پارس ناز پورتال

چندین عامل در بروز اختلال قامت

چندین عامل در بروز اختلال قامت

نشانه های اختلال قامت کدامند!

چون طناب نخاعی حامل پیغامهای حسی و حرکتی بدن است در صورت آسیب رسیدن به آن، این ارتباط ممکن است صدمه دیده و می‌تواند منجر به از دست دادن یا تغییر حس، ایجاد درد و ضعف حرکتی شود.

منظور از این آسیب ، صدمه  مکانیکی  به ستون فقرات و یا دیگر اجزای ستون فقرات شامل نخاع ،پرده های نخاعی و عروق و اعصاب نخاعی است .

استخوان های ستون فقرات از مهم ترین استخوان های بدن به شمار می روند زیرا این مهره ها، كانال نخاعی را دربرمی گیرند كه نخاع و ریشه های عصبی در آن قرار دارد.

نشانه های اختلال قامت:


تعادل عضلانی
قامت با افزایش قوس کمر
اختلال ستون فقرات در نمای پشتی
قامت با پشت صاف
قامت با پشت مواج

بیماری پوكی استخوان باعث تخریب تدریجی استخوان ها می شود و در این میان مهره های ستون فقرات از آسیب پذیری بیشتری برخوردار است . اگر شدت پوكی استخوان در مهره های ستون فقرات افزایش یابد با فشار روی ریشه های عصبی و نخاع موجب اختلال حركتی شده و تحرك فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

چندین عامل در بروز این وضعیت مؤثرند:

1- بد قرار گرفتن وضعیت بدن بخصوص در هنگام نشستن که غالباً با سعی و کوشش در قرار دادن بدن در وضعیت صحیح اصلاح می شود. قوز کمر و طرق مقابله با آن

2- ضعف عضلات در بیماری های عضلانی بدن

3-  قوز که در مواردی مانند در رفتگی لگن و خمیدگی طبیعی ستون مهره ها دیده می شود.

4-  بیماری های ستون مهره ها که به وسیله بیمار و یا پزشک قابل اصلاح نیستند.

5- شکستگی ستون مهره ها در اثر تصادف یا تومور

6-  علل مادرزادی

نکته: به افراد 45 تا 50 سال توصیه می شود با انجام یك آزمایش ساده سنجش تراكم استخوان، پوكی استخوان را به موقع شناسایی كنند تا پس از آن با دریافت درمان های مناسب ، پیشرفت بیماری را كنترل كنند.