پارس ناز پورتال

خطاهای انتخاب شغل

خطاهای انتخاب شغل
همیشه توصیه ها و نظرهای مختلفی در مورد کار پیدا کردن از اطرافیان، دوستان و حتی مدیران خود می شنویم. اما بیشتر مواردی که عموما می شنویم صحت ندارند و کاربردی نیستند. در اینجا شش مورد از این توصیه های غلط را نام برده ایم که نباید به آنها توجه کنید.

 

1.   با مدرک دانشگاهی خود می توانید کار پیدا کنید

 

به دانش آموزان همیشه گفته می شود اگر مدرک کالج خود را بگیرید، می توانید کار پیدا کنید. اما متاسفانه این مساله همیشه واقعیت ندارد. دیگر مثل قدیم نیست که داشتن مدرک دانشگاهی تضمین کننده پیدا کردن شغل مناسب باشد. این روزها بسیاری از فارغ التحصیلانی که مدارک کارشناسی و بالاتر دارند، ماه ها و حتی سال هاست شغل مناسب ندارند. بیشتر کارفرماها تمایل به استخدام افراد با تجربه دارند. این مساله باعث ناامیدی و گیج شدن فارغ التحصیل هایی می شود که تصور می کردند بعد از دانشگاه بلافاصله شغل مناسب می یابند و مشغول به کار می شوند.

 

2.   دنبال علایق خود بروید، پول خودش می آید

در واقعیت، نمی توان دنباله رو علایق شخصی در مسیر یافتن شغل مناسب بود. به طور مثال، اگر علاقه مند به هنرهایی همچون سفالگری یا نقاشی هستید، باید بدانید که فرصت های شغلی چندانی برای این هنرها وجود ندارد. در واقع، افرادی که متناسب با علاقه مندی های خود کار پیدا می کنند بسیار محدود و کم هستند. بهترین هدف این است که به دنبال شغلی باشید که با رضایت کامل آن را انجام دهید، لازم نیست حتما مطابق علاقه شما باشد.

 

3.   اگر شغل مناسب پیدا نکردید، کسب و کار خودتان را راه بیندازید

ایجاد کسب و کار شخصی، کار ساده ای نیست و در واقع، کار هر کسی نیست. شما باید کالایی برای فروش داشته باشید که مردم بخواهند آن را از شما بخرند نه از رقیب شما. شما همچنین باید توانایی بازاریابی کردن برای محصولات خود، رسیدگی کردن به مشکلات مالی، داشتن سرمایه کافی و قابلیت دست و پنجه نرم کردن با صدها مشکل دیگر را داشته باشید. این روش به هیچ وجه درمانی برای هرکسی که کار پیدا نمی کند یا از کار خود راضی نیست، نیست.

 

4.   رشته تحصیلی شما تعیین کننده شغل شماست

دانشجویان بعد از فارغ التحصیل شدن تصور می کنند می توانند دقیقا مطابق بر رشته تحصیلی خود شغل مناسب پیدا کنند. اما این مساله همیشه ممکن نیست، مخصوصا رشته های علوم انسانی. شما شاید مدرک زبان داشته باشید اما منشی باشید، یا مدرک جامعه شناسی داشته باشید و در بخش بازاریابی مشغول به کار باشید. البته از طرفی باید گفت، مدارک علمی، فنی، مهندسی و ریاضی رشته هایی هستند که امکان پیدا کردن مشاغل مرتبط با آنها بیشتر است.

 

5.   اگر نمی دانید چه کار کنید، دنبال مدرک گرفتن باشید

ثبت نام در کلاس های متفرقه و گرفتن مدارک تحصیلی از آنها زمانی مفهوم پیدا می کند که بخواهید کاری را آغاز کنید و به آن مدرک نیاز دارید. اما اگر به امید پیدا کردن شغل مناسب به دنبال گرفتن مدرک در رشته های مختلف هستید باید بگوییم این کار هدر دادن پول و وقت است. افرادی که بدون هدف به دنبال گرفتن مدرک از موسسات مختلف هستند فقط خود را زیر بار هزینه های اضافه برده اند و موقعیت شغلی آنها تفاوتی با قبل نخواهد داشت.

 

6.   موسسات آموزشی به شما کمک می کنند تا شغل خوب پیدا کنید

مدارکی که موسسه های آموزشی به شما ارائه می دهند عموما زمانی ارزش پیدا می کند که شغل مورد نظر به آن مدرک نیاز داشته باشد. در حقیقت، مشغول تحصیل بودن در رشته های دیگر می تواند شما را از تجربه کار دور نگه دارد و باعث شود تا به دنبال شغلی با حقوق بیشتر باشید زیرا باید هزینه تحصیل خود در آن موسسه را نیز بپردازدید. و از همه بدتر اگر برای کاری که هیچ ارتباطی با رشته شما ندارد، درخواست بدهید، بیشتر کارفرماها تصور می کنند کاری که برای آن رزومه پر کرده اید را دوست ندارید و این به ضرر شما تمام خواهد شد.

منبع:برترین ها