پارس ناز پورتال

معرفی کامل تویوتا کرولا GLi

معرفی کامل تویوتا کرولا GLi

 پس از چندی فرصتی شد تا با یک تویوتا کرولا GLi رانندگی کنیم تا متوجه شویم که آیا هنوز می توان گفت که تویوتا از نظر کیفیت یک سر و گردن از رقیبان خود بالاتر است یا خیر. تویوتا کرولا فعلی در سال ۲۰۰۷ به بازار عرضه شد که البته در این مدت تغییرات اندکی نیز کرد ولی نمی توان گفت که نسل کاملا جدیدی از آن عرضه شده و تنها به صورت فیس لیفت بوده اند. نمونه مورد آزمایش مدل ۲۰۰۸ بود که بیش از ۶۰ هزار کیلومتر کار کرده بود ولی از نظر فنی کاملا سالم و بی عیب و از نظر ظاهری نسبتا سالم به نظر می رسید. البته ناگفته نماند که خوردگی های کوچکی در اطراف خودرو به چشم می خورد که در شهری مثل تهران اجتناب ناپذیر است.


پیشرانه تویوتا کرولا GLi به حجم ۱٫۸ لیتر می باشد که می تواند ۱۳۰ اسب بخار را تولید کند. البته مدل های ۲۰۱۳ تویوتا کرولا هم با همین پیشرانه وارد بازار شده اند و از این بابت تفاوتی بین آن ها نیست.
با این خودرو در بزرگراه، جاده و ترافیک سنگین پایتخت رانندگی کردیم. اولین چیزی که بعد از سوار شدن به این خودرو به چشم می خورد، کیفیت خوب داشبورد و ادوات داخلی بود که پس از چند سال استفاده هنوز هم رنگ و روی آن نرفته بود. همچنین زمانیکه شروع به رانندگی کردیم، هیچ صدای عجیب و غریبی از خودرو به گوش نمی رسید که نشان دهنده کیفیت خوب ساخت این خودرو است. اگر یکی از خودروهای ساخت داخل را تجربه کرده باشید، احتمالا بعد از چند سال رانندگی، باید با صداهای مختلفی در خودرو کنار بیایید(!) که یکی از تفاوت های خودروهای با کیفیت وارداتی و ساخت داخل است.


بعد از کمی رانندگی، متوجه فرمان بسیار نرم آن می شوید که برای شهر مناسب می باشد اما برای مقایسه باید گفت که فرمان رنو مگان بسیار نرم تر از تویوتا کرولا است ولی هر دو قابل قبول و راضی کننده هستند. تعویض دنده توسط گیربکس ۴ سرعته خودکار کرولا بسیار نرم و روان است و اصلا متوجه تعویض دنده نخواهید شد. اما باید گفت که پیشرانه کرولا کمی تنبل و کم قدرت است و اگر روحیه ای جوان دارید و می خواهید دست به کارهای غیر متعارف بزنید، کرولا کاملا ناامیدکننده خواهد بود اما اگر زیاد اهل سرعت و سبقت گرفتن نیستید، این پیشرانه کاملا مناسب خواهد بود.


فرمان پذیری کرولا بسیار خوب است و خودرو کاملا در اختیار راننده می باشد. راننده به راحتی روی جاده تسلط دارد و اطراف خودرو به کمک آینه های جانبی، که کمی بزرگ به نظر می رسید، به خوبی قابل مشاهده است. پدال گاز نیز به محض اینکه احساس کند راننده قصد شتاب گیری دارد، خودرو را به سمت جلو هدایت می کند و هیچ تاخیری در عکس العمل آن دیده نمی شود.
عملکرد ترمز کمی احساس ناامنی می داد زیرا با لمس کردن آن یا به قول معروف نیش ترمز زدن، عکس العمل سریعی از کرولا نمی دیدیم اما با کمی فشردن بیشتر ترمز، خیال راننده راحت می شود و ترمز خوب عمل خواهد کرد لذا اگر برای اولین بار سوار کرولا می شوید، در ابتدا کمی آرام برانید تا با ترمز آن آشنا شوید.

پس از گذشت چند سال استفاده از خودرو، کماکان کیفیت روکش چرمی صندلی ها خوب بود و همچنین نشستن روی آن ها راحت بود و احساس خستگی به راننده نمی داد. با وجود اینکه فضای صندلی های عقب زیاد نیست، اما یک فرد با قد معمولی به راحتی می تواند روی آن بنشیند و مشکلی برای جای پای خود نخواهد داشت.
نمونه مورد آزمایش دارای دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو بود اما کرولاهای جدید ۶ کیسه هوا دارند که دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، و دیگر کیسه ها به صورت جانبی و پرده ای می باشند.


طراحی داشبورد کرولا نسبتا خوب است اما بهتر از طراحی، کیفیت آن می باشد. همانطورکه می دانید انتقادهای زیادی روی طراحی های داخلی یا خارجی محصولات مختلف تویوتا بوده اما تویوتا نیز سعی بر بهبود آن داشته و هر نسل نسبت به قبلی، پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است. به طور مثال تویوتا کمری در هر نسل بسیار بهتر شده و نسل جدید آن که با مدل های ۲۰۱۲ وارد بازار شده، نسبت به مدل قبلی کاملا دگرگون شده است. در همین مدل مطمئنا طراحی داشبورد بسیار بهتر شده است اما اگر از افراد مختلف در مورد طراحی خارجی آن سئوال کنید، بسیاری نسل قبلی را بهتر می دانند!


اگر قصد خرید تویوتا کرولا صفر کیلومتر مدل ۲۰۱۲ را دارید، باید نزدیک به ۹۰ میلیون تومان پول بپردازید که البته قیمتی بسیار زیاد برای خودرویی در این کلاس است. اما اگر بخواهیم کمی مقایسه کنیم، رنو مگان با گیربکس مشابه، پیشرانه ای حجیم تر اما با مصرف سوخت و تولید قدرت نسبتا مشابه، کمی نرم تر است و فرمان پذیری بهتری نسبت به کرولا دارد اما ناگفته نماند که اگرچه مگان خودرویی اروپایی است اما با توجه به اینکه در داخل مونتاژ می شود، انتظار شنیدن صداهایی از نقاط مختلف خودرو را بعد از چند سال استفاده باید داشت و می توان گفت که از نظر کیفیتی کرولا کمی مطمئن تر به نظر می رسد.

در انتها باید گفت که تویوتا کرولا با ابعادی جمع و جور، مصرف کم، کیفیت خوب و قیمت نسبتا گران، خودرویی مناسب برای خانواده های کم جمعیتی است که قصد خرید خودرویی وارداتی را دارند و می خواهند چندین سال بدون مشکل از خودروی خود استفاده کنند.