پارس ناز پورتال

ایده ای برای یادگاری‌ های دوران كودكی

ایده ای برای یادگاری‌ های دوران كودكی

7 پیشنهاد برای سازماندهی كاردستی‌های‌ كودكان

وقتی كه مشاهده می‌كنید این آثار به‌تدریج تمام خانه را اشغال می‌كنند‌، عكس‌العمل درست چیست؟ و چه باید كرد؟ در مقاله زیر 7 پیشنهاد مطرح می‌شود تا با این یادگاری‌های دوران كودكی چه كنیم:
در مدرسه، كودكان برای خلق آثار، كشیدن، رنگ كردن، نقاشی كردن و ساختن مورد تشویق قرار می‌گیرند.
مسلماً اینگونه فعالیت‌ها خلاقیت آنها را برانگیخته و موجب رشد آنها می‌شود.


 اغلب نیز این شاهكارهای هنری خلق شده توسط كودكان به خانه آورده شده و البته با افتخار نشان داده می‌شوند، اما وقتی كه مشاهده می‌كنید این آثار به‌تدریج تمام خانه را اشغال می‌كنند‌، عكس‌العمل درست چیست؟ و چه باید كرد؟ در مقاله زیر 7 پیشنهاد مطرح می‌شود تا با این یادگاری‌های دوران كودكی چه كنیم:

 1-آنها را دستچین كنید


به جای اینكه تمام آثار كوچك و بزرگی را كه فرزندتان خلق می‌كند نگه دارید، هر از گاهی كنار فرزندتان بنشینید و از او بخواهید یك یا دو مورد از كارهای جدیدش را كه به‌نظرش بهترین است انتخاب كند. در پایان سال خواهید دید كه آثاری كه از نظر او بهترین است حتی از انگشتان یك دست نیز تجاوز نخواهد كرد. با این روش، هم كاردستی‌ها تحت یك نظارت نگهداری می‌شوند و هم خواهید توانست آثار او را در آینده به یادگار نگهدارید.
 2-گاهی یك عكس، گویا‌تر از هزاران كلمه است:

از كار دستی‌های فرزندتان عكس گرفته و آنها را در آلبومی نگهداری كنید‌. بدین ترتیب حتی اگر به‌دلیل كمبود فضا، قادر به نگهداری آنها نباشید، حداقل یك عكس یادگاری از آنها خواهید داشت !

 3- صندوقچه بایگانی كودكان :


اداره‌ها برای نگهداری مدارك خود دارای صندوق‌های بایگانی قابل حمل هستند كه پوشه‌ها روی آنها قرار می‌گیرند و اغلب نیز دارای یك پوشش و دسته‌ای هستند كه به راحتی قابل حمل باشند. به فرزند خود در ساختن این سیستم بایگانی كمك كنید. مثلاً یك پوشه مخصوص كاردستی با درجه اهمیت 2، یك پوشه مخصوص كاردستی با درجه اهمیت 3 و الی آخر. حالا دیگر تمام نقاشی‌ها و هرگونه كاردستی از این قبیل كه كم حجم و صاف هستند‌، در جایی امن و به شكلی مرتب نگهداری خواهند شد و در ضمن شما با این روش‌، نحوه بایگانی را نیز به فرزندتان آموزش خواهید داد‌. نگران نباشید برای آموزش هیچگاه زود نیست‌!

 4 – نگهداری در محفظه‌ای بزرگ‌تر :


برای سایر كاردستی‌هایی كه صاف و كم حجم نیستند، جعبه مذكور ممكن است جعبه‌ای بزرگ‌تر از جنس پلاستیك و همراه با یك درپوش باشد‌. بدین روش فرزندتان فضایی برای نگهداری سایر كاردستی‌هایی كه ابعادشان مناسب پوشه بایگانی نیست خواهد داشت‌. اینجا باز هم انتخاب كنید‌. اگر شما بخواهید تمام كاردستی‌هایی را كه فرزند دلبندتان تا 15 سال آینده با خود به خانه می‌آورد نگهداری كنید، منزل شما مملو از این آثار هنری خواهد شد.

 5-آنها را آویزان كنید:



یك تخته‌ در اختیار فرزندتان قرار دهید تا او بتواند كاردستی مطلوبش را در اتاقش به نمایش بگذارد. اگر هم از یك تخته چوب پنبه‌ای برای این كار استفاده كنید،  بسیار عالی است چون به راحتی روی دیوار نصب می‌شود. به علاوه فرزندتان به راحتی و هر زمان كه بخواهد می‌تواند یك اثر را برداشته و اثر دیگر را جای آن بگذارد.

 6- مرتب نگهداشتن ابزار كار دستی:


اگر فرزندتان تعداد زیادی از این كاردستی‌ها را در منزل تهیه می‌كند‌، مسلماً دارای مقادیر زیادی مداد رنگی، ماژیك و سایر تجهیزات هنری است. تمام آنها را در جعبه‌ای سبك و قابل حمل نگهداری كنید تا او به راحتی بتواند آن‌را از اتاقی به اتاق دیگر حمل كند. به علاوه تمامی هر دسته از این وسایل را قبل از اینكه داخل  جعبه اصلی قرار دهید‌،  به‌طور مرتب و مجزا در محفظه‌ای كیسه‌ای  قرار دهید‌. بدین ترتیب تمامی آنها مرتب و قابل دسترسی هستند.

 7- یك هدیه عالی:


كاردستی‌های كودكان اغلب می‌توانند هدیه‌ای فوق‌العاده برای مادربزرگ، پدربزرگ، خواهر و برادر، خاله، عمو و سایر اعضای خانواده محسوب شوند. به جای اینكه برای فرزندتان هدیه‌ای بخرید تا او به اعضای خانواده تقدیم كند، تشویقش كنید تا با استفاده از خلاقیتش هدایایی مخصوص و ارزشمند به افرادی كه دوستشان دارد تقدیم كند.