پارس ناز پورتال

راهی ساده برای پیشگیری از یبوست

راهی ساده برای پیشگیری از یبوست
 

یبوست یكی از مشكلات شایع و ناراحت‌كننده اسـت كه افراد در هر شرایطی ممكن اسـت با آن درگیر شوند و بطور حتم كسی هم دوست ندارد این شرایط را تجربه كند اما متخصصان می گویند می توان با تغییراتی ساده در زندگی از بروز این مشكل پیش گیری كرد.

 

یبوست چیست؟

یبوست یا خشكی مزاج مشكلی اسـت كه بـه واسطه آن دفع مدفوع با سختی و درد همراه می شود. بطور كلی، اگر كمتر از 3 بار در هفته دفع انجام شود و مدفوع سفت و خشك باشد، نشانه یبوست اسـت.

خوشبختانه اكثر موارد یبوست موقتی اسـت. بـه این معنی كه با ایجاد تغییراتی ساده در شیوه زندگی مانند انجام ورزش منظم و بیشتر و گنجاندن رژیم غذایی سرشار از فیبر، میتوان علائم ناشی از یبوست را كاهش دهد.

 

 

علائم

این‌كه فردی هرروز دفع مدفوع نداشته باشد، الزاماً بـه معنای یبوست نیست. اما اگر 2 مورد یا بیشتر از شرایط زیر را تجربه كنید، نشانه‌اي از بروز این مشكل اسـت. اگر دفع كمتر از 3 بار در هفته دارید، یا مدفوع شـما سفت و خشك اسـت، نشانه‌هایي از بروز این مشكل وجوددارد. هم چنین وادار بودن برای زور زدن بیش از حد در حین اجابت مزاج و احساس تخلیه ناكامل نیز می تواند از دیگر علائم یبوست باشد.

 

مراجعه بـه پزشك

با این‌كه یبوست اغلب آزاردهنده و ناراحت‌كننده اسـت، اما اغلب افرادی كه با این مشكل روبرو هستند بـه پزشك مراجعه نمی‌كنند. باید توجه داشت یبوست مزمن ممكن اسـت منجر بـه بروز عوارضی شود یا نشانه‌اي از اختلالی جدی باشد كه نیاز بـه درمان و رسیدگی جدی‌تری دارد.

پس اگر عوارض و علائمی كه بیان شد بیش از 3 هفته طول بكشد یا شدید باشد و یا این حالات بـه یكباره و بی‌دلیل شروع شده اسـت، مراجعه بـه پزشك را فراموش نكنید.

افراد مسن، كسانی كه زندگی بی‌تحرك یا كم‌تحركی دارند، افرادی كه بـه هر دلیلی محدود بـه رخت خواب هستند، كسانی كه رژیم غذایی‌شان فیبر كمی دارد و مایعات كافی مصرف نمی‌كنند، بیشتر در دسترس این مشكل قرار خواهند داشت. هم چنین مصرف برخی داروها نیز موجب بروز این مشكل میشود.

 

 

پیشگیری

همیشه پیشگیری مقدم بر درمان اسـت و بدانید بسیار آسان‌تر خواهید بود اگر از بروز این مشكل در همان ابتدا پیشگیری كنید. برای این كار رعایت نكات زیر می تواند بشما كمك كند:

رژیم غذایی سرشار از فیبر: رژیمی سرشار از مواد غذایی حاوی فیبر مانند میوه و سبزیجات در رفع این مشكل بسیار مفید اسـت. برای پیش گیری از بروز برخی مشكلات، فیبر رابه تدریج بـه رژیم غذایی خود اضافه كنید.

میوه و سبزیجاتی مانند سیب، هویج، كاهو، آلو، گلابی و برخی نان‌هاي سبوس‌دار برای كاهش و درمان یبوست مفید اسـت.

هم چنین غذا هاي سرشار از چربی و قند و موادی كه فیبر كمی دارند ممكن اسـت موجب بروز یا وخامت یبوست شوند. پس خوردن این‌گونه مواد را محدود كنید.

مصرف كافی مایعات: مصرف مناسب مایعات در پیشگیری از این بیماری نقش مهمی دارد، اما مقدار دقیق مصرف آب و سایر مایعاتی كه انسان باید هرروز مصرف كند، برای هر فرد متفاوت اسـت و بـه عواملی از جمله سن، جنسیت، سلامت و میزان فعالیت شـما بستگی دارد. هم چنین یادتان باشد مصرف مواد حاوی كافئین مانند قهوه را كاهش دهید زیرا آب بدن را كم می‌كنند.

ورزش و فعالیت بدنی منظم: فعالیت و انجام منظم برنامه‌اي ورزشی مانند پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا برای كمك بـه تحریك عملكرد روده مهم و مفید اسـت. حداقل 30 دقیقه ورزش در اغلب روزهای هفته توصیه می شود.

توجه بـه دفع: بـه دفع مدفوع بی‌توجهی نكنید. هر چـه زمان طولانی‌تر شود، آب بیشتری از مدفوع جذب شده و دفع آن سخت‌تر میشود.

و بازهم فراموش نكنید كه درصورت بروز مشكل مراجعه بـه پزشك و رعایت نكات و توصیه‌هاي وی ضروری اسـت. درضمن هنگام مواجهه با این مشكل هرگز بـه صورت خودسرانه دارو مصرف نكنید.