پارس ناز پورتال

عکس,گالری عکس,سایت عکس,عکس های خنده دار,عکس های دیدنی,عکس های روز,عکس جدید,عکس عاشقانه مدل مو,مدل مو مردانه,مدل مو زنانه,مدل آرایش,زیبایی صورت,مدل آرایش عروس,مدل مو کوتاه,مدل موی بافتنی,مدل شینیون مدل لباس,مدل مانتو,مدل لباس مجلسی,لباس نامزدی,کت و دامن,مدل دامن کوتاه,مدل تیشرت,مدل لباس زنانه و مردانه,لباس جدید پیش بینی وضعیت آب و هوا,هواشناسی,وضعیت آب و هوا,پیش بینی وضع هوا,وضعیت آب و هوای شهرهای کشور,سازمان هواشناسی کشور فال روز,طالع بینی,فال حافظ,انواع فال,فال قهوه,فال تاس,فال عشق,فال ازدواج,فال قران,فال بوسه,فال چای,فال عطسه

نقش میوه و سبزی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها

نقش میوه و سبزی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها


در برنامه غذایی روزانه استفاده از 5 گروه غذایی اصلی توصیه شده است. این گروه‌ها شامل نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات و گوشت، حبوبات، تخم مرغ و مغزها (دانه‌ها) است. در سال‌های اخیر در هرم غذایی، سبزی‌ها و میوه‌ها به دلیل اهمیتی كه در سلامت انسان دارند، در دو گروه غذایی جداگانه به نام گروه سبزی‌ها و گروه میوه‌ها قرار گرفته‌اند.

گروه میوه‌ها شامل انواع میوه‌ها است و مصرف روزانه 2 تا 4 واحد از آن توصیه می‌شود. هر واحد میوه شامل یك عدد میوه متوسط، نصف لیوان میوه‌های دانه شده مانند انگور، نصف لیوان آب میوه تازه و طبیعی و یك چهارم لیوان میوه خشك است.

هر واحد میوه حاوی 15 گرم كربوهیدرات و 60 كیلوكالری انرژی است. در هر واحد از میوه تازه، منجمد و خشك شده حدود 2 گرم فیبر وجود دارد. آب میوه نسبت به میوه تازه مقدار كمتری فیبر دارد. میوه‌های تازه كامل، بیشتر از آب میوه‌ها حالت سیری ایجاد می‌كنند و برای افرادی كه سعی در كاهش وزن دارند، مناسبترند. زیاده‌روی در مصرف میوه‌ها اگر موجب دریافت كالری زیاد شود، می‌تواند موجب چاقی شود.

سبزی‌ها نیز شامل انواع سبزی‌ها است و مصرف روزانه 3 تا 5 واحد از آن توصیه می‌شود. هر واحد سبزی شامل یك لیوان از انواع سبزی‌های خام، نصف لیوان سبزی‌های پخته، نصف لیوان آب سبزی‌ها و یك عدد سیب زمینی متوسط است. همچنین هر واحد از سبزی‌ها حاوی 5 گرم كربوهیدرات، 2 گرم پروتئین و 25 كیلوكالری انرژی است. هر واحد سبزی دارای 2 – 3 گرم فیبر غذایی است. سبزی‌ها منبع خوب ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

 

نقش میوه و سبزی در پیشگیری و درمان بیماری‌ها

– میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اكسیدان‌ها و فیبر نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی – عروقی، سكته مغزی، پوكی استخوان، دیابت و چاقی دارند.

– میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن آنتی اكسیدان‌ها و فیبرها از رسوب چربی در دیواره رگ‌ها و گرفتگی عروق جلوگیری می‌كنند.

– فیبرها باعث افزایش حجم مدفوع و افزایش حركات روده شده و از یبوست جلوگیری می‌كنند.

– فیبرها باعث كاهش فشار درون روده می‌شوند و از بیماری‌هایی مانند هموروئید (بواسیر) و دیورتیكولوز پیشگیری می‌كنند.

– فیبرها باعث كاهش سطح كلسترول خون شده و از بیماری‌های عروق قلب و مغز جلوگیری می‌كنند.

– فیبرها تخلیه محتویات معده به درون روده و جذب آنها را به تاخیر می‌اندازند و با این كار مانع افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند و به همین علت در كنترل بیماری دیابت مفیدند.

– فیبرها با ایجاد حس سیری، باعث كاهش مصرف غذا شده و به كاهش وزن كمك می‌كنند.

