غدیر، پیام رهایى اسـت؛ پیام گسیختن زنجیرهاى بسته بر پاى بشر، پیام تداوم پیامبرى اسـت با همه ی آرمانهاى بلندش.
غدیر، ادامه بعثت اسـت براى شکستن بتهاى فکر و دل، براى عبور از خودپرستى بـه خداپرستى، براى بیرون آمدن از اسارت خویش و رسیدن بـه آزادگى حقیقى کـه در سایه عبودیت حاصل مىشود.
غدیر، کمال نبوت اسـت و دنباله خطى کـه پیامبر ترسیم کرده؛ تا هر چـه رنگ و بوى تعصب را بشوید و هرچه دیوار تبعیض را بکوبد.
غدیر، اتمام نعمت اسـت و دستخدا بر سر اهالى زمین تا با عدالت علوى، باقی مانده رسوم جاهلیت را بشکند، هرزههاى شرک و نفاق را برچیند و خون طاغوتهاى جدید را بریزد.
غدیر، پایان رسالت اسـت و على علیهالسلام مولا مىشود تا پرچم پیامبر را پس از او بـه دست بگیرد و لباس رزم بپوشد براى آزادى بندگان خدا.
پاى غدیر، سرنوشت معنویت شیعه رقم مىخورد و پیام آسمانى توحید، بـه کسانى کـه خدا را نه با زبان، کـه با مشاهده جان دریافتهاند، مىرسد.
در گرماى بیابان، بر ریگهاى تفتیده، بشر رابه کسانى سپردهاند کـه جامع صفات نیکویند؛ در تنهایى، مرد پرستش ودر میدان، مرد رشادت، در علم بىنظیر ودر عمل بىبدیل.
در آخرین حج پیامبر، در نقطه جدایى کاروانها، اسوه حکومت، معرفى مىشود تا زمامداران آینده، مشقِ خویش را بدانند و راه خویش را بیابند.
غدیر، نه تنها در حجهالوداع پیامبر، کـه بارها رخ داده بود؛ در دعوت «عشیره الاقربین»، در «لیله المبیت»، در غزوه خندق
پاى برکههاى غدیر، وصیت پیامبر نوشته مىشود:«کتاب خدا و اهل بیتم رابه یادگار گذاشتهام تا در کورهراههاى زندگى، گمراه نشوید. درس مساوات و برادرى را میان شـما بـه یادگار گذاشتهام. شـما باهم برادرید؛ خدایتان یکى و پدرتان یکى اسـت؛ همه ی شـما از آدمید و آدم از خاک اسـت. عرب و عجم بر یک دیگر برترى ندارند؛ بهترین شـما باتقواترین شماست».
«رسوم جاهلیت، باطل اسـت دیگر. شیطان از این آب و خاک ناامید شده اسـت.» در عطشزارِ دوردست، در آتشْ باران، وصیت پیامبر نوشته مىشود؛ اما کجایند کسانى کـه گردن نهند بـه پذیرش آن!
غدیر، بارها اتفاق افتاده بود
غدیر، در امتداد مدینه اسـت.
غدیر، نه تنها در حجهالوداع پیامبر، کـه بارها رخ داده بود؛ در دعوت «عشیره الاقربین»، در «لیله المبیت»، در غزوه خندق.
غدیر، نه تنها در حجهالوداع پیامبر، کـه بارها شنیده شده بود؛ در «حدیث منزلت»، در حدیث «شهر علم»، در آیههاى ولایت.
غدیر، روزِ بعد از روز بعثت نیست؛ غدیر روز اسلام اسـت؛ از صبح تا شب؛ تمام دقیقههایش، منطبقاند بر دقیقههاى روز بعثت.