پارس ناز پورتال

برای اینکه دچار تب و بدن درد و عطسه نشویم

برای اینکه دچار تب و بدن درد و عطسه نشویم


پیشنهادهایی برای جلوگیری از تب و بدن درد و عطسه و سرفه

هوا سرد شده و بالاخره حتی آنهایی كه در مقابل پوشیدن لباس‌های گرم مقاومت می‌كردند، به این نتیجه رسیده‌اند كه بینی و صورت‌شان را با شال گرم و خوب بپوشانند و روزی چند تا لیمو شیرین بخورند مبادا دچار سرماخوردگی شوند. سرماخوردگی هم از آن بیماری‌های موذی است كه ناگهان سراغ آدم می‌آید و چند روزی همه كارها را تعطیل می‌كند.

یادتان نرود كه بهترین راه برای در امان ماندن از سرما خوردگی، رعایت نكته‌های بهداشتی است كه نسل سومی‌ها خیلی از اوقات به خاطر كم‌حوصلگی و بی‌دقتی آنها را فراموش می‌كنند. حرف بزرگ‌ترها را هم گوش كنید و چیزهای مقوی بخورید. امیدواریم با پیروی از این نكته‌های ساده، زمستان را به سلامت بگذرانید.

 

دستان‌تان را خوب بشویید: بیشتر ویروس‌ها و میكروب‌ها در اثر تماس مستقیم پخش می‌شوند. اگر ترشحات مخاطی بیمار اتفاقی روی لیوان آب، كنترل تلویزیون، تلفن، یا هر وسیله دیگری افتاده باشد و شما به همان وسایل دست بزنید، ویروس‌ها به دستتان منتقل می‌شوند. این عوامل بیماری‌زا ممكن است ساعت‌ها و حتی هفته‌ها روی دست شما زنده بمانند. پس سعی كنید مرتب دستان خود را بشویید. حتی اگر جایی برای دست شستن نداشتید، دست‌های خود را حداقل یك دقیقه محكم به هم بمالید تا در اثر حرارت ناشی از اصطكاك، ویرو‌س‌ها از بین بروند. ژل‌های پاك‌كننده دست هم می‌توانند این اثر را داشته باشند.

 

جلوی سرفه یا عطسه خود را با دست خالی نگیرید: از زمان بچگی به ما گفته شده كه موقع سرفه یا عطسه جلوی دهان خود را بگیریم. برای این كار از دستمال كاغذی استفاده كنید و بلافاصله آن دستمال را دور بیندازید. اگر احساس كردید عطسه یا سرفه شما بزودی خواهد آمد و دستمال ندارید، صورت خود را در جهتی كه كسی نباشد قرار دهید و در هوا عطسه كنید.

 

مایعات زیاد بنوشید: آب بدن را می‌شوید. از یك طرف تمام سموم را از بدن خارج می‌كند و از طرف دیگر محیط سالم‌تری برای فعالیت سلول‌های بدن از جمله سلول‌های ایمنی فراهم می‌كند. یك انسان بالغ به‌ طور طبیعی در طول روز به 8 لیوان مایع نیاز دارد. در ادامه برایتان پیشنهادهایی در مورد مایعات داریم كه حتما بخوانید.

 

حمام گرم را فراموش نكنید: با هفته‌ای 2 بار حمام گرم، می‌توان احتمال سرماخوردگی را به نصف كاهش داد. ورود بخار داغ به مجاری تنفسی در حمام، باعث نابودی ویروس‌ها در این مجاری می‌شود و احتمال بروز سرماخوردگی را كاهش می‌دهد.

 

در هوای تازه نفس بكشید: ورود هوای تازه به مجاری تنفسی، بخصوص در فصل سرما، اهمیت زیادی دارد. بخاری، شومینه و سیستم‌های هواساز گرم، باعث خشكی هوا می‌شوند و دستگاه تنفسی آماده ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌شود. از طرف دیگر، در هوای سرد تراكم جمعیت در فضاهای بسته بیشتر می‌شود كه گردش ویروس‌ها در هوای اتاق را افزایش می‌دهد. با تعویض هوای اتاق یا خروج از اتاق احتمال ورود ویروس‌ها به دستگاه تنفسی كمتر می‌شود. استفاده از بخور برای رفع گرفتگی بینی موثر است. برای این كار، 10 دقیقه سر را بر روی بخارات یك ظرف آب در حال جوشیدن بگیرید. بهتر است دستمال یا حوله‌ای را روی سر بگذارید و این عمل را 3 بار در روز تكرار كنید. می‌توان مقداری روغن منتول یا اوكالیپتوس به آب در حال تبخیر اضافه كنید تا عمل تنفس را تسهیل كند.

