پارس ناز پورتال

آیا شادی را می توان خرید؟

آیا شادی را می توان خرید؟

ن را همه می‌گویند پولدارها لزوما آدم‌های خوشبختی نیستند؛ اما سؤال این است: آیا می‌شود با پول كمتر خوشبختی بیشتری را خریداری كرد؟

 

در روانشناسی حالتی وجود دارد به نام «افسردگی پس از خرید» كه با سؤال «خب كه چه؟» شروع می‌شود. این نوع افسردگی برای كسانی است كه نمی‌توانند از پول خود طوری استفاده كنند كه شاد شوند. افرادی كه نمی‌دانند باید چگونه شادی را از آن خود كنند. البته نوعی افسردگی هم وجود دارد كه خانم‌ها بیشتر با آن سر و كار دارند، حالتی كه باعث می‌شود وقتی فرد ناراحت می‌شود و موضوع ناخوشایندی درگیرش می‌كند، به خرید روی بیاورد و بعد از آن كمی خوشحال شود. اما این پله اول است؛ وقتی كه خرید انجام شد بعد از یك دوره طولانی به


پله دوم یعنی همان افسردگی بعد از خرید می‌رسد. حالتی كه با خودش می‌گوید: «این همه لباس دارم خب كه چه ؟ ماشین و خانه آنچنانی دارم خب كه چه؟» باید برای شادشدن از راه‌های موقت گذشت و راه‌های دائمی را انتخاب كرد. شادی یك مسئله كاملا درونی است كه با مدیریت قوی در بحران قابل لمس است. پولتان هرقدر كه باشد شادی برای شما خریدنی است، هنوز هم می‌توانید به خرید بروید اما باید ببینید كه چطور خرید كنید تا خوشحال باشید،‌ از پولتان چگونه استفاده كنید تا لذت آن برای شما درونی شود. جیب‌تان هر قدر چاق یا لاغر باشد می‌توانید خوشحال باشید، فقط كافی است این 10 راه را به خاطر بسپارید.

 

به جای خرید وسایل تجربه بخرید

آدم ها خیلی سریع خودشان را با شرایط جدید وفق می‌دهند. روانشناسان می‌گویند شادی برگرفته از یك شرایط جدید است كه طول عمر كوتاهی دارد اما تجربیات می‌توانند در لحظه لذتبخش باشند. اگر خاطرات را رها كنید یك منبع شادی طولانی‌مدت را به خود هدیه كرده‌اید. بعد از صرف زمان برای انتخاب رنگ پاركت كف خانه‌تان متوجه می‌شوید كه بعد از یك مدت این هم جزء خاطره‌هایی می‌شود كه خیلی زود فراموشش می‌كنید ‌اما در مقابل، خاطره دیدن یك بچه‌چیتا در آفریقای‌جنوبی طی یك سفر سیاحتی تا مدت‌ها شادی را برایتان فراهم می‌كند.

 

بخرید و در آینده به فكر استفاده از آن باشید

خوشحالی‌های به تعویق‌افتاده به درد می‌خورند. اینكه بدانی برای آینده نزدیك شادی را ذخیره كرده‌ای، حس خوبی دارد. شادی‌ را به تعویق بیندازید و انتظارش را بكشید. بلیت كنسرت خواننده‌ای را كه دوست دارید برای 2 هفته آینده پیش‌خرید كنید. به وجود آوردن امیدهای كوچك برای هر كسی انگیزه ایجاد می‌كند و باعث می‌شود وقتی صبح روز بعد از خواب بیدار می‌شوید یك موضوع شادی‌آور و انتظاری شیرین برای آن اتفاق ته دلتان وجود داشته باشد.

 

سخت نگیرید!

