پارس ناز پورتال

چرا و به چه دلیل باید استرس را به ارامش تبدیل کنیم؟

چرا و به چه دلیل باید استرس را به ارامش تبدیل کنیم؟

بسیاری از افراد به دلایل مختلف ازجمله فقدان سرمایه کافی نمی توانند به‌طور مستقل به تجارت بپردازند. برخی هم در شرکت یا موسسه ای خاص مهارت‌هایشان را نشان می دهند . اما برای ورود به مراکز اشتغال باید از سد "مصاحبه " گذشت . مطالب زیر چکیده ای از فنون مصاحبه است که از مقالات مختلفی انتخاب شده است .

 

بسیاری از افراد به دلایل مختلف ازجمله فقدان سرمایه کافی نمی توانند به‌طور مستقل به تجارت بپردازند. برخی هم در شرکت یا موسسه ای خاص مهارت‌هایشان را نشان می دهند . اما برای ورود به مراکز اشتغال باید از سد "مصاحبه " گذشت . مطالب زیر چکیده ای از فنون مصاحبه است که از مقالات مختلفی انتخاب شده است .

 

**مصاحبه شغلی**

 

آیا مصاحبه واقعا نمایش مهارتها و تواناییهای شماست ؟ یا دقایقی پراسترس که تنها به رهایی می اندیشید ؟ اگرازدیدگاه روانشناسانه به این قضیه بنگریم ، مصاحبه بهترین زمان برای نمایش تواناییهایی است که به واسطه سالها تمرین به دست آمده است . در مصاحبه نه تنها می توانید ماهیت واقعی خودتان را نشان دهید ، بلکه آنرا به منزله پلی برای رسیدن به موفقیت هم می توان تصور کرد . اگر بخواهیم از زاویه دیگری بنگریم می توانیم مصاحبه شونده را همانند ورزشکاری فرض کنیم که دقیقا درمرحله نهایی است وتنها یک گام به آنسوی پل موفقیت فاصله دارد . گذشتن ازاین پل و صدها پل دیگرکه بخشی اززندگی شما را تشکیل می دهد تنها با اراده خودتان عبورپذیر است ، پس با تمام نیرو گام نهایی را پشت سربگذارید وعبور کنید .

 

اصولا اغلب انسانها دیدگاهی منفی درباره آزمون دارند . اما هنگامی که به آمادگی لازم رسیدید ، دیگر استرس چه معنایی می تواند داشته باشد ، براساس تحقیقات به عمل آمده ترس از موفق نشدن علت اصلی شکست است . درواقع شما کاملا آمادگی لازم را دارید ، اما ازشدت دلهره واسترس نمی توانید پاسخی مناسب بیابید به همین دلیل اغلب افرادی که درشرایط عادی بسیارآماده و با تجربه ظاهر می شوند تنها به دلیل فشارهای هیجانی و توقعات بالا از ادامه راه بازمی مانند .

 

امروزه مصاحبه شغلی یکی از پردغدغه ترین پدیده هایی است که قشرجوان با آن مواجه است . درواقع به بیان دیگرمصاحبه متداولترین وسیله بررسی تجربی در روانشناسی فردی و همچنین در بخش‌های کاربردی، است . اگرچه رفتار اجتماعی افراد فقط به طور غیر مستقیم، بر مبنای عکس‌العمل آنها به سوالات سنجیده می‌شود و به نظر می رسد با تکنیک‌هایی چون مشاهده و یا آزمایش ممکن است بتوان رفتار اجتماعی افراد را در گروههای کوچک بطور مستقیم و واقعی‌تر بررسی کرد، اما در گروه‌های بزرگتر، هنگامی که مقایسه نسبتاً دقیق رفتار گروه ها با یکدیگر مطرح می شود باید مقیاس‌های دقیق و قابل اطمینان برای مقایسه و سنجش افراد با یکدیگر یافت که در مجموع "مصاحبه" در بیشتر موارد به این هدف ایده ‌آل نزدیکتر است.

 

سلامت ذهنی

 

شاید این عنوان در نظرتان مضحک باشد ، اما لحظه ای تامل کنید . اساس شروع یک کار موفق داشتن روحیه ای عالی ، انگیزه و امید است . وجود ذهنی پرمشغله ، نداشتن تمرکزکافی در هنگام کار ، تداخل مشاغل مختلف ، خستگی ، آشفتگی های ذهنی و بسیاری از موارد دیگر که به افسردگی ختم می شوند از عوارض فقدان ذهنی سالم و روحیه ای مثبت هستند . چگونه با وجود ذهنی ناآرام و بی ثبات می توان به ادامه کار و مهمتراز آن به تداوم زندگی امید داشت . بنابراین گام نخست برای شروع هرکاری وجود سلامت و روحیه ذهنی است که شما را از ابتلا به بسیاری از معضل ها مصون می دارد .

