پارس ناز پورتال

مرور خلاصه بر زندگینامه ی چیرو هوندا

مرور خلاصه بر زندگینامه ی  چیرو هوندا

مرور خلاصه بر زندگینامه ی  چیرو هوندا

چیرو هوندا در سال 1906 در روستایی كوچك، در ژاپن به دنیا آمد.نام او «سوئیچر هوندا» است. او بانی شرکت هوندا و سازنده اتومبیل ها و موتور سیکلت هایی به همین نام می باشد.هوندا مطالعه خود را به مجله ای بنام دنیای چرخها محدود كرد.

 

روزی هنگام ورق زدن آن مجله چشمش به یك آگهی استخدام افتاد. شركت آرتی شوكاتی توكیو، به یك شاگرد تعمیر كار نیاز داشت. او از آن شركت تقاضای كار كرد، كه موافقت شد.بیست ساله بود كه مدیر به او پیشنهاد داد شعبه ای از شركت آرت شوكاتی در دهكده اش باز كند. او مجبور بود كه گاهی تمام شب را نیز كار كند.

 

هوندا به این فكر افتاد كه در 30 سالگی نخستین اختراع خود را به ثبت برساند.هوندا به این فكر افتاد كه از رئیس خود جدا شود، تمام اندوخته خود را به خرید توكای شویكی اختصاص داد.در سال 1938 آقای هوندا دانشجوی فقیری بود که آرزو داشت یک حلقه پیستون طراحی کند و آن را برای تولید به شرکت تویوتا بفروشد.

 

او هر روز به دانشگاه می رفت و شبها تا دیروقت به طراحی پیستونش می پرداخت پس انداز کمش را هم صرف خرید قطعه برای طرحش میکرد. اما باز هم به جایی نرسیده بود، سرانجام مجبور شد جواهرهای زنش را هم بفروشد، پس از سالها تلاش او پیستونی را که مطمئن بود کارخانه تویوتا خواهد خرید، طراحی کرد اما تویوتا پیستون را نخواست.

 

هوندا در دانشگاه با تحقیر و تمسخر دانشجویان و استادان روبرو شد که او را بخاطر ساختن چنین وسیله مضحکی دیوانه می پنداشتند. آیا هوندا ناراحت و عصبانی بود ؟ خیلی

 

آیا وضع مالی اش هم بد بود ؟ بله خیلی بد !

 

آیا از کار دست کشید ؟ به هیچ وجه

 

بر عکس او دو سال دیگر صرف ادامه تحقیق های خود برای ساختن حلقه پیستونی بهتر کرد. او کلید موفقیت را داشت :

 

1) تصمیم گرفت که چه می خواهد

 

2) به فعالیت پرداخت

 

3) مدام روش کار خود را تغییر می داد و قابلیت انعطاف داشت

 

نخستین رینگ و پیستونهای او آنطور باید و شاید با استاندارد های معمول آن زمان مطابقت نمی كرد و قابل عرضه نبود. سنگینی بار مسئولیت كمی هوندا را خم كرده بود. پس از گذراندن دوره نقاهت، هوندا با كوله بار مختصری از اطلاعات فنی به كارخانه بازگشت تا تولید رینگ و پیستون رابا كیفیت برتر از سر بگیرد.

 

او در این بازی برنده شد او موسسه تحقیقات هوندا را پایه گذاری كرد.سرانجام، پس از بیش از دو سال، طرح خود را بهبود بخشیدو این بار تویوتا آن را خرید. پس از آن آقای هوندا تصمیم گرفت کارخانه تولید حلقه پیستون را تاسیس و راه اندازی کند.

 

اما برای ساختن کارخانه احتیاج به سیمان داشت و دولت ژاپن هم که خود را برای جنگ جهانی دوم مهیا می کرد، دچار کمبود شدید سیمان شده بود اما هوندا عزم خود را جزم کرده بود تا این کارخانه را بسازد. او با گروهی از دوستانش هفته ها شبانه روز کار کرد تا راهی برای ساختن سیمان یافت.

 

او کارخانه اش را ساخت و سرانجام توانست حلقه های پیستونش را تولید کند.داستان هوندا به همینجا ختم نمی شود،در طول جنگ آمریکا کارخانه را بمباران کرد و بیشتر آن را نابود ساخت و او مجبور شد کارو کسبش را به تویوتا بفروشد.

