پارس ناز پورتال

داستان قیام اتاق بازرگانی برای روحانی

مجموعه : مجله خبری روز
داستان قیام اتاق بازرگانی برای روحانی

آیا رئیس اتاق بازرگانی، دست راست رئیس‌جمهور منتخب خواهد بود؟

نهاوندیان، به معاون اولی روحانی نزدیک‌تر شد
بعد از چندین دور گمانه‌زنی از حضور چهره‌هایی همچون عارف و نعمت‌زاده در سمت معاون اولی کابینه حسن روحانی، یک منبع آگاه به خرداد خبر داد شانس نهاوندیان برای حضور در کابینه رئیس‌جمهور منتخب به عنوان معاون اول در حال افزایش است.

بعد از چندین دور گمانه‌زنی از حضور چهره‌هایی همچون عارف و نعمت‌زاده در سمت معاون اولی کابینه حسن روحانی، یک منبع آگاه به خرداد خبر داد شانس نهاوندیان برای حضور در کابینه رئیس‌جمهور منتخب به عنوان معاون اول در حال افزایش است.

 

به گزارش خرداد، این منبع آگاه گفته است با توجه به وجهه مناسب نهاوندیان در میان جریان معتدل سیاسی کشور و آشنایی وی با فعالان و نهادهای اقتصادی کشور، او از شانس بالایی برای حضور در کابینه حسن روحانی به عنوان معاول اول برخوردار است.

 

مثلث ولایتی، نهاوندیان و روحانی؟

محمد نهاوندیان که در ابتدا به عنوان رئیس کارگروه اقتصادی ستاد انتخاباتی علی‌اکبر ولایتی منصوب شده بود، در مستند انتخاباتی دوم حسن روحانی حضور یافت تا گمانه‌زنی‌ها از احتمال حضور او در کابینه دولت تدبیر و امید افزایش یابد. او در فیلم انتخاباتی گفته بود: « وقتی در مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت درباره موضوعی بحث می‌كردیم شاهد بودیم كه آقای روحانی و تیم همكارش به موضوع از جنبه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی توجه می‌كردند.»

 

معاون اول روحانی,کابینه حسن روحانی

همگرایی این چهره اقتصادی نزدیک به جریان راست سنتی با روحانی از آنجا بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم ولایتی نیز دارای نقاط اشتراک فراوانی با روحانی است. ولایتی در جریان مناظره سوم انتخاباتی، و همچنین گفت‌وگوی تلویزیونی مستقیم با مردم، چندین بار از عملکرد روحانی در مذاکرات هسته‌ای به صورت مستقیم یا تلویحی دفاع کرد. اوج این دفاعیات، انتقاد او (به عنوان مشاور مقام معظم رهبری) از عملکرد هسته‌ای سعید جلیلی بود.

 

با این تفاسیر به نظر می‌رسد همان‌طور که آیت‌الله هاشمی نیز پیش‌تر اعلام کرده بود ولایتی را قبول دارد، ولی رای او به حسن روحانی است، و بدین ترتیب ولایتی نیز از گزینه‌های احتمالی برای همکاری با دولت روحانی مطرح شده بود، این بار گزینه دیگری از اعتدال‌گرایان برای ورود به کابینه در حال آماده شدن است.

 

داستان قیام اتاق بازرگانی برای روحانی

پیش از انتخابات، حضور نهاوندیان در فیلم انتخاباتی حسن روحانی بود که گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور او در کابینه را بیشتر می‌کرد. اما بعد از انتخابات نیز رویداد دیگری به وقوع پیوست که پیش از گذشته به این گمانی‌زنی‌ها دامن زد. در نخستین نشست نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بعد از انتخابات، نهاوندیان با تاخیر در نشست حاضر شد. بر اساس گزارش‌ها، دلیل این تاخیر دیدار رئیس اتاق بازرگانی ایران با روحانی بوده است. لذا می‌توان گفت نهاوندیان یکی از اولین کسانی بوده است که با روحانی دیدار کرد.

 

حضور او در اتاق نیز بعد از تاخیر بیش از یک‌ساعته، همراه با محمدرضا صادق، یکی از اعضای اصلی ستاد روحانی در جریان انتخابات بود. نقطه اوج این وقایع، جایی بود که نهاوندیان از اعضای اتاق خواست برای احترام به رئیس‌جمهور منتخب قیام کنند.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس،‌ نهاوندیان در پایان جلسه در پاسخ به سوالی در مورد سهمش از کابینه دولت تدبیر و امید، گفته است: «این چه حرفی است که شما می‌زنید» و سپس با لبخند محل را ترک کرده است. معنای ضمنی این حرکت نهاوندیان را می‌توان در پاسخ یحیی آل‌اسحاق یافت که گفت اگر پیشنهاد حضور در کابینه به نهاوندیان شود، او می‌پذیرد.

 

نهاوندیان در اغلب گمانه‌زنی‌هایی که تا کنون صورت گرفته است، از شانس بالایی برای حضور در کابینه برخوردار بوده است؛ هر چند اغلب این گمانه‌زنی‌ها، او را گزینه تصدی یکی از وزارتخانه‌های اقتصادی می‌دانند. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، نهاوندیان احتمالاً در وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور خواهد یافت. خبرگزاری تسنیم و سایت اعتدال نیز احتمال مشابهی را مطرح کرده است.اما در لیست پیشنهادی اتاق بازرگانی تهران به روحانی، نهاوندیان به عنوان گزینه وزارت اقتصاد پیشنهاد شده است. منبع خبری خرداد نیز همان‌طور که گفته شد،‌نهاوندیان را از گزینه‌های معاون‌اولی عنوان کرده است.

 

نهاوندیان کیست؟

نهاوندیان دکترای اقتصاد از دانشگاه جورج واشنگتن دارد و چندین سال در دولت‌های جنگ، سازندگی و اصلاحات، معاون وزیر بازرگانی بوده است. او مشاور اقتصادی خاتمی نیز بوده است و از سوی دیگر روابط نزدیکی با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دارد. چنان که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84، مسئولیت برنامه‌های اقتصادی لاریجانی را بر عهده داشت و در شورای عالی امنیت ملی نیز معاون اقتصادی او بود. او در سال‌های اخیر ریاست اتاق بازرگانی ایران را بر عهده داشته است.

 

حضور او در اتاق بازرگانی ایران و نزدیکی‌اش با فعالان اقتصادی، یکی از علل اصلی مطرح شدن او به عنوان گزینه معاون اولی است. چرا که اولویت اصلی دولت آینده بهبود فضای کسب‌وکار و حل مسائل اقتصادی عنوان شده است. همزمان با این مساله، ارتباط با رسانه‌ها، رابطه نزدیک با علی لاریجانی (که امکان تعامل دولت و مجلس را افزایش می‌دهد) و نهایتاً جوانی، سه عامل دیگری است که شانس نهاوندیان برای معاون اولی را افزایش داده است./خردادنیوز