پارس ناز پورتال

با مصرف پیاز و سیر به جنگ سرطان معده بروید

با مصرف پیاز و سیر به جنگ  سرطان معده بروید

سرطان معده از طرق مختلف گسترش می‌یابد. می‌تواند از طریق دیواره خود معده به بافت‌ها و اعضای مجاور راه یابد. همچنین می‌تواند از طریق غدد عروق لنفاوی گسترش یابد. در مراحل پیشرفته نیز می‌تواند از طریق خون، سایر اندام و اعضا را درگیر كند.

سرطان معده ناشی از رشد خارج از كنترل‌ سلول‌های‌ بدخیم‌ در معده‌ است. این سرطان از دسته سرطان‌هایی است كه طی سالیان و به آرامی ‌رشد می‌كند، ولی قبل از این كه سرطان به معنای واقعی ایجاد شود، تغییراتی در لایه‌های معده ایجاد می‌شود.

متاسفانه در مراحل ابتدایی علائم چندانی دیده نمی‌شود و شاید به‌همین دلیل، سرطان معده در مراحل ابتدایی به سختی تشخیص داده می‌شود. سرطان معده در مردان 2 برابر زنان دیده می‌شود و در سنین بالاتر از 50 سال بشدت افزایش می‌یابد.

سرطان معده از طرق مختلف گسترش می‌یابد. می‌تواند از طریق دیواره خود معده به بافت‌ها و اعضای مجاور راه یابد. همچنین می‌تواند از طریق غدد عروق لنفاوی گسترش یابد. در مراحل پیشرفته نیز می‌تواند از طریق خون، سایر اندام و اعضا را درگیر كند.

 

 

نشانه‌های بیماری

از علائم شایع سرطان معده می‌توان به كاهش اشتها، كاهش وزن، كم‌خونی، ‌درد معده، علائم مبهم سوء‌هاضمه مانند آروغ زدن، استفراغ‌ خونی،‌ ‌احساس پری معده حتی پس از خوردن مقادیر اندك غذا، مدفوع‌ سیاه،‌ تهوع و استفراغ، درد بالای‌ شكم‌، سوزش سردل و علائم شبیه به زخم معده اشاره كرد.

 

درمان

متاسفانه در بیشتر موارد سرطان معده بسیار دیر تشخیص داده می‌شود. در این شرایط میزان‌ بقای‌ 5 ساله‌ حتی‌ در صورت‌ درمان‌، پایین‌ است‌.

در مراحل ابتدایی، جراحی و برداشتن تومور اولیه می‌تواند موثر باشد. زمانی كه سرطان گسترش یافته باشد می‌توان برای جلوگیری از خونریزی‌های طولانی و انسداد معده از روش جراحی استفاده كرد. شیمی‌درمانی نیز ممكن است در افرادی كه سرطان در آنها گسترش یافته باشد، استفاده شود و موثر باشد.

استفاده از رادیوتراپی بخصوص همراه با شیمی‌درمانی ممكن است برحسب صلاحدید پزشك استفاده شود. با وجود این كه شانس معالجه این بیماری در مراحل پیشرفته كم است باید توجه داشت كه هیچ كس نمی‌تواند میزان بهبودی و پاسخ هر فرد را به درمان به طور دقیق پیش‌بینی كند چراكه نوع سرطان و نحوه پاسخ بدن به درمان هر فرد به فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. در این بین حالات روحی و روانی مناسب می‌تواند در درمان بسیار موثر باشد.

 

برای پیشگیری

– از كشیدن سیگار خودداری كنید

– رژیم‌های غذایی شامل غذاهای دودی، گوشتی و نمك اندود را كمتر مصرف كنید

– به‌ علائم‌ سوءهاضمه‌ كه‌ بیش‌ از چند روز طول‌ بكشند، ‌توجه‌ كنید

– رژیم‌ غذایی‌ مغذی‌ و متعادل‌ را استفاده‌ كنید

– در صورت لزوم آزمایش‌های‌ سالانه‌ غربالگری‌ را كه‌ توسط‌ پزشك‌ توصیه‌ شده‌ انجام‌ دهید

– استفاده از ماهی و سبزیجات تازه محتوی ویتامینA و C را كه احتمال ابتلا به سرطان معده را كاهش می‌دهند فراموش نكنید

-گوشت قرمز را به اندازه مصرف كنید. استفاده از گوشت قرمز بیش از 13 بار در هفته احتمال سرطان معده را 2 برابر می‌كند بخصوص اگر گوشت به صورت كبابی، پخته شود

-مصرف نمك وغذاهای سرخ كرده را بسیار محدود كنید و برای پخت غذا از روش‌هایی نظیر بخارپز كردن و پخت در ماكروویو استفاده كنید

– از مواد غذایی حاوی آنتی‌اكسیدان نظیر كلم بروكلی، هویج و گوجه فرنگی استفاده كنید

– مصرف پیاز و سیر، خطر سرطان معده را كاهش می‌دهد.