 

ملاقات با رئیس جدید

 

شاید حساس ترین بخش مصاحبه همین قسمت باشد . ورود به دفتررئیس و آغاز مصاحبه ، همیشه به خاطر داشته باشید .اعتماد به نفس خود راحفظ کنید و با آرامش کامل به سوالات پاسخ دهید . سرموقع در محل مصاحبه حاضر شوید . اینکارتا حد زیادی از استرس شما می کاهد . آراستگی ظاهری ، مکث و تامل هنگام مصاحبه ، حالت چهره و بسیاری از نکات به ظاهر معمولی در مصابه می تواند تاثیرگذار باشد .

 

ارائه رزومه

 

مهمترین فعالیتهای کاری و شرح تجربیات شما در رزومه ثبت می شود . و به ترتیب اولویتها سعی کنید مهمترین مدارک تحصیلی و مراکزی که در آنها مشغول به کار بوده اید را بنویسید . شاید درنگاه اول ارائه رزومه تنها لیستی بلند پایه از فعالیتهای شما را نشان دهد ، و کارفرما به مهارت عملی شما اکتفا کند . بنابراین باید به همان اندازه که رزومه خود را مرتب و منظم ارائه می دهید ، مهارتتان هم فوق العاده و بی نقص باشد .

 

مهارت

 

در مورد مهارتهایتان با علاقه صحبت كنید. احتیاجی به توضیحات اضافه نیست . کارفرما به راحتی و درنگاه اول به ماهیت وجود شما و تواناییهایتان پی خواهد برد ، اما از اینكه شخصیت تان کاملا آشکارشود، نگران نشوید. به نشانه بی میلی وقفه های كوتاه و مكث نكنید. شما برای هر پاسخ نیاز به چند ثانیه زمان دارید. آمادگی ارائه مهارتها یتان را داشته باشید تا وقتی آنها شرح حالی از شغلتان را خواستند، ارائه دهید. موقعیت تان را در ذهن كارفرما درجایگاه فردی با صفات ویژه، تثبیت كنید. كارفرمایان مسایلی دارند كه نیاز به حل آنها توسط كارمندانی با مهارتهای ویژهاست. در توصیف مناسب صفاتتان مؤثر عمل كنید.

 

مثبت بیاندیشید

 

مصاحبه کننده تمایل به شنیدن بهانه ها یا احساسات بد در مورد یك تجربه منفی را ندارد. اگر آنها در مورد رتبه یا نمره پایین، تغییر ناگهانی شغل یا نقص سابقه تان جویا شدند، حالت دفاعی به خود نگیرید. در عوض توجه تان را به حقایق و واقعیات و آنچه شما از تجربه تان یاد گرفتید، متمركز كنید. همیشه به نیمه پرلیوان بنگرید و افکارمنفی را از خود دور کنید . افکار منفی نه تنها تمرکز و اعتماد به نفس شما را از بین می برند ، بلکه باعث شکست و به دنبال آن احساس دلزدگی از محیط کار نیز می شوند . در روانشناسی اصلی وجود دارد که نشان دهنده مفهوم برتر تاثیرمنفی برروحیه مثبت است . درواقع ما به اتفاقات منفی بیش از وقایع مثبت می اندیشیم .این رویداد کاملا غریزی است و بازتابی منفی در تمام وجود افراد ایجاد می کند .

 

آمادگی

 

پیش ازآغاز یک مصاحبه باید همه جوانب را درنظربگیرید . سوالات کارفرما اغلب با ذکر مشاغل قبلی و میزان مهارت شروع می شود . بنابراین شما نیز باید ازقبل پاسخهایی آماده داشته باشید و با اطمینان و اعتماد به نفس کامل پرسشها را پاسخ دهید . می توانید بگویید برای توسعه و یا پیشنهاد طرحهای جدید شرکت شما را برای همکاری انتخاب نمودم . بدین ترتیب انگیزه و میزان شایستگی های شما درهمین ارتباط اول که نخستین گام برای موفقیت است آشکار خواهد شد .

 

حفظ ارزش‌ها

 

بسیاری از افراد تحصیلکرده به دلایل مختلف نمی توانند به شغل دلخواه و مورد نظر خود برسند ، درچنین شرایطی برای رسیدن آرمانهایشان و امید به کسب جایگاهی متناسب با رشته تحصیلی ، به ادامه تحصیل می پردازند . این وقفه ممکن است در شرایطی خاص برخی ازآنان را به هدفشان نزدیک کند ، اما درمورد اکثریت هیچگاه این اتفاق رخ نمی دهد . تلفیق دانش و مهارت راهکاری شایسته برای حل این معضل است .

در بسیاری از مصاحبه ها نیز اغلب نه تنها به مدرک دانشگاهی می نگرند ، بلکه به تجربیات شما نیر نگاهی اجمالی می اندازند . بنابراین ترکیب دانش و مهارت در رشته ای فنی ، نه تنها موجب کسرشان شما نمی شود بلکه برارزشهای شما نیز می افزاید . مثلا ترکیب مدرک مدیریت و مهارت زبان ازجمله ویژگیهایی است که اغلب کارفرمایان در جستجوی افراد شایسته برای احراز پست های ویژه هستند . بدین ترتیب مهارتهایتان را افزایش دهید و به دنبال کلیدهای گوناگون برای گشودن قفل های دشوار باشید . و به خاطر داشته باشید هر آنچه که شما بخواهید همانطور خواهد شد .