– میوه‌ها و سبزی‌ها نقش محافظتی در ابتلا به سرطان كولون و ركتوم دارند.

– میوه‌ها و سبزی‌ها غنی از پتاسیم بوده و مصرف آن‌ها برای كنترل فشار خون و جلوگیری از ریتم‌های قلبی نامنظم موثرند.

– میوه‌ها و سبزی‌ها به علت داشتن آنتی اكسیدان‌ها نقش مهمی در مقابله با عوارض آلودگی هوا دارند.

 

نكات بهداشتی در استفاده از میوه و سبزی

– باقی مانده سموم دفع آفات بر روی میوه‌ها و سبزی‌ها می‌تواند احتمال بروز سرطان‌ها را افزایش دهد.

– سبزی‌ها معمولا از طریق مدفوع انسان یا حیوان آلوده می‌شوند و علت آلودگی تماس با خاك یا آبیاری با آب آلوده است. بنابراین سبزی‌ها میوه‌ها را باید قبل از مصرف كاملا شسته و ضدعفونی كرد.

– میوه‌ها و سبزی‌ها مثل مانند و خیار باید به دقت شسته شوند و حتی الامكان به صورت پوست كنده مصرف شوند.

– برای نگهداری میوه‌ها در یخچال باید توجه داشت هوا در اطراف همه قسمت‌های میوه جریان داشته باشد. بنابراین نباید میوه‌ها را داخل كیسه‌های نایلونی در یخچال گذاشت.

– برای نگهداری سبزی‌ها بعد از پاك كردن، شستن و ضد عفونی كردن، آنها را داخل یك پارچه تمیز بپیچید و بعد داخل یخچال بگذارید.

– موقع جا به جا كردن و شستن میوه‌ها و سبزی‌ها باید مراقب بود پوست آنها زخمی نشود و ضربه نخورد. این كار باعث می‌شود كه سبزی‌ها و میوه‌ها زودتر فاسد شوند.

 

نكات تغذیه‌ای در استفاده از میوه و سبزی

– تا جایی كه ممكن است میوه‌ها و سبزی‌ها را به صورت خام مصرف كنید. زیرا حرارت، به ویژه اگر طولانی مدت باشد می‌تواند باعث از بین رفتن ویتامین‌های میوه‌ها و سبزی‌ها شود.

-سالادی را كه با وعده‌های غذایی مصرف می‌كنید، با فاصله كمی از سرو غذا آماده كنید. زیرا ویتامین‌های موجود در اجزای آن در معرض هوا تخریب می‌شوند.

– استفاده از چاشنی‌هایی مانند آب لیمو، آب نارنج، آب غوره و روغن زیتون برای سالاد بسیار بهتر از استفاده از سس‌های مایونز است. این سس‌ها حاوی مقدار زیادی چربی هستند كه می‌توانند موجب اضافه وزن و چاقی شوند. می‌توان سس سالاد را در منزل با مخلوط كردن مقداری ماست كم چرب، آب لیمو یا آب نارنج یا سركه، كمی فلفل و روغن زیتون تهیه كرد.

– از جوان غلات و حبوبات مانند جوانه گندم و ماش همراه سالاد استفاده كنید. جوانه‌ها غنی از ویتامین‌ها به خصوص ویتامین C و املاح هستند.

– از میوه‌ها به عنوان میان وعده استفاده كنید. مصرف میوه‌های كامل بهتر از آب آن‌هاست.

– در تهیه كمپوت‌ها از شكر اضافی استفاده می‌شود، بنابراین استفاده از میوه‌ها تازه به خصوص برای افراد دیابتی بهتر از كمپوت است.

– اگر از كنسرو سبزی‌ها مانند كنسرو قارچ و … استفاده می‌كنید، آنها را با آب بشویید تا نمك اضافی آنها از بین برود.

– از مصرف مقادیر بیش از اندازه فیبر در یك وعده غذایی بپرهیزید زیرا باعث دفع كلسیم، آهن، مس، منیزیم، روی و سلنیوم می‌شود.

– با افزایش مقدار فیبر رژیم غذایی، باید آب بیشتری هم بنوشید.

بر اساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مصرف ناكافی میوه و سبزی‌ها علت 31 درصد بیماری‌های ایسكمیك قلب و 11 درصد سكته‌های مغزی در دنیاست.




تبلیغات

سفر،مسافرت،تور کیش

Xبستن تبلیغ
تبلیغات
Xبستن تبلیغ