پارس ناز پورتال

سوء استفاده از تصویر بازیگر برای جذب مخاطب (عکس)

مجموعه : اخبار سینما
سوء استفاده از تصویر بازیگر برای جذب مخاطب (عکس)
 سر پیری و معرکه‌گیری فیلمی که چندی است در شبکه‌ی نمایش خانگی توزیع شده است و هر دو طرف جلد آن عکس مهران غفوریان نقش بسته و بیننده را به این یقین می‌رساند که با فیلمی طنز و با محوریت همین بازیگر روبه‌رو است، اما واقعیت چیز دیگری است.

در این چند ماه گذشته گاهی فیلم‌هایی در شبکه‌ی نمایش خانگی توزیع شده‌اند که گویا تنها قصد دارند با فریب مخاطب هزینه‌ی انجام شده را بازگردانند، غافل از آنکه این کار دیر یا زود اعتماد مخاطب را سلب می‌کند.

 یک نمونه از این مدعا فیلم «سر پیری و معرکه‌گیری» به کارگردانی راهب قاسمیان و تهیه‌کنندگی احسان تبریزی است که توسط موسسه‌ی «رودکی» و «سیما شهر» در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است.


رو و پشت جلد این فیلم فقط تصویر مهران غفوریان دیده می‌شود و انگار می‌خواهد به مخاطب بفهماند که نقش اصلی فیلم را چه کسی بازی می‌کند، این در حالی است که مخاطب پس از مشاهده فیلم متوجه می‌شود که غفوریان تنها یک حضور کوتاه چند دقیقه‌ای در ابتدای این اثر ویدیویی دارد.

البته این اولین نمونه ازچنین اقداماتی برای فریب مخاطب نیست؛ چندی قبل هم فیلم‌های دیگری که به نوعی با طرح جلد خود مخاطب را فریب می‌دادند، توزیع شده بودند که یکی از آن‌ها «درخشش پنهان» بود.

این فیلم به دلیل اشکالات فراوانی که داشت از مراکز فروش جمع‌آوری شد، چون نام یک کارگردان دیگر و یک داستان اشتباه روی جلد فیلم درج شده بود.
در این‌باره فیلم مستند «بهانه‌ای برای بودن» هم وضعیت مشابهی داشت و از تصویر بازیگران برای جذب مخاطب به گونه‌ای سوء استفاده شده بود که گفته می‌شود، اعتراض شدید رضا کیانیان و باران کوثری را در پی داشته است.

پیگیری‌های خبرنگار ما از طریق مدیر اداره‌ی سمعی و بصری شبکه‌ی نمایش خانگی حاکی از این است که در این اداره فقط برای محتوای آثار، مجوز صادر می‌شود و آنچه به عنوان جلد این فیلم‌ها طراحی می‌شود، برعهده‌ی بخش فعالیت‌های سازمان سینمایی است.

منبع : خبرگزاری ایسنا