آدم‌ها خیلی زود از اسباب‌ جدید خسته می‌شوند، چه با یك میلیون تومان وسیله ای خریده باشید چه با صد هزار تومان. نمی گوییم این دو هیچ فرقی با هم ندارند اما در اغلب موارد این تفاوت واقعا به اندازه تفاوت قیمت آنها نیست، بنابراین لزومی ندارد خیلی غصه چند سال بعد را بخورید كه آیا تا آن موقع این وسیله كار می كند یا نه. به همین دلیل بعضی ها معتقدند كه هزینه كردن برای ضمانت‌ها و بیمه هم پول دور ریختن است. وقتی وسیله‌ای را می‌خریم، ممكن است خیلی زود پشیمان شویم و بیمه كردن هم چیزی از آن حس پشیمانی كم نكند. روانشناسان نكته جالبی را گوشزد می‌كنند: «مشتری‌ها همیشه با نیت اینكه در آینده پشیمان نشوند، خرید می‌كنند، در صورتی كه آنها از قابلیتی در مغزشان بی‌اطلاع هستند؛ قابلیتی كه باعث می‌شود ناراحتی را فراموش كنیم به طور رایگان برای ما قابل استفاده است!»

 

به جای کمک به خود به دیگران كمك كنید

روانشناسان با گرفتن نمونه از جامعه آماری، ثابت كرده‌اند آدم‌هایی كه برای دیگران هدیه می‌خرند یا در خیریه‌ها شركت می‌كنند، نسبت به بقیه خوشحال‌تر هستند. اینكه بتوانید دیگران را دوست بدارید و كمتر به خودتان فكر كنید، شادی را برایتان فراهم می‌كند. پول خرج كردن برای دوست، ‌نامزد یا همسر احساس مثبتی ایجاد می‌كند. همچنین با كمك به دیگری در خیریه‌ها احساس رضایت كسب می‌كنید. خلاصه می‌توان گفت پول خرج كنید و بگذارید دیگران بفهمند، اینكه به دیگران بگویید حس خوشایندی بابت این شیوه پول خرج‌كردن دارید هم باعث شادی‌ شما می‌شود.

 

چندین خوشی كوچك بهتر از یك لذت بزرگ است

آنطور كه روانشناسان ادعا می‌كنند شادی با تجربه‌های كوچك و مثبت در ارتباط است. تجربه های كوچك و پرهیجانی كه حس خوب به شما می‌دهد. این تجربه‌های كوچك می‌تواند خوردن غذا در یك رستوران چینی باشد همراه كسانی كه دوست‌شان دارید، می‌تواند خریدن 2 بلیت كارتینگ برای شما و همسرتان بوده یا بلیت كنسرت خواننده‌ای كه دوستش دارید باشد. به همه این حس‌ها احترام بگذارید چون به شما شادی را هدیه می‌كنند. حسی كه این تجربه‌ها به شما می‌دهند، می‌تواند به مراتب بزرگ‌تر از شادی خریدن ماشین یا یك تلویزیون پلاسما باشد. شاد بودن را باید تجربه كرد.

خرج كردن, پول خرج كردن,موجودی حساب‌, خریدهای روز

پولتان را بیشتر برای انجام كار خرج‌كنید، نه صرفا خرید!

اینكه یاد بگیرید سازی را بنوازید مطمئنا شادی بیشتری به شما می‌دهد تا اینكه پیانو بخرید و گوشه خانه‌تان بگذارید. لازم نیست زیاد هزینه كنید، كافی است یك ساز ارزان‌قیمت بخرید و به كلاس موسیقی بروید. تصور كنید كسی كه یك قطعه زمین در حومه شهر می‌خرد خوشحال‌تر است یا كسی كه به چند كشور آسیایی سفر می‌كند؟ البته هركدام در جای خود ارزشمند است. كسی هم كه سرمایه‌گذاری می‌كند ممكن است خوشحال باشد اما این حس خیلی زود از بین می‌رود و یك سؤال ذهن او را فرا می‌گیرد: «كه چه؟ این همه زحمت كشیدیم چه شد؟» با اهمیت دادن به حس تجربه‌های نو شادی كردن را بیاموزید. كاری كه همیشه دوست داشته‌اید انجام بدهید را تجربه كنید، ‌هیچ‌وقت دیر نیست.

