پارس ناز پورتال

شرح حال ترانه علیدوستی

شرح حال  ترانه علیدوستی
* نام : ترانه علیدوستی

* تاریخ تولد و محل تولد :  22 دی 1362 – تهران

* مدرک تحصیلی : دیپلم کامپیوتر (یک دوره کلاسهای فیلمنامه نویسی را در حوزه هنری گذرانده است)

* مجموع آثار وی :

سینما :


-من، ترانه 15سال دارم (رسول صدرعاملی، 1380)
– شهر زیبا (اصغر فرهادی، 1382)
– چهارشنبه سوری (اصغر فرهادی، 1384)
– کنعان (مانی حقیقی، 1386)
– تردید (واروژ کریم مسیحی، 1386)
– درباره الی (اصغر فرهادی، 1387)

تئاتر:
– فنز (محمد رحمانیان، 1385)

درحال ساخت :


– پنجاه کیلو آلبالو (مانی حقیقی- سینمایی)
– زندگی با چشمان بسته (رسول صدر عاملی – سینمایی)

* جوایز :
– برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیستمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم “من ترانه پانزده سال دارم” – 1380

– برنده جایزه بهترین بازیگر زن از پنجاه و پنجمین جشنواره ی فیلم لوکارنو (سوئیس) برای بازی در فیلم “من ترانه پانزده سال دارم” – 1381

– برگزیده منتقدان به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم “من ترانه پانزده سال دارم” – 1380

– برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از دهمین جشن خانه سینما بطور مشترک با پانته آ بهرام برای بازی در فیلم “چهارشنبه سوری” – 1385

– تقدیر شده در بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم “چهارشنبه سوری”- 1384

– کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم “شهر زیبا” – 1383

– کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم “شهر زیبا” – 1382

– برگزیده جشنواره فیلم آبادان

* شرح : ترانه علیدوستی فرزند حمید علیدوستی، فوتبالیست قدیمی و مربی تیم ملی فوتبال جوانان (در سال 1387) است. مادر وی یعنی خانم نادره حکیم الهی نیز به کار مجسمه سازی مشغول است که نمایشگاه هایی هم در تهران برپا کرده است.




وی در دوره ی راهنمایی ،‌ دو سال در هنرستان موسیقی تحصیل كرد كه كلارینت و پیانو می زد. در دوره ی دبیرستان مشغول تحصیل در رشته ی علوم تجربی بود كه در كلاس های بازیگری آقای امین تارخ ثبت نام كرد. سال 1379 از طریق همین كلاس ها برای بازی نقش «ترانه پرنیان» در فیلم " من ترانه 15 سال دارم " انتخاب شد و با بازی در این فیلم وقفه ای در تحصیلاتش افتاد كه سرانجام در رشته ی كامپیوتر دیپلم گرفت.



سال 1380-1379  یك دوره ی فیلمنامه نویسی در كلاس های حوزه هنری گذراند. او تا سال 1382 در فیلمی حضور نداشته و بیشتر به علایق دیگرش مثل نوشتن و موسیقی می پردازد و سعی دارد وارد دانشگاه بشود.
در فیلم "من، ترانه 15 سال دارم " موفق شد با اولین فیلم دوران زندگی‌اش خوش بدرخشد تا جایی که کمتر از یک ماه چند جایزه مطرح سینمایی را به خود اختصاص داد.



روند موفقیت‌های او با فیلم دومش؛" شهر زیبا" ادامه یافت و ثابت کرد که در این رشته موفق است.
خانم علیدوستی یك ركورد نیز از خودش به جا گذاشته است. او برای فیلم اول تا سومش، «من ترانه…»، «شهر زیبا» و «چهارشنبه سوری»، سه بار نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره فیلم فجر شده است.


ایشان پس از تجربه‌های موفق سینمایی‌اش ، بازی در عرصه تئاتر را نیز با نمایش فنز تجربه كرد. این نمایش که با استقبال بسیاری رو به رو شد ، توانایی او در صحنه تئاتر را نیز اثبات کرد. وی در این باره می گوید : « خیلی انتظار كشیدم برای بازیگری تئاتر و همیشه می ترسیدم مبادا زمان سپری شود و من نتوانم به این خواسته ام برسم.



می ترسیدم مبادا دیر شود و دیگر به عنوان بازیگر تئاتر پذیرفته نشوم! من خیلی عطش داشتم برای بازی در تئاتر، باید بگویم خیلی شانس آوردم كه اولین تجربه تئاتری من با چنین گروهی بود و با یك چنین استقبالی روبه رو شد. »
از میان صدها نفری که برای نقش من ترانه … تست دادند ، فردی انتخاب شد که نام خودش هم ترانه بود . او تنها برادرش را نیز در روز چهارشنبه سوری از دست داد ، آن هم درست در زمانی که مشغول بازی در فیلمی به همین نام بود.


در خراسان چند دیالوگ از فیلم اول خانم علیدوستی را در ردیف دیالوگ های ماندگار تاریخ سینما گنجاندند. یكی آن جایی است كه ترانه می گوید: «خدایا وقتی خودت همه چیز رو می دونی كه من نباید بترسم» ایشان خود درباره ی این دیالوگ می گوید: " این دیالوگ را من خودم نوشته ام. اگر باور ندارید، می توانید از آقای «رسول صدرعاملی» (كارگردان فیلم) بپرسید. ایشان از من پرسیدند: «تو شب ها دعا می كنی؟» گفتم: «بله». گفت: «فرض كن دختری است كه مشكلاتی دارد و می خواهد دعا كند. برای من بنویس كه چه چیزهایی می گوید.» من هم آن


جملات را نوشتم كه به عنوان دیالوگ اصلی فیلم انتخاب شد. از فیلم «من ترانه…» یك دیالوگ دیگر را هم خیلی دوست دارم. آن جا كه پدر «ترانه» به او می گوید: «دخترم هر اشتباهی یك تاوانی دارد. تاوانش را باید بپردازی تا جبران شود.» "


ایشان زمانی که فیلمی در دست ساخت ندارند به مطالعه ی کتاب و رمان می پردازند و به گفته ی خود ایشان ، خواندن رمان قدرت درک شخصیت نقش را در بازیگر تقویت می کند.


در حال حاضر فیلم " زندگی با چشمان بسته " را که با حامد بهداد همبازی هستند را به پایان رسانده اند و  مشغول بازی در فیلم کمدی " پنجاه کیلو آلبالو " ی مانی حقیقی هستند.