پارس ناز پورتال

نحوه صحیح تغذیه در مسافرت های نوروزی

نحوه صحیح تغذیه در مسافرت های نوروزی

در روزهای جشن نوروز خانواده‌های زیادی برای استفاده از تعطیلات راهی سفر می‌شوند. برای اینكه در این سفر مشكلی برای اعضای خانواده به خصوص در مورد غذا و تغذیه آنها پیش نیاید، پیشنهادهای زیر را در نظر بگیرید:

با توجه به مدت سفر، یك برنامه غذایی برای خود تهیه كنید. تهیه چنین برنامه‌ای در حفظ سلامت افراد، اهمیت بالایی دارد. این برنامه باید با توجه به فاكتورهای مختلفی مانند تعداد افراد همراه در سفر؛ وضعیت اقتصادی و میزان هزینه‌ای كه قرار است برای غذا اختصاص داده شود، تركیب سنی افراد خانواده و نیاز‌های تغذیه‌ای آنها وامكانات مورد دسترسی در مقصد سفر، امكان یا عدم امكان تهیه غذا در محل اسكان و… به دقت برنامه‌ریزی شود.

 

یكی از فوائد برنامه‌ریزی این است كه امكان تهیه مواد اولیه از شهر خودتان با قیمت مناسبتر و اطمینان بیشتر از سلامت ان وجود دارد. به علاوه با مشخص بودن وعده‌های غذایی و آمادگی برای تهیه آنها شما می‌توانید از انتخاب از سر ناچاری و تصادفی غذا در طی سفر پیشگیری كنید.

اگر چند خانواده در سفر همراه می‌شوید می‌توانید مسئولیت تهیه غذا را در روزهای مختلف بین خود تقسیم كنید تا همه بتوانند از فراغت به وجود‌آمده برای استفاده در تفریحات و گردش‌های برنامه‌ریزی شده استفاده كنند.

 

برای انتخاب غذاها برای وعده‌های مختلف تركیب سنی افراد را در نظر بگیرید. برای مثال ممكن است بین این افراد كودكان و سالمندانی باشند كه امكان مصرف غذاهای خاصی را ندارند و حتی ممكن است مصرف بعضی از غذاهای خاص، آنها را بیمار كند.

در صورتی كه چنین برنامه‌ای طرح شده باشد، به شما امكان می دهد كه با آماده‌سازی قسمتی از مراحل پخت پیش از سفر و فریز‌كردن آن در مدت آماده‌سازی غذا در هنگام سفر صرفه‌جویی كنید.

با داشتن چنین برنامه‌