پارس ناز پورتال

ایا راه درمان كم كاری مادرزادی تیروئید وجود دارد؟

ایا راه درمان  كم كاری مادرزادی تیروئید وجود دارد؟

این بیماری در اثر كم كاری غده تیروئید در كودكان ایجاد می‌شود. این غده در ناحیه گردن قرار گرفته است و هورمونی (ماده شیمیایی)به نام تیروكسین تولید می‌كند كه برای رشد و تكامل تمامی اعضای بدن بویژه سیستم عصبی ضروری است. بسیاری از مراحل رشد و نمو مغز در دوران پس از تولد (نوزادی) ادامه دارد از آنجایی كه برای بدست آوردن بهره هوشی طبیعی به مقادیر كافی از هورمون تیروئید تا 3 سالگی نیاز است. در كم كاری مادرزادی تیروئید سطح هورمون تیروكسین كمتر از میزان طبیعی است و لذا رشد و نمو طبیعی مغز كودك كافی نمی‌باشد و خسارات جبران‌ناپذیری خصوصاً به مغز كودك وارد می‌سازد.

 

علائم این بیماری چیست؟

 

در ابتدای تولد این بیماری هیچ علامتی از خود ندارد و با دیدن نوزاد قابل تشخیص نمی‌باشد بنابراین علائم بیماری در اغلب موارد دیر ظاهر شده و با افزایش سن شیرخوار علایم بتدریج قابل مشاهده می‌شوند و در واقع هنگامی علائم بیماری را می‌بینیم كه آثار سوء خود را به جای گذاشته است. برخی از آنها عبارتند از: زردی طول كشیده – یبوست – پوست سرد و خشك و رنگ پریده – زبان بزرگ و گریه خشن- فتق نافی و رشد با تاخیر.

 

چگونه می‌توان كم كاری مادرزادی تیروئید را زود تشخیص داد؟

 

تشخیص زودهنگام تنها با انجام آزمایش امكان‌پذیر است. در روزهای سوم تا پنجم بعد از تولد با (تهیه چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد) می‌توان به احتمال وجود بیماری پی برد. این آزمون بدون درد می‌باشد و هیچگونه خطری برای نوزاد در بر ندارد.

 

شناسایی زود هنگام این بیماری و درمان به موقع آن نجات دهنده فرزند شما از عقب‌ماندگی ذهنی و آسیب جدی مغزی است.

 

درمان آن چیست؟

 

بعد از اینكه مشخص شود غده تیروئید نوزاد كم كار است بلافاصله توسط پزشك داروی خوراكی برای وی تجویز می‌شود و نیاز به بستری در بیمارستان ندارد و تقریباً همه كودكان بیماری كه زودهنگام تشخیص داده شده و تحت درمان به موقع و مناسب قرار می‌گیرند از رشد و نمو و بهره هوشی طبیعی برخوردار خواهند شد.

 

بهمین جهت برنامه كشوری غربالگری كم كاری مادرزادی تیروئید در مراكز بهداشتی درمانی برای كنترل این بیماری اجرا می‌گردد.