پارس ناز پورتال

شادی ها و غم خانواده

شادی ها و غم خانواده

خانواده شما چقدر شاد است؟ منظورمان این نیست که چقدر می‌خندید، می‌پرسیم چقدر رضایت دارید و احساس آرامش می‌کنید؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمتر از 20 درصد خانواده‌ها جو هیجانی شاد داشته و بیشتر خانواده‌ها جوی افسرده و مضطرب دارند.

 

روانشناسان خانواده‌های ایرانی را به چند دسته تقسیم می‌کنند. خانواده‌های شاد که 20درصد جمعیت را شامل می‌شوند، خانواده‌هایی که شکل خوابگاهی پیدا کرده و اعضای آن بدون داشتن هیچ حسی فقط در کنار هم زندگی می‌کنند و خانواده‌هایی که جوی خشن داشته و اعضای آن با آن که نسبت به هم بی‌اعتنا نیستند اما پرخاشگرند.به جز این‌ها، یک شکل خانواده هم وجود دارد که ایده‌آل‌ترین شکل آن به حساب می‌آید و البته کمیاب‌تر از بقیه گونه‌ها است.

 

خانواده مقتدر که در آن کودک پذیرفته شده و همه نسبت به هم احساس دلسوزی دارند. توقع والدین از کودکان بر اساس اقتضای سنی آنها بوده و وظایف به راحتی قابل انجام است. همچنین کودکان اجازه تصمیم‌گیری داشته و می‌توانند افکارشان را به راحتی مطرح کنند.اساس خانواده مستبد برخلاف خانواده مقتدر که اساس آن بر احترام است، ترس است.

 

رابطه اعضای این خانواده‌ها سرد و طرد کننده بوده و تحقیر در آن نسبت به بچه‌ها زیاد است و همه حرف‌ها به گونه‌ای است که عزت نفس اعضا را به شدت تهدید می‌کنند. همچنین والدین از طریق فشار، تنبیه و دریغ کردن محبت کودک خود را کنترل می‌کنند.

 

اما باید توجه داشت که این فشارها تنها تا سن نوجوانی ادامه پیدا می‌کند زیرا پس از آن فرد دیگر قابل کنترل نیست.