پارس ناز پورتال

معرفی کامل رشته كاردانی فنی كشتی

معرفی کامل رشته كاردانی فنی كشتی

معرفی رشته كاردانی فنی كشتی
صنایع دریایی كشور برای استفاده از شناورهای ساحلی، بالا بردن بازدهی و كاهش هزینه نگهداری و تعمیرات شناورها نیاز به جذب و تربیت افراد متخصص در این صنعت را دارد.یكی از تخصص‎های مورد نیاز در این صنعت، كاردان فنی كشتی است.

افرادی كه تخصص لازم را برای راهبری، تعمیر و نگهداری موتور‎ها و دستگاه‎های فنی روی شناور‎های مختلف اعم از ( تجاری و نظامی) مانند ناوچه‎ها، یدك‎كش‎های تداركاتی، آتشخوار، تعمیراتی، مسافری كوچك و واحدهای هیدروگرافی و اقیانوس‎شناسی دارند.

 

فارغ‎التحصیلان این رشته می‎توانند در سازمان‎ها و ارگان‎های مختلف نظامی و كشوری مسؤولیت تعمیر و نگهداری موتور‎ها و دستگاه و تجهیزات روی آنها را بر عهده بگیرند و پس از حداقل 5 سال تجربه عملی روی شناور‎ها در دریا، به عنوان تكنسین ارشد موتورخانه یا كمك ناظر مهندس كشتی در كشتی‎های اقیانوس‎پیما فعالیت كنند.

درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
ریاضیات عمومی، فیزیك مكانیك، فیزیك حرارت، فیزیك الكتریسته و مغناطیسی، نقشه‎كشی صنعتی

دروس اصلی:
استاتیك و مقاومت مصالح، حفاظت و ایمنی و بهداشت كار، ترمودینامیك صنعتی، انتقال حرارت، مكانیك سیالات، شیمی و خواص مواد، ماشین‎های الكتریكی و اجزاء ماشین، كنترل اتوماتیك و اندازه‏‎گیری

دروس تخصصی:
ساختمان كشتی، موتورهای درونسوز یا احتراق داخلی، مولـّدهای بخار، توربین‎های بخار، آرشیتكت كشتی ( هیدرو استاتیك و هیدرودینامیك)، تأسیسات و تجهیزات، زبان تخصصی، الكترونیك و مخابرات ، كار آموزی، كارگاه برق ( بسیاری از درس‎های این رشته همراه با آزمایشگاه و كارگاه است)