 

وقتی جنگ پایان گرفت، وضع کشور ژاپن بسیار آشفته بود، ذخایر کشور بسیار پایین آمده بود. گازوئیل جیره بندی شده و در بعضی مناطق، نایاب شده بود « آقای هوندا » حتی برای اتومبیلش گازوئیل نداشت تا برای خانواده اش از بازار خرید کند اما او بجای ناامید شدن، سوال برای نیرومندی از خودش پرسید:

 

چه راه دیگری برای تامین غذای خانواده ام دارم ؟ چگونه میتوانم با استفاده از چیزهای کمی که هم اکنون دارم به بازار برسم ؟

 

«هوندا» موتور کوچکی در اتاقش دید.ناگهان به فکرش رسید آن را بر روی دوچرخه اش سوار کند، در آن لحظه بود که اولین موتور سیکلت جهان ابداع شد . او با اختراع جدیدش به بازار میرفت و برمی گشت، در طی زمان او تصمیم گرفت کارخانه جدیدی تاسیس کند و به تولید موتور سیکلت بپردازد، اما او پولی نداشت و وضع مالی ژاپن هم بسیار آشفته بود.« هوندا » چگونه میتوانست موفق شود؟

 

ولی هوندا بجای اینکه بگوید هیچ راهی نیست و ناامید شود ،به ایده ای جدید رسید.او تصمیم گرفت نامه ای به صاحبان فروشگاه های دوچرخه در سراسر ژاپن بنویسد و بگوید که برای تولید وسیله نقلیه جدید و ارزان و قابل استفاده برای همگان، طرحی دارد که می تواند تمام ژاپن را به حرکت در آورد، هوندا در نامه اش خواسته بود که صاحبان فروشگاهها در طرح او سرمایه گذاری کنند.

 

از 18 هزار صاحب فروشگاه دوچرخه که نامه هوندا را دریافت کردند ،3 هزار نفر برایش پول فرستادند و او توانست اولین سری موتور سیکلت خود را تولید کند. به طور حتم فکر می کنید این طرح با موفقیت فراوانی روبرو شد ، مگر نه ؟ خیر این طور نیست.

 

چند سال بعد تولیدات شركت هوندا همه جا پیچید و مدلهای گوناگون آن به بازار های جهان عرضه شد. شركت هوندا در سال 1962 به طور رسمی اعلام كرد كه به جرگه تولید كنندگان اتومبیل پیوسته است. زندگی هوندا را با دستور العمل هایی كه برای كسب موفقیت در پنج عبارت زیر خلاصه كرده به پایان می رسانیم.

 

1- همواره بلند نظر و با نشاط باشید.

 

2- به نظرهای معقول اهمیت دهید، به اندیشه های تازه توجه داشته باشید و اوقات خود را صرف بهبود تولید كنید.

 

3- كارتان را دوست داشته باشید و بكوشید تا آنجا كه ممكن است كار را برای خود دلپذیر كنید.

 

4- بی وقفه تلاش كنید تا آهنگی موزون و آرام به كار خود بدهید.

 

5- ارزش تحقیق و تلاش را در نظر داشته باشید.

 

عشق موتور از همان كودكی در خون او بود و یكی از بزرگترین سرگرمی‌های وی، تماشای موتور كوچكی بود كه به منظور تامین نیروی محركه كارخانه برنج‌كوبی مجاور منزل آنها به كار می‌رفت. سر و صدای موتور برای همگان سرسام‌آور و برای سوئی چیرو سحرانگیز بود.

 

سوئی چیرو ساعت‌ها در مقابل كارخانه برنج كوبی به سر و صدای موتور گوش می‌داد و به رویای بزرگ خود یعنی كسب مقام و شهرت جهانی در مسابقات موتور‌سواری می‌اندیشید.

 

عرصه جدید موفقیت‌های سوئی چیرو :

هوندا باور داشت كه كمپانی‌ها و شركت‌های ژاپنی می‌توانند از دستور‌العمل‌های مبتنی بر تجارت آمریكایی و تكیه بر سود شخصی بهره‌مند شده و موفقیت‌های بیشتری را كسب كنند.سوئی چیرو در سال 1959 به تحقیقاتی همه‌جانبه در جهت شناسایی و كشف پتانسیل‌های خارجی اقدام كرد.

