پارس ناز پورتال

دانستنی های مهم خرید ماشین

دانستنی های مهم خرید ماشین

 در بازار ایران گاهی اوقات بعضی خودروسازان محصولات جدیدی را معرفی می‌کنند که توجیه آن‌ها کمی سخت به نظر می‌رسند. لذا گروه خودرو‌بانک اقدام به نظرسنجی کرده بود تا متوجه شود دقیقا مردم دنبال چه چیزی هستند و چه معیارهایی برای انتخاب یک خودرو برای آن‌ها مهم است.


برای این امر، گروه خودروبانک ۱۰ خودرو بین ۳۰ تا ۴۰ میلیونی‌ها را انتخاب کرد چون اولا در این بازه، بازار ایران بسیار داغ است و خودروهای ساخت داخل و خودروهای وارداتی زیادی وجود دارند لذا بهتر می‌توان معیارهای مردم را بین آن‌ها تشخیص داد. دوما در این بازه قدرت خرید مردم زیاد است و تعداد بیشتری از مردم مخاطب واقعی ما خواهند بود. به طور مثال، در بازه ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان تعداد خودروهای زیادی را می‌توان خریداری نمود اما تعداد کمی از مردم چنین قدرت خریدی دارند.


خودروهایی که برای این نظرسنجی انتخاب شده بودند: هیوندای سوناتا، هیوندای i30، مزدا ۳، رنو مگان، کیا سراتو، کیا اپتیما، تویوتا یاریس، تویوتا کرولا، سوزوکی ویتارا و نیسان ماکسیما. البته خودروهایی مانند ام‌جی شوالیه یا کیا سراتو کوپ هم می‌توانستند در این نظرسنجی شرکت کنند اما به دلیل اینکه در هنگام شروع این همه‌پرسی، این خودروها تازه به بازار آمده بودند و هنوز شناخت زیادی در مورد آن‌ها وجود نداشت، تصمیم گرفته شد تا آن‌ها را در این لیست قرار ندهیم.


در پایان این نظرسنجی که حدود ۱۰ ماه طول کشید، ۳۰۹۸ نفر شرکت کردند که جامعه آماری مناسبی است و می‌توان با توجه به سلایق این جامعه، متوجه شد که مردم برای خرید خودرو چه معیارهایی دارند.
پس از پایان نظرسنجی، نتیجه برای ما شگفت‌آور بود. به طور مثال، نیسان ماکسیما با طراحی قدیمی، مصرفی بالا و امکاناتی کم نسبت به رقبای خود، توانست رتبه سوم را کسب کند! و یا تویوتا کرولا که در خارج از کشور جزو پر فروش‌ترین خودروها است، با تمامی امکانات و مصرف مناسب نهم شد! (چرا؟) البته بعضی نتایج را هم می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم مانند کسب رتبه اول توسط مزدا ۳ یا اینکه مردم زیاد علاقه‌ای به خرید خودرویی مانند تویوتا یاریس ندارند.


حال می‌خواهیم به تحلیل این نظر‌سنجی بپردازیم. همانطوریکه در نتیجه می‌بینید، مزدا ۳ اول شده و بلافاصله بعد از آن، هیوندای سوناتا و نیسان ماکسیما رتبه‌های بعدی را کسب کرده‌اند. اگر کمی توجه کنید، سوناتا و ماکسیما پرقدرت‌ترین خودروهای این نظرسنجی هستند و از فرمان‌پذیری خوبی بهره می‌برند. اما مزدا ۳ اسپرت‌ترین چهره را دارد و قدرت پیشرانه آن اگرچه مانند سوناتا عالی نیست اما خیلی خوب است. همچنین از نظر امکانات، خودروهایی مانند کیا سراتو یا هیوندای i30 در سطح بالایی قرار دارند اما رتبه خوبی کسب نکرده‌اند. کیا اپتیما دارای امکانات و پیشرانه قدرتمندی است اما دارای طراحی محتاطانه است و چهره آن زیاد جوان‌پسند نیست و نتوانسته رتبه خوبی بدست آورد.



اگر کمی به مطالب اخیر دقت کنید به راحتی متوجه می‌شوید که ظاهر اسپرت گونه و جوان‌پسند اولین معیار مردم برای انتخاب یک خودرو است. دومین معیاری که مردم به آن توجه می‌کنند قدرت پیشرانه و فرمان‌پذیری مناسب است. برای همین است که خودرویی مانند مزدا ۳ با چهره و ظاهری اسپرت و قدرت پیشرانه‌ای خوب می‌تواند گزینه اول مردم باشد و خودروهایی مانند هیوندای سوناتا و نیسان ماکسیما رتبه‌های بعدی را کسب کنند زیرا اگرچه طراحی آن‌ها قدیمی است اما قدرت پیشرانه آن‌ها عالی است.


