پارس ناز پورتال

گوشه ای از زندگینامه ی مهدی مهدوی کیا

گوشه ای از زندگینامه ی مهدی مهدوی کیا

مهدی مهدوی‌کیا اول مرداد سال ۱۳۵۶ در شهر ری به دنیا آمد.
وی از بچگی علاقه زیادی به فوتبال داشت و در دوران نوجوانی از زمین‌های خاکی جذب باشگاه بانک ملی شد و با پشتکار به باشگاه پرسپولیس پیوست.


وضعیت مهدی در پرسپولیس، اوایل چندان جالب نبود اما با آمدن استانکو وضعیت به کلی تغییر کرد تا او ضمن تثبیت موقعیت خود در باشگاه محبوبش به تیم ملی امید ایران راه پیدا کند.

افتخارات و موفقیت‌های مهم ورزشی وی از سال 75 شروع شد، پس از محرومیت نعیم سعداوی وی در پیستون راست تیم ملی بازی کرد. مهدی با زدن 2 گل به چین شایستگی‌های خود را اثبات کرد.
وی در باشگاه‌های بانک ملی، پرسپولیس تهران، بوخوم، هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت آلمان سابقه بازی دارد.
مهدوی‌کیا در سال ۲۰۰۳ از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان بازیکن برتر فوتبال آسیا شناخته شد. هواداران هامبورگ به او لقب موشک ایرانی داده بودند.


وی از باتجربه‌های فوتبال و تیم ملی فوتبال ایران است و در سال 1387 از سوی علی دایی؛ سرمربی وقت تیم ملی بازوبند کاپیتانی تیم ملی را به بازو بست. او با حضور در دو جام جهانی ۹۸ و ۲۰۰۶ خود را در سطح بین‌المللی مطرح کرد.
مهدوی‌کیا در سال ۱۹۹۸ به باشگاه بوخوم پیوست و در سال ۱۹۹۹ به هامبورگ رفت و تا سال ۲۰۰۷ در این تیم عضویت داشت که با تمام شدن قرارداد خود به تیم اینتراخت فرانکفورت پیوست. وی در مجموع ۲۲۳ بازی در بوندس‌لیگا، ۲۹ گل به ثمر رساند.

وی پس از یک غیبت ۹ ماهه در سال 1387 براى بازى با کره شمالى از سوی علی دایی به تیم ملى دعوت شد. این اولین مرتبه‌ای بود که مهدوى‌کیا براى تیمى که هدایت آن بر عهده على دایى است به میدان مى‌رفت.
وی تا سال ۲۰۱۰ با فرانکفورت قرار داشت. وی در سال 1388 بعد از 11 سال حضور در بوندس لیگا به ایران برگشت و به تیم استیل آذین پیوست.مهدوی‌کیا در یازدهمین دوره لیگ برتر با مسئولین باشگاه داماش گیلان برای همراهی این تیم  به توافق رسید و پیراهن این تیم را بر تن کرد.



وی پایان نیم فصل اول همان سال از این تیم جدا شد و بعد از 13 سال مجددا به تیم پرسپولیس پیوست و پس از عقد قرارداد با این تیم اعلام کرد پرسپولیس آخرین باشگاه دوران بازیگری وی است.


مهدی مهدوی‌کیا که اعلام کرده بود در پایان همین فصل از میادین خداحافظی خواهد کرد، اجرای تصمیمش را چند ماهی جلو انداخت. کاپیتان اول پرسپولیس خداحافظی خود را از میادین فوتبال اعلام کرد و در آخرین روزهای سال91 یکی از مهم‌ترین رویدادهای فوتبال را رقم زد. مهدوی کیا می‌گوید تا پایان فصل فقط در صورتی که پرسپولیس به فینال جام حذفی برود با چند دقیقه حضور در آن میدان برای همیشه با پیراهن پرسپولیس خداحافظی می‌کند.


کیا از ابتدای فصل روزهای متفاوتی را در پرسپولیس سپری کرد. مدتی در غیاب کریمی و در روزهای سیاه خوزه، به ستون اصلی تیم تبدیل شد و از سقوط بیشتر سرخپوشان جلوگیری کرد. اما تحولات فراوان تیم در نیم‌فصل دوم و همزمان یکی دو مصدومیت بدهنگام، کیا را کاملا به حاشیه راند. امروز هم با وجود آمادگی مهدوی‌کیا بعد از رفع مصدومیت، در ترکیب پرسپولیس جایی برای او وجود ندارد.

مهدی مهدوی‌کیا که اولین بازی خود را برای پرسپولیس 17 سال قبل انجام داده بالاخره در جلسه‌ای دو نفره با یحیی گل‌محمدی به این جمع‌بندی رسید که دیگر کادر فنی پرسپولیس به او نیازی ندارد و به همین خاطر اعلام کرد دیگر در میادین فوتبال حاضر نخواهد شد.

با این وجود با صحبت‌های انجام شده قرار است مهدوی‌کیا در تمرین‌ها و در کنار تیم حضور داشته باشد. او مثل تمام سال‌های بی‌حاشیه‌ای که در این فوتبال سپری کرد، تصمیم آخر را هم به شکلی گرفته که آرامش اردوی پرسپولیس را به هم نریزد.

منابع:

hamshahrionline.ir

goal.com