پارس ناز پورتال

معرفی و تاریخچه ی ورزش گروهی بیسبال

معرفی و تاریخچه ی ورزش  گروهی بیسبال

بیسبال نوعی ورزش گروهی است كه با چوب و توپ توسط ۹ بازیكن در یک زمین چمن بازی می‌شود بیسبال در قرن نوزدهم از ورزش انگلیسی کریکت ریشه گرفته است.

بیسبال از بازی‌های متعددی كه با چوب و توپ بازی می شدند اشتقاق پیدا كرده‌است. از جمله این بازی ها می توان به ورزش قدیمی راوندر كه در امریکای شمالی بازی می‌شد، ورزش انگلیسی کریکت و ورزش بسیار قدیمی رومانیایی اُینا نام برد.

نخستین مسابقه ورزش مدرن بیسبال كه در اسناد نوشتاری گزارش شده‌است، به مسابقه‌ای‌ در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بیچ ویل،انتاریو، کانادا مربوط می‌شود.

بیسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نیمه‌حرفه‌ای پیداكرد. نخستین تیم كاملا حرفه‌ای بیسبال در ایالات متحده، تیم سینسیناتی رد استاكینگز بود كه در ۱۸۶۹ تشكیل‌شد.

لیگ برتر بیسبال امریکا

ام ال بی یا لیگ برتر بیسبال امریكا (Major League Baseball) مهمترین لیگ حرفه ای بیسبال در امریکای شمالی است که كه هم‌اكنون با بیست‌و‌نه تیم آمریکایی و یک تیم کانادایی برگزار می‌شود. این مسابقات در ۱۸۷۶ آغاز شد. ام‌ال‌بی اولین لیگ ورزشی واقعی در ایالات متحده بود و تا سال ۱۹۷۲ بیشترین تماشاگران تلویزیونی را داشت. در این سال تعداد تماشاچیان ان اف ال (لیگ فوتبال امریکایی) از این مسابقات بیشتر شد. از ۱۹۷۲ به‌بعد نیز ام‌ال‌بی همواره پس از ان‌اف‌ال دومین لیگ پربیننده در امریکای شمالی بوده است.

در سال ۲۰۰۷ میانگین تماشاگران هر بازی این مسابقات بیش از سی‌و‌دو هزار نفر بود و مجموع تماشاگران ۲۴۳۱ مسابقه آن به بیش از هفتاد‌و‌نه و نیم میلیون نفر رسید. و با فاصله‌ای زیاد پربیینده ترین لیگ ورزشی دنیا لقب گرفت. این درحالیست كه هفده لیگ كوچكتر بیسبال این كشور هم بیش از چهل میلیون تماشاگر در سال دارند.

این ورزش در بسیاری از نقاط دنیا به‌ویژه امریکای شمالی و مركزی و شرق آسیا بسیار پرطرفدار است.

بیسبال ورزش ملی یا پرطرفدار ترین ورزش ایالات متحده امریکا، کوبا، پورتوریکو، دومینیکن، پاناما، نیکاراگوا، ونزوئلا در قاره امریكا و همچنین ژاپن، کره جنوبی و تایوان در آسیا است.


بیسبال در آسیا

ژاپن یكی از اولین كشورهایی بود كه بیسبال به آن راه‌یافت. بیسبال خیلی زود مهمترین ورزش گروهی ژاپن شد. در سال ۱۹۳۶نیپون بیسبال لیگ شروع به‌كار كرد. ۸۶۴ مسابقه این لیگ در سال ۲۰۰۶ بیش از بیست میلیون و چهارصد هزار تماشاگر داشت و چهارمین لیگ پرتماشاگر دنیا بود

ژاپنی‌ها و امریكایی‌ها این ورزش را به دیگر كشورهای شرق آسیا هم بردند و بیسبال به‌سرعت ورزش گروهی اولکره جنوبی و تایوان شد. لیگ حرفه‌ای بیسبال در کره‌جنوبی از ۱۹۸۲ و در تایوان از ۱۹۹۰ شكل گرفت.چین و اسراییل هم دو كشور آسیایی دیگری هستند كه به ترتیب در ۲۰۰۳ و ۰۰۷ لیگ حرفه‌ای بیسبال را تشكیل دادند.

بیسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازیهای آسیایی هم شد. ژاپنی‌ها این رشته را در تقویم مسابقات هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول این مسابقات با قهرمانی تیم ملی ژاپن به پایان رسید، اما در آخرین دوره مسابقات در سال ۲۰۰۶ تیم ملی بیسبال تایوان با شكست پنج تیم دیگر شركت‌ كننده (ژاپن، كره‌جنوبی، چین، تایلند، فیلیپین) به قهرمانی رسید.

بیسبال در المپیک

ازالمپیک ۱۹۹۶ آتلانتا دو رشته ورزشی بیسبال و سافت بال در تقویم المپیک قرار گرفتند و مقررشد تا مسابقات سافت‌بال در گروه بانوان و بیسبال در گروه آقایان برگزار شود.

اما در جلسه سال ۲۰۰۵ کمیته بین المللی المپیک در سنگاپور برای تعیین میزبانی المپیک ۲۰۱۲ این دو رشته اولین قربانیان سیاست كاهش و جلوگیری از گسترش تعداد ورزش‌كاران و مسابقات و رشته‌های ورزشی المپیک شده و از برنامه مسابقات المپیک لندن حذف شدند. در المپیک‌های بعدی برای برگزاری مسابقات این دو رشته ورزشی رأی‌گیری به‌عمل خواهد آمد.