پارس ناز پورتال

شیر دهی و برنامه رژیم غذایی

مجموعه : رژیم و تغذیه
شیر دهی و برنامه رژیم  غذایی

مادرانی كه حاملگی خود را با وزن طبیعی شروع كرده و در انتهای دوران بارداری با افزایش وزنی بیش از 20 كیلوگرم مواجه می‌شوند، فراوان هستند. مشكل وقتی حادتر می‌شود كه این افزایش وزن پس از تولد نوزاد، نه تنها كاهش نیافته، بلكه برخی از مادران حتی چاقی بیشتر را پس از آن تجربه می‌كنند.

 

 

خیلی از مادران جوان سرگردان هستند كه چه رژیم غذایی را باید در دوران شیردهی رعایت كنند كه علاوه بر داشتن فرزندی سالم، از افزایش وزن بی‌رویه خود نجات پیدا كنند. واقعیت آن‌ است‌كه پس از ماه اول، داشتن رژیم برای كاهش وزن مضر نخواهد بود. ولی باید در تامین ریز مغذی‌ها حتما مشاوره دقیق داشته باشند و سیر كاهش وزن در این زمان بایستی آهسته‌تر انجام پذیرد.

 

شیردادن مادر به نوزاد، علاوه بر آثار فراوانی كه در رشد نوزاد خواهد داشت،كمك قابل‌توجهی به بازگشت به وزن طبیعی خواهد بود. خیلی از مادرانی‌كه عدم ترشح شیر كافی را بهانه‌ای برای قطع شیردهی می‌دانند، كاملا در اشتباه هستند. چرا كه در اكثریت موارد، مشكل مربوط به عدم آشنایی از تكنیك‌های صحیح‌ شیردادن است.

از علل مهم چاقی در دوران شیردهی، یكی عدم تحرك و دیگری تصور غلط نیاز به انرژی فراوان برای تامین رشد نوزاد است. توصیه‌های زیر برای بازگشت شما به وزن طبیعی در هنگام شیردهی مهم است:

1- از چاقی و افزایش وزن بی‌رویه ناشی از حاملگی خود نترسید. هیچ‌وقت برای جلوگیری از عوارض جانبی چاقی، دیر نخواهد بود. علاوه بر این متخصصان توصیه می‌كنند، قبل از آنكه قصد بارداری مجدد داشته‌باشید، حتما وزن خود را به‌حد مطلوب بازگردانید.

2- شما می‌توانید پس از ماه اول شیردهی، تلاش برای بازگشت به‌وزن طبیعی خود را شروع كنید. البته نیاز‌های تغذیه‌ای شما در این دوران با زمان‌های دیگر عمر، متفاوت است. از طرف دیگر، سرعت كاهش وزن شما با حالات معمولی قطعا متفاوت خواهد بود. یافته‌های علمی، حاكی از آن‌است‌كه كاهش وزن نیم‌كیلوگرم در هفته، بین هفته‌های 4 تا 14 پس از حاملگی، حتی در مادرانی كه نوزادشان فقط از شیر آنان تغذیه می‌كند، باعث كاهش ترشح شیر و نیز كمبود در رشد نوزادان نمی‌شود.

3- اگرچه نیاز مادر شیرده به انرژی، بیش از فرد مشابه بدون شیردهی است، ولی میزان این افزایش نباید بیش‌ازحد باشد. لذا در دوران شیردهی، شما باید رژیم منظم و متعادلی داشته باشید تا بتوانید هم شیر كافی به كودكتان بدهید و هم دچار افزایش وزن بی‌رویه نشوید.

4- عامل مهم دیگر برای بازگشت به وزن و سایز قبل از بارداری، داشتن ورزش منظم است. لذا شما باید ورزش كنید تا فرم بدنتان به قبل برگردد. اگرچه بسیاری از زنان، احساس خستگی زیاد می‌كنند و برخی نیز دچار استرس پس از زایمان هستند، اما ورزش منظم به كاهش وزن و بهبود اختلالات خلقی و كاهش این نوع موارد كمك به‌سزایی خواهد كرد.