پارس ناز پورتال

جذابیت های خودرو دنا

جذابیت های خودرو دنا

 معمولا زمانی که ایران‌خودرو یا سایپا یک خودرویی را به عنوان خودروی ملی طراحی و عرضه می‌کنند، موجی از انتقادات در مورد آن‌ها شروع می‌شود. حال پس از گذشت سال‌ها از طراحی سمند به عنوان آخرین خودروی ملی که ایران‌خودرو طراحی کرده بود، این شرکت دنا را به عنوان خودرویی جدید با امکانات و قابلیت‌های زیاد معرفی کرده است. کمی صبر کنید تا ببینیم انتقاداتی که در مورد دنا است به جا هستند یا نه!

در نگاه اول، دنا را جذاب و جدید می‌بینید. اما اگر نگاه خریداری(!) به آن بکنید، کمی اوضاع فرق می‌کند. چراغ‌های جلو برای یک خودرو در این کلاس کمی بزرگ و دارای خطوطی مستقیم و شکسته هستند. سپر و جلو پنجره دنا شلوغ و بیشتر شبیه خودروهای آمریکایی مانند شورلت یا فورد است. در روی موتور بیش از حد صاف و ساده است و شاید کمی به آن بی‌مهری شده باشد. دو خط صاف که از کناره‌ها در بالای درها امتداد دارند تا بالای چرخ‌های جلو می‌روند و در نهایت پایین سپرهای جلو ختم می‌شوند. شاید همین خط باشد که کمی دماغه دنا را بزرگتر از آن چیزی که باید نشان می‌دهد.


در نمای عقب، دنا هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد و سپر ساده‌ای که خطوط کناری آن در گوشه چراغ‌ها ادامه پیدا می‌کند و تا پایان در صندوق عقب نیز ادامه دارد، با وجود فرمی ساده، اما چهره عامه‌پسندی برای دنا ساخته است. چراغ‌های عقب ساده هستند اما شکل و شمایلی شکیل دارند. در صندوق عقب، سپر، چراغ مه‌شکن و چراغ‌های ساده در نهایت شکلی قابل قبول از نمای عقب دنا ساخته‌اند.


البته در زمان رونمایی طراحی داخلی برای دنا وجود نداشت و نمی‌دانیم چرا زمانی که هنوز پروژه طراحی به صورت کامل انجام نشده است، چه اجباری است که مراسم رونمایی برای آن برپا شود!؟ اما عکس‌هایی از طراحی داخلی دنا وجود دارد که در نگاه اول ما را به یاد هیوندای سوناتا می‌اندازد. به نظر می‌رسد بدون اینکه بتوان نتیجه کار را دید، امکان نقد بیشتر در مورد طراحی داخلی دنا وجود نداشته باشد.


امکاناتی که برای دنا معرفی شده‌اند، مناسب و قابل قبول برای چنین کلاسی می‌باشند که از آن‌ها می‌توان به رادیو پخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، هندزفری بلوتوث و آینه‌های برقی جانبی اشاره کرد. حتی اشاره شده است که قابلیت نصب سیستم ماهواره‌ای ناوبری نیز برای دنا وجود دارد.
چند پیشرانه برای دنا در نظر گرفته شده است. جالب اینجاست که ایران‌خودرو می‌خواهد نمونه‌هایی با توربوشارژر را نیز با توانایی قدرت ۱۵۰ اسب‌بخار وارد بازار کند. البته تمامی انواع پیشرانه‌ها (بنزین و گاز سوز) ۴ سیلندر خطی با ۱۶ سوپاپ و به حجم ۱٫۶ لیتر می‌باشند.

دیگر نوبت به قیمت دنا می‌رسد و ما با تجربه‌ای که داشتیم ترجیح می‌دهیم صحبتی در مورد آن نکنیم! تنها امیدواریم خودرویی با قیمت و شرایط مناسب و با کیفیتی مطلوب به دست مصرف کننده برسد!