 

اراده آهنین، تلاش بی‌وقفه، روح ریسك‌پذیر، درایت و آگاهی ذاتی و بهره‌گیری از استعدادهای خدادادی عواملی بودند كه موفقیت و شهرت را برای این چشم بادامی ‌ریز نقش به ارمغان آورده بودند.هوندا، تلاش‌های بشردوستانه و خیرخواهانه زیادی انجام داد كه شهرت او را بیشتر كرده و باعث نقش بستن نام او در افكار جهانیان شد.

 

شلیك نهایی؛ تسلط بر صنعت خودروسازی:

در سال 1969 كارخانجات آمریكایی هوندا، محصولات اتومبیل و كامیون خود با عنوان N600 سدان را وارد بازار كرد. اما این سوال در افكار عمومی‌ كه سال‌ها با محصولات موتورسیكلت هوندا آشنا بودند، نقش بست: «آیا كارخانجات معتبر تولید موتورسیكلت می‌تواند خودروهایی مرغوب با كیفیت و ایمنی لازم را وارد بازار كند؟»

 

در سال 1972 همزمان با رشد صنعتی كشورهای در حال پیشرفت و روند رو‌به‌رشد ساخت كارخانجات، مساله آلودگی محیط‌زیست مطرح شد و محصولات هوندا به دلیل تولید آلودگی كمتر مورد حمایت گسترده قرار گرفتند. حمایت رسمی‌دولت آمریكا از محصولات این كارخانجات یكی از این موارد بود.

 

قواعد پیشرفت:

سوئی چیرو هوندا تولید‌كننده‌ای بود كه در اكثر موارد منتظر درخواست بازار نمی‌ماند. او محصولات شركت را با نهایت دقت و با در نظر گرفتن سلایق موتورسواران طراحی كرده و به بازار عرضه می‌كرد. بسیاری معتقد بودند او خواسته تمام موتور سواران را می‌داند.

 

Benly در سال 1959‌، CB77 در سال 1961، CB750 در سال 1969 و Gold wing Gllooo در سال 1975 نمونه‌هایی از تولیدات كارخانجات هوندا هستند كه مورد توجه جوانان و موتور سواران قرار گرفته و با تقاضای شدید بازار مواجه شدند.

 

كارخانجات موتور‌سازی هوندا از دیر باز به تولید محصولاتی بر پایه مهندسی و فناوری معروف بوده است. هوندا به منظور موفقیت در قبضه بازار، ارتباطی نزدیك با مشتریان موتورسیكلت‌های خود داشت و همین امر باعث موفقیت روز افزون او می‌گشت‌.

 

كارخانجات هوندا سال‌ها پس از بازنشستگی وی نیز بر پایه همان اصول یعنی تولید محصولاتی با كیفیت برتر، تكیه بر دانش و فناوری جدید‌، در نظر گرفتن سلایق و توقعات موتورسواران و احترام به حقوق شهروندی در تولید محصولاتی با آلودگی كمتر گام برمی‌دارند.

 

عملكرد محدود‌، تفكر جهانی:

كارخانجات موتورسیكلت هوندا با تولید بیش از 100 میلیون دستگاه، جایگاه بزرگترین كارخانجات تولید موتورسیكلت جهان و در صنعت خودرو‌سازی مقام هفتم را از آن خود كرده‌اند. هم‌اكنون كارخانجات هوندا با تولید سالانه بیش از 10 میلیون موتورسیكلت، اسكوتر، دستگاه‌های چمن‌زنی،‌ تراكتور و تجهیزات فنی جایگاه محكمی‌ را در این صنعت به خود اختصاص داده است.

 

افتخار كسب تمام این موفقیت‌ها از آن مردی است كه پس از جنگ جهانی دوم و مشكلات ناشی از ركود اقتصادی دهه 1960 قاطعانه بر اصول خود- تولید ملی در گرو بازاریابی جهان- اصرار ورزید.او معتقد بود اقتصاد كشورها تنها با زیر نظر داشتن بازارهای جهانی می‌توانند به موفقیت دست پیدا كنند.سوئی چیرو مدیری بود كه نمی‌توانست میز كار خود را برای دو ساعت متوالی تحمل كند.

 

وی همیشه در سالن تولید كارخانجات یا موسسه تحقیقاتی هوندا به‌سر می‌برد و معتقد بود كه موفقیت‌های بزرگ اقتصادی در سالن‌های تولیدی رقم می‌خورد.

 

پایان راه مردی كه هنوز زنده است:

 

سوئی چیرو هوندا بزرگ مرد صنعت موتور و خودرو‌سازی در سال 1991 در سن 85 سالگی از دنیا رفت.