنید شیوه‌ای منصفانه پیش بگیرید بحث‌هایی نتیجه بخش و آرام خواهید داشت. «بحث» نمك زندگی است.مراقب باشید زندگیتان را شور نكنید.

منبع:تبیان