پارس ناز پورتال

حمام گیاهی

حمام گیاهی

این حمامها محتوی اسانس بوده و از طریق پوست جذب میشوند لذا دارای اثرات موضعی و عمومی هستند و اثر موضعی آن بر جسته است. گیاهان زیر بصورت گسترده ای در حمام های معطر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

سنبل الطیب (Valerian)

والرین دارای ویژگیهای آرام بخش و خواب آور است. بنابراین ترجیحاً در شب مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی اوقات باید مواظب بود تا حین استحمام فرد بخواب نرود و در وان سقوط نكند. دم كرده 100 گرم ریشه والرین یا 250 گرم تنطور آن به وان افزوده میشود. میتوان عصاره تام گیاه را توصیه نمود.

باد رنجبویه (Melissa)

بادرنجبویه دارای اثرات آرام بخش و شل كننده است و عمدتاً برای بیماریهای قلبی با منشاء عصبی، بیقراری عمومی و مشكلات بخواب رفتن به كار میرود. بهتر است عصاره تام گیاه مورد استفاده قرار گیرد. بجای آن میتوان یك تا دو قاشق غذاخوری از روغن خالص بادرنجبویه را به آب وان افزود.

ا### تركی (Calamus)

این گیاه واجد ویژگیهای تونیك عمومی است. لذا استحمام با آن برای ضعف وخستگی عمومی دوران نقاهت، كم خونی، بیماریهای متابولیك و دیابت بسیار مفید است. ا### تركی تحریك كننده است لذا بهتر است بهنگام صبح مورد استفاده قرار گیرد نه در شب. بیماران مبتلا به Neurovegetative dystonia و بیماریهای مشابه، می توانند استحمام با آنرا صبح شنبه و یكشنبه انجام دهند و بدنبال آن یك ساعت در بستر استراحت نمایند.

اكلیل كوهی (Rosemary)

محتوی كافور (camphor) است كه روی سیستم گردش خون و اعصاب تأثیر می گذارد و از طریق پوست جذب میشود. موارد مصرف حمام معطر با رزماری عبارتند از : افت فشار خون، اختلالات عروق محیطی، وریدهای واریسی و درد روماتیسمی، كوفتگی و كشیدگی رباط ها. دم كرده حاصل از 50 گرم برگ رزماری در نیم لیتر آب به یك وان كامل افزوده میشود. عصاره تام رزماری نیز موجود است. بعلت ویژگیهای تونیك آن، استحمام با رزماری به بهترین وجه در صبح (همانند استحمام با ا### تركی) و متعاقب آن استراحت كافی در بستر صورت می گیرد.

آویشن (Thyme)

اسانس آویشن بصورت محسوسی جذب و بمقدار زیادی از طریق ریه ها دفع میشود. همچنین اسانس تبخیر شده از آب داغ بخور داده میشود. در تمامی موارد مصرف عمومی آویشن استحمام با آن نیز مفید است. برای مثال بعنوان یك برطرف كننده اسپاسم و گشاد كننده برونش ها؛ در سرفه های مزمن، آمفیزم و كودكان مبتلا به سرفه خروسكی كاربرد دارد.

بابونه (Chamomile)

در مصرف موضعی، بابونه عمدتاً ترمیم زخم را تسریع و اسپاسم مرتبط با هموروئید و تحریك و سوزش ناشی از اگزمای مزمن را برطرف میكند. دم كرده 100 گرم از گل های بابونه (برای مصارف استحمام) برای استحمام كامل یا یكی از عصاره های موجود بابونه به كار رفته است. بابونه بیشتر برای استحمام نسبی و كمپرس مورد استفاده قرار گرفته است. یك روش مرسوم و كاملاً شناخته شده استحمام با بابونه برای هموروئید است. ساده ترین روش، قرار دادن گلهای بابونه(باندازه یك كف دست) داخل یك سطل و افزودن 2 یا 3 لیتر آب جوش به آن است. آنگاه بیمار روی سطل نشسته و كاملاً آنرا درزگیری می نماید ضمن آنكه توسط یك پتو به طور كامل پوشیده شده است.

بومادران (Yarrow)

اثر آن شبیه بابونه و عمدتاً ضد التهاب و ضد اسپاسم است. همچنین دارای مواد تلخ تونیك و تانین میباشد. بومادران عمدتاً برای مشكلات زنان در مواردی كه ترشحات زنانه و خونریزی وجود نداشته باشد توصیه شده و بیش از همه برای بیماریهای اسپاستیك درگیر كننده پارامتریوم رحم مصرف میشود و در حال حاضر مصرف داخلی آن برای این منظور مورد بحث میباشد. مصرف خارجی آن عمدتاً برای وان حمام نشسته (Sitz baths) و نیز وان حمام كامل است. همچنین میتوان از عصاره های موجود برای استحمام استفاده كرد.

اسطوخدوس (Lavander)

اسطوخدوس (لاواند) دارای اثرات تونیك و محرك عمومی روی سیستم عصبی است. استحمام با لاواند درمان مناسب برای Neurovegetative dystonia است. امروزه مشخص شده كه رایحه معطر اسانس گیاهان لاواند، بادرنجبویه، رزماری فقط یك اثر مطبوع و آرایشی ندارد بلكه واجد ویژگیهای درمانی است كه نبایستی از نظر دور بماند. اثر درمانی لاواند بعلت تحریك اعصاب بویایی است كه به مغز انتقال یافته عمدتاً مراكز اتونوم در مغز میانی را تحت تأثیر قرار میدهد.

استحمام با سیلیس( Silica Baths )

سیلیس دارای خواص محرك موضعی است و به نظر میرسد یك اثر اختصاصی روی متابولیسم پوست، بافت سلولی زیر جلدی و لیگمانها و تاندون ها برای مثال بعد از شكستگی های مچ پا داشته باشد. اما جزئیات آن به طور كامل شناخته نشده است. گیاه دم اسب یا كاه جو دو سر مورد استفاده قرار گرفته است. موارد مصرف عبارتند از : بیماریهای روماتیسمی و عصبی، اگزمای مزمن و درماتیت عصبی، همچنین اختلالات موضعی عروق محیطی، سرمازدگی و تورم بعد از ترومبوز.

استحمام با Hayseed و كیسه های Hayseed

(Flores graminis) Hayseed برای درمان روماتیسم مورد بررسی قرار گرفته و استحمام با آن عمدتاً برای درمان بیماریهای روماتیسمی و متابولیك به كار رفته است. جوشانده 500 گرم از آن در 5-4 لیتر آب به استحمام كامل اضافه میشود. عصاره های تام نیز بسیار مفیدند.