 

ورزش كنید: با ورزش ضربان قلب افزایش می‌یابد و خون بیشتری داخل رگ‌ها پمپ می‌شود. سرعت تنفس هم بیشتر می‌شود و اكسیژن خون افزایش می‌یابد. به این ترتیب، سلول‌های ایمنی از بین برنده ویروس‌ها هم بیشتر می‌شوند.

 

سیگار نكشید: سیگاری‌ها شدیدتر سرما می‌خورند. دود سیگار سیستم ایمنی را مختل و مخاط تنفسی را خشك می‌كند و بدن مستعد ابتلا به ویروس می‌شود. سیگاری‌ها خیلی هم دیر بهبود پیدا می‌كنند كه علت آن ضعف سیستم ایمنی است. یك نخ سیگار می‌تواند دستگاه تنفسی را به مدت 30 تا 40 دقیقه بی‌دفاع كند.

 

استراحت كنید: استراحت و آرامش فكری و بدنی باعث ترشح ماده‌ای به نام اینترلوكین در جریان خون می‌شود. این ماده یكی از مهم‌ترین عوامل محافظتی بدن در مقابل ویروس‌هاست. در فصل سرما سعی كنید حداقل 30 دقیقه در روز به آرامش كامل برسید.

 

پاهایتان را گرم نگه دارید: با گرم نگه داشتن پاها، روال طبیعی گردش خون در بدن، بهتر حفظ می‌شود و سیستم ایمنی بدن بهتر كار خواهد كرد. فراموش نكنید كه با آغاز فصل سرما، بدن نیز باید به این تغییر عادت كند و خود را با شرایط آب‌ و هوایی پاییز و زمستان تطبیق دهد. بنابراین از هوای سرد وحشت نكنید.

 

جاهای شلوغ نروید: از تردد در مكان‌های بسته و پرجمعیت خودداری كنید. بعلاوه، یادتان باشد كه كمی پیاده‌روی بسیار مفیدتر از تردد با وسایل نقیله عمومی است. اما اگر مجبورید مسیرهای طولانی را با وسایل نقلیه عمومی طی كنید، حتما چندین بار در روز دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید.

 

چی بخوریم وقتی سرما خوردیم؟

ـ‌ویتامین C: پرتقال، گریپ فروت، انواع توت، فلفل دلمه‌ای، توت فرنگی، سیب‌زمینی و سبزیجات برگ سبز از قبیل انواع كلم.

 

ویتامین B: غلات سبوس‌دار و حبوبات و منابع غذایی خوب یكی از ویتامین‌های گروه B به نام پانتوتنیك اسید هستند.

 

آهن و آلیسین: سیر

 

امگا 3: ماهی قباد، قزل‌آلا، ساردین و ماهی‌های روغنی، تخم‌كتان، دانه كدو حلوایی و روغن شاه دانه

 

امگا 6: دانه كنجد، تخمه كدو حلوایی و آفتابگردان

 

ویتامین A: جگر، انواع ماهی از جمله قزل‌آلا، قباد و شاه ماهی، كره و تخم‌مرغ، هویج، انبه، سیب زمینی، زردآلو، كدو حلوایی و سبزیجات سبز تیره

 

پروتئین: ماهی، مرغ، گوشت قرمز بدون چربی، لبنیات، حبوبات، مغزها، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار

 

ویتامین B6 و پانتوتنیك اسید: گوشت، شیر، غلات و حبوبات

 

اسید فولیك: غلات صبحانه (برشتوك)، نان و عصاره مخمر، چغندر، لوبیا چشم بلبلی و انواع كلم





Xبستن تبلیغ
تبلیغات