پارس ناز پورتال

ازدواج های ناخوشایند در خانواده های آشفته

ازدواج های ناخوشایند در خانواده های آشفته

دختران و پسران زیادی هستند که احساس می کنند خانواده شان در جریان ازدواج باری روی دوششان هستند و مایه سرشکستگی شان شده اند. داشتن پدر معتاد، برادر خلافکار، والدینی که همیشه اختلاف دارند، زندان بودن یکی از اعضای خانواده و هزار و یک مشکل دیگر می تواند واقعا روی آینده ازدواج یک جوان تاثیر بگذارد. اگر شما هم جزو یکی از این افراد هستید، بد نیست چند نکته مهم را درباره ازدواج تان بدانید.

 
 

طلاق والدین

 

اگر فرزند طلاق هستید با توضیح دادن دلایل طلاق والدین تان برای خانواده ی طرف مقابل می توانید باعث شوید که موقعیت تان بهتر درک شود. متاسفانه برچسبی که اغلب به بچه های طلاق می خورد، این است که زن یا مرد زندگی نیستند یا آخر و عاقبت زندگی با آنها شبیه پدر و مادرشان می شود. پرچسب نامنصفانه ای که گریز از آن، تا حد زیادی با طرز برخورد خودتان، تسلط داشتن بر هیجانات به خصوص خشم و پرخاشگری و عاقلانه رفتار کردن می توانید آن را تغییر دهید.

 

بدانید که به هر حال قضیه طلاق والدین تان باعث ایجاد شبهه برای خانواده ی طرف مقابل می شود پس سعی کنید در جلسات خواستگاری ضمن مطرح کردن به موقع این موضوع در جهت روشن شدن ذهن طرف مقابل بکوشید.

 

از پدر و مادرتان بخواهید در جلسات خواستگاری شما حضور داشته باشند و مدتی اختلافات گذشته خود را به خاطر آینده شما کنار بگذارند.

 

اگر ناپدری یا نامادری دارید ذهن خود را از تصوّرهای منفی نسبت به آن ها خالی کنید. اگر به خیرخواهی و درایت شان پی برده اید، آن ها می توانند تأثیر بسزایی در پر کردن جای خالی پدر و مادرتان در جلسات خواستگاری داشته باشند.

 

طلاق آسان ترین راه اما آخرین راه حل است، بنابراین مراقب باشید طلاق والدین و فکر کردن به آن به عنوان راه حل مشکلات، شما را سست اراده و ضعیف نکند و قبح این عمل برایتان نریزد.

 

اگر آوازه اختلافات والدین تان همه جا پیچیده است سعی کنید در جلسات خواستگاری در اشاره ای مناسب صورت واقعی این اختلافات را توضیح دهید. اما زیاده روی نکنید. سر بسته بگویید که در هر خانواده ای اختلاف وجود دارد و در خانواده شما این قضیه بیشتر است که دلیل آن هم اختلاف سنی، اختلاف تحصیلی، اختلاف عقیده و… پدر و مادرتان است

 

اختلاف والدین

 

اختلاف والدین هم از آن دردسرهایی است که شدیدا روی زندگی آینده شما سایه می اندازد. مراقب باشید تجربه اختلاف والدین تان شما را نسبت به ازدواج بدبین نکند. اختلاف والدین تان می تواند برای شما آینه عبرتی باشد که دچار آن مشکلات نشوید.

 

مردان و زنان خوب و سازگار که سال ها را با خوشی کنار هم سپری کرده اند بسیارند، پس عینک بدبینی نسبت به ازدواج و جنس مخالف را از چشم بردارید. مراقب باشید در لجبازی والدین در مورد ازدواج شما، شما قربانی نشوید. در این مورد از بزرگ ترهای فامیل برای گفتگو با آنها کمک بگیرید.

 

اگر آوازه اختلافات والدین تان همه جا پیچیده است سعی کنید در جلسات خواستگاری در اشاره ای مناسب صورت واقعی این اختلافات را توضیح دهید. اما زیاده روی نکنید. سر بسته بگویید که در هر خانواده ای اختلاف وجود دارد و در خانواده شما این قضیه بیشتر است که دلیل آن هم اختلاف سنی، اختلاف تحصیلی، اختلاف عقیده و… پدر و مادرتان است. اما توضیح دهید که شما از این اشتباهات درس می گیرید و مراقبید که این فرم زندگی در زندگی شما هم تکرار نشود.
 

فوت والدین

 

اگر یکی از والدین خود را به تازگی از دست داده اید و قبل از این واقعه یا بعد از آن تصمیم به ازدواج گرفته اید، بهتر است تا مدتی این امر را به تأخیر بیندازید تا ضمن باز یافتن روحیه ی خود و خانواده تان حرمت ها نیز حفظ شود.

 

فقدان یک یا هر دوی والدین اگر چه برای شما خلأی ایجاد کرده است اما مانعی بر سر راه ازدواج تان محسوب نمی شود بلکه با اقدام به امر ازدواج می توانید خود را از افسردگی ها، ناراحتی ها و تنهایی ناشی از فوت والدین رها سازید.

 

اعتیاد و بزهکاری و حبس

 

– اگر یکی از والدین یا هر دوی آن ها اعتیاد دارند بدانید مادامی که فرد موفق به ترک نشده است و اقدامات شما و دیگر اعضا در ترک دادن وی ثمری نداشته است برای شما بهتر است که در صورت وجود موقعیتی مناسب تصمیم به امر ازدواج بگیرید، اما آگاه باشید فرد نامناسب را به عنوان راه فرار انتخاب نکنید تا پشیمان نشوید.

 

– اگر احساس می کنید سایه بدنامی اعتیاد، انحراف اخلاقی، بزهکاری یا حبس والدین تان زندگی حال و آینده شما را تهدید می کند بهتر است برای آنکه به طرف مقابل تان اطمینان دهید که شخصیت شما جدا از فضای حاکم بر خانواده تان است، توانایی های فردی خود را افزایش دهید، به دنبال وجهه ی اجتماعی مثبتی برای خود در جامعه باشید و در یک کلام شخصیتی قوی، جدا از خانواده برای خود ترسیم کنید.

 

– تلاش خود را به کار برید تا فردی که دچار اعتیاد شده است را به سمت ترک و بهبودی سوق دهید. حتی اگر برای اینکار ازدواج شما به تعویق افتد ارزشش را دارد، چون شما با داشتن یک خانواده سالم، مقبول ترید تا خانواده ای که دچار اعتیاد است.

منبع:  کتاب آیینه و شمعدان