 

به چیزهایی كه تا به حال فكر نكرده‌اید و برایتان مهم است،‌ فكر كنید

یكی از پیشنهادهای روانشناسانه، یك تئوری عجیب بوده كه نظر خیلی‌ها را جلب كرده؛ اینكه اول اشتباه فكر كنید تا طعم لذت راه درست را بچشید. اینكه ابتدا دنبال خریدن ماشین و وسایل خانه باشید هم بد نیست. اینكه پولتان را برای مد روز و دكوراسیون خانه خرج كنید، ‌راه اشتباهی است اما بد نیست كه امتحان شود. این تئوری اینطور شروع می‌شود كه اگر بیش از حد به خرید وسایل جدید فكر كنید مثل خریدن ماشین دنده اتوماتیك،‌ گوشی با آخرین تكنولوژی، ‌طلا و… بعد از مدتی متوجه می‌شوید كه با اینها نمی‌توانید شادی را بخرید. وقتی شاد می‌شوید كه كاری غیر از كارهای همیشگی انجام دهید.

 

اگر بیش از حد به خرید وسایل جدید فكر كنید مثل خریدن ماشین دنده اتوماتیك،‌ گوشی با آخرین تكنولوژی، ‌طلا و… بعد از مدتی متوجه می‌شوید كه با اینها نمی‌توانید شادی را بخرید

 

خرید اقساطی را فراموش كنید

بدترین راه این است كه وسیله‌ای را قسطی بخرید و آن را مصرف كنید و مدت‌ها به پرداختن هزینه آن مشغول شوید. خرید اقساطی را برای همیشه فراموش كنید و نقد بخرید؛ ممكن است با این روش صاحب وسایل زیادی شوید اما آیا با داشتن آنها می‌توانید شادی را هم داشته باشید؟ تمام شادی‌ای كه از خریدن اقساطی وسایل به دست می‌آورید،‌ موعد پرداخت قسط نابود می‌شود. خرید اقساطی و گرفتن وام‌های سنگین برای خریدن آرزوهای بزرگتان، فرصت زندگی كردن در زمان حال را از شما می‌گیرد و باعث می‌شود در زمان آینده زندگی كنید.

 

مقایسه قیمت‌ها را كنار بگذارید

مقایسه همیشه شادی را از شما می‌گیرد، چه مقایسه كردن ثروت‌تان با ثروت دیگری، چه مقایسه قیمت 2لباس در یك مغازه. خودتان را محدود نكنید و اگر فكر می‌كنید كه با خرید چیزی كه روی پیشخوان مغازه است خوشحال می‌شوید، آنجاست كه باید پولتان را خرج كنید. به این فكر نكنید كه شاید در جایی دیگر بتوانید مشابه آن را پیدا كنید. به این فكر نكنید كه ممكن است بعدها ارزان‌تر شود. اگر می‌دانید كه چشمتان روی آن می‌ماند، بخریدش و بدانید كه آن وسیله تنها برای شما ساخته شده است.

 

خرید اقساطی را برای همیشه فراموش كنید و نقد بخرید؛ ممكن است با این روش صاحب وسایل زیادی شوید اما آیا با داشتن آنها می‌توانید شادی را هم داشته باشید؟ تمام شادی‌ای كه از خریدن اقساطی وسایل به دست می‌آورید،‌ موعد پرداخت قسط نابود می‌شود

 

از جمع پیروی كنید

انسان موجودی اجتماعی است. اینكه او به تنهایی شاد باشد، معنا ندارد. شادی فرد به شادی جمع وابسته است. شادی‌های جمعی در سفرهای گروهی معنی می‌شود‌ یا اینكه با دوستان خانوادگی‌تان به سینما بروید. در این بین وقتی شادتر هستید كه نظر جمع را به نظر خود ترجیح بدهید. نظری كه متعلق به همه شما باشد باعث همدلی می‌شود. البته باید گفت جمعی را انتخاب كنید كه كمترین اختلاف‌نظر را با آنها داشته باشید. اگر نظر دوستان‌تان زمین تا آسمان با شما فرق كند، نه تنها خوشحال نمی‌شوید بلكه باعث می‌شود كه در طول آن سفر، ‌دورهمی یا مهمانی خودتان را سرزنش كنید و از شادی دور بمانید.

منبع:مجله سیب سبز