ممکن است بگویید خودرویی مانند کیا سراتو که هم طراحی اسپرتی دارد و هم پیشرانه مناسب (مانند مزدا ۳) چرا نتوانسته رتبه‌ای بهتر از چهارمی را بدست آورد. در جواب باید گفت که کیا سراتو اگرچه تمامی معیارها را دارد اما مسئله برند آن است، چیزی که برای مردم اهمیت زیادی دارد. البته کیا در چند سال اخیر روی این مشکل تبلیغات زیادی کرده است و شاید در چند سال آینده شاهد آن باشیم که کیای کره‌ای بتواند از مزدای ژاپنی پیشی بگیرد.
تا به حال دو معیار ظاهر جوان‌پسند و پیشرانه قدرتمند را بررسی کردیم. سومین معیاری که برای مردم اهمیت دارد، امکانات و تجهیزات است. برای همین است که مگان با امکاناتی بیشتر و مدرن‌تر از نیسان ماکسیما، به دلیل پیشرانه‌ای ضعیف‌تر، مقامی پایین‌تر را بدست می‌آورد. یا حتی سوزوکی ویتارا با وجود ظاهر خوب، اما به دلیل پیشرانه ضعیف و امکانات معمولی، نمی‌تواند در مقابل حریفان جدی خود یعنی کیا اسپورتج یا هیوندای توسان (که در این نظر سنجی نیامده‌اند) حرفی برای گفتن داشته باشد.


آخرین معیاری که برای مردم اهمیت دارد مصرف سوخت است. معیاری که با توجه به نظرسنجی، مردم علاقه‌ای به انتخاب خودروی کم مصرف و اقتصادی ندارند. به همین دلیل است که خودرویی مانند تویوتا یاریس و تویوتا کرولا بازندگان این میدان بوده‌اند. شاید این امر را بتوان با قیمت پایین سوخت توجیه کرد و اینکه در این چند ساله با توجه به قیمت پایین سوخت مردم اهمیتی به این معیار نمی‌دهند. البته این یک مشکل بزرگ است زیرا با این فرهنگ هم به منابع کشورمان ضرر می‌زنیم و هم برای محیط زیست آلودگی زیادی درست می‌کنیم.
اگر بخواهیم معیارهای مردم برای خرید خودرو را به طور خلاصه بیان کنیم، بدین گونه خواهند بود:


حال ما با نقد این نظرسنجی دو پیشنهاد هم برای این بازه از بازار داریم که با معیارهای بدست آمده هم‌خوانی دارند. اولین پیشنهاد هیوندای آکورد LX است. خودروی ۴ سیلندری که ۲٫۴ لیتر حجم پیشرانه آن با قدرت ۱۷۷ اسب بخار است. به ظاهر آکورد که نگاه کنید به راحتی طراحی آن را می‌پسندید. از نظر امکانات و مصرف سوخت هم برند هوندا گویای همه چیز است و احتیاجی به معرفی سیستم‌های پیشرفته بکار رفته در آن نیست. این خودرو با طراحی خوب، پیشرانه‌ای قدرتمند، تجهیزات و امکانات پیشرفته و مصرف سوخت مناسب حدود ۲۱ هزار دلار (در مدل پایه) قیمت دارد. این بدین معنا است که چنین خودرویی در ایران حدود ۴۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت. اگر چنین خودرویی در بازار موجود بود، شما آکورد را انتخاب می‌کردید یا ماکسیما؟

دومین خودروی پیشنهادی ما آئودی A3 است. خودروی هاچ‌بک ۳ دری که در مدل پایه حدود ۱۶ هزار دلار قیمت دارد. یعنی در ایران می‌تواند با قیمتی نزدیک به ۳۰ میلیون تومان رقیبی برای تویوتا یاریس باشد. در مورد طراحی آن همین بس که این خودرو یک آئودی است. خود برند آئودی تضمین کننده طراحی، کیفیت و مهندسی کم‌نظیر آلمانی‌ها برای این خودرو است. پیشرانه آئودی A3، ۱٫۶ لیتری است که می‌تواند در عرض ۱۱٫۸ ثانیه به مرز ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

در پایان باید گفت که این مقاله تنها تحلیل و نظر گروه خودروبانک از یک نظرسنجی است تا شاید بتوانیم به اندازه خود به وضعیت نابسامان و ضعیف بازار خودرو کمک کرده باشیم. همچنین مشتاقانه منتظر نظرهای شما در مورد این مقاله هستیم. ۱٫ طراحی اسپرت گونه و چهره جوان‌پسند
۲٫ قدرت پیشرانه و فرمان‌پذیری مناسب
۳٫ امکانات و تجهیزات
۴٫ مصرف سوخت