پارس ناز پورتال

عوارض استرس در بارداری

عوارض استرس در بارداری

 در زمان بارداری تغییرات زیادی رخ می دهد. بدن زن باردار، احساسات و شیوه زندگی او دست خوش تغییر و تحول قرار می گیرد. ممكن است خانمهای باردار با گرمی به استقبال این تغییرات بروند اما این تغییرات قادر هستند تا استرس های جدیدی را به زندگی آنها اضافه كنند.

استرس داشتن، در طول دوران بارداری یك امر طبیعی محسوب می شود. اما زیاد بودن آن ممكن است برای زن باردار تولید ناراحتی كند. از جمله مشكلاتی كه در اثر استرس در طول بارداری بوجود می آید می توان به بی خوابی، سردرد، بی اشتهائی و پرخوری اشاره كرد.


چنانچه استرس در سطح بالا، در طول بارداری برای مدت زیادی ادامه یابد باعث می شود تا به سلامتی لطمه وارد كند. فشار خون بالا و سوزش سر دل از جمله این مشكلات هستند. در این زمان این نوع استرس می تواند خطر تولد نوزاد نارس را افزایش دهد . در حقیقت ممكن است نوزاد قبل از هفته 37 متولد بشود زمانی كه هنوز رشد او در رحم مادر تكمیل نشده است.  نوزادانی كه زودتر از موعد مقرر به دنیا می آیند، از لحاظ سلامتی بیشتر دچار مشكل شده یا با كمبود وزن روبرو می شوند.

 

علتهای پیدایش استرس در بارداری كدامند

دلایل استرس برای هر خانمی متفاوت است. اما بعضی از علتهای شایع كه برای خانمهای باردار مشترك است. بعضی از این دلایل عبارتند از:

·    حالتهای تهوع، یبوست، خستگی و كمردرد كه خانمها در طول بارداری با آن روبرو هستند.
·    تغییرات هورمونی می توانند احساسات و عواطف را تغییر دهند. نوسان خلق و خو، كنترل استرس را سخت تر می كند.
·    احساس نگرانی درمورد نحوه زایمان و تولد نوزاد یا چگونگی مراقبت از نوزاد.
·    كار بیرون از منزل و رسیدگی به وظایف و مسئولیتهای كاری.
·    اتفاقات ناخواسته و پیش بینی نشده ای كه ممكن است در طول زندگی برای هر كسی پیش بیاید.

استرسهایی كه باعث بوجود آمدن مشكلات در طول بارداری می شوند

تمام استرسها بد نیستند. زمانی كه بتوانید استرس را به درستی كنترل كنید، یك استرس كوچك می تواند شما را وارد یك چالش جدید كند. استرسهای معمولی مانند مشغلات كار بیرون از منزل یا گیر كردن در ترافیك مشكلات خاصی برای بارداری بوجود نمی آورد.

بهتر است خاطرنشان كنیم بیشتر خانمهایی كه استرسهای جدی در طول دوره بارداری داشتند، نوزادان سالمی را به دنیا آوردند. اما چنانچه با این نوع از استرسها روبرو هستید بهتر است بیشتر محتاط باشید.

·    اتفاقات ناخوشایند در زندگی: این اتفاقات ممكن است در طول زندگی برای هر شخصی بوجود بیاید. طلاق، بیماریهای جدی یا مرگ ناگهانی در بین افراد خانواده، از دست دادن شغل یا خانه.
·    اتفاقات مصیبت بار: به طور مثال زلزله، جنگ یا طوفان

·    استرسهای طولانی مدت: این نوع استرس احتمال دارد در اثر مشكلات مالی پدیدار شود. غمگین بودن،  مشكلات جسمانی یا افسردگی، یك وضعیت پزشكی است و زمانی كه احساس قوی از غم و اندوه برای دوره های طولانی از زمان ادامه داشته باشد، به شخص اجازه نمی دهد تا به شرایط عادی در زندگی برگردد.

·    نژادپرستی: بسیاری از خانمها ممكن است در طول زندگی با فشارهای عصبی ناشی از تبعیض نژادی روبرو شوند.

·    استرسهای مرتبط با بارداری: بعضی از خانمها ممكن است درباره بارداری احساس فشار روحی و استرس داشته باشند. نگرانی درمورد سقط شدن جنین، سالم بودن جنین و نوزاد خود ، نگرانی درباره مادر شدن و چطور آنها می توانند یك زایمان خوب و موفق داشته باشند.


چگونه استرس سبب مشكلات در بارداری می شود

محققان دانشگاههای لندن و مراكز مشاوره بیمارستانهای انگلستان، سطح هورمون استرس كورتیزول را در 267 زن باردار اندازه گیری كرده اند. هنگامی كه شما دستپاچه و دلواپس می شوید، كورتیزل به داخل خون وارد شده و به بدن كمك می كند تا در برابر استرس آرامش خود را حفظ كند. این وضعیت برای مدت زمان كوتاهی خوب است. اما استرسهای طولانی مدت می توانند باعث خستگی، افسردگی و به ندرت بیماری شود.



دانشمندان از خون مادر و مایع آمنیوتیك كه در اطراف جنین وجود دارد نمونه برداری كرده اند.  در نتیجه این تحقیقات آنها دریافتند، در هفته های 17 بارداری یا بیشتر از آن سطح بالای كورتیزول در خون مادر در سطوح بالاتر، در مایع آمنیوتیك منعكس می شود. مایع آمنیوتیك عمدتا توسط جنین ساخته می شود و این یك شاخص خوب از قرار گرفتن خود در معرض طیف وسیعی از مواد از جمله هورمونها است.

 


اطلاعات كامل و دقیقی از تاثیرات استرس در بارداری به دست نیامده است اما استرسهای مرتبط با هورمونهای بارداری ممكن است یك نقشی در مشكلات شایع در بارداری داشته باشد. استرسهای جدی یا طولانی مدت ممكن است روی سیستم ایمنی خانم باردار تاثیر بگذارد. این احتمال خطر عفونت رحم را  افزایش می دهد. این نوع از عفونت نیز می تواند باعث تولد زودهنگام جنین شود.

استرس ممكن است به زن باردار اجازه تصمیم گیری درست در شرایط خاص را ندهد. بعضی از خانم ها بوسیله سیگار كشیدن، مصرف الكل یا داروهای آرامبخش كه منجر به بروز مشكلاتی در بارداری  می شود سعی می كنند با استرس مقابله كنند.

آیا استرس در بارداری می تواند در زندگی آینده نوزاد تاثیر داشته باشد

مطالعات نشان داده است استرس های شدید در طول دوره بارداری می تواند سبب بروز مشكلاتی در دوران كودكی شود. مشكل در تمركز كردن و ترسو بودن یكی از این مشكلات بوده و احتمال می رود كه استرس در رشد مغز جنین یا سیستم ایمنی او تاثیر بگذارد. بعضی دیگر از مطالعات نشان داده است كه كودكانی كه مادر آنها در دوران بارداری از استرس شدیدی برخوردار بوده اند، نسبت به سایر كودكان از هوش كمتری برخوردار هستند.

چگونه می توان در طول دوره بارداری استرس را كاهش داد

·    چه چیزهایی باعث می شود تا شما دچار استرس شوید. آنها را شناسایی كنید و درباره آنها با همسر خود، دوست و یا پزشك صحبت كنید.



·    مشكلات و ناراحتی هایی كه در اثر بارداری بوجود می آید موقتی هستند. با پزشك خود درباره كنترل كردن این مشكلات صحبت كنید.

·    خودتان را سالم و متناسب نگه دارید. تغذیه سالم داشته باشید، سعی كنید تا نفسهای عمیق كشیده و به اندازه كافی ورزش كنید. ورزش به كاهش استرس و جلوگیری از بروز مشكلات شایع در بارداری كمك می كند.

·    از انجام دادن فعالیتهایی كه برای شما لازم نیست خودداری كنید.

·    یك تیم حمایت كننده برای خود تشكیل دهید. همسر، خانواده و دوستان. از پزشك خود درباره منابعی از انجمنهایی كه می توانند به شما در این زمینه كمك كنند اطلاعات كسب كنید.

·    از افرادی كه قابل اعتماد شما هستند كمك بگیرید. كمك آنها را در زمانی كه به شما پیشنهاد كمك می كنند بپذیرید.


·    سعی تا فعالیتهایی برای بدست آوردن آرامش جسم و روح انجام دهید. یوگا یا مدیتیشن.
·    در كلاسهای آموزش و آمادگی برای زایمان شركت كنید. با این كار شما خواهید دانست كه چه چیز در انتظار شما است و نوزاد شما چه زمانی به دنیا می آید.

·    اگر احساس می كنید كه ممكن است دچار افسردگی شوید با پزشك متخصص صحبت كنید. راههای زیادی برای برطرف كردن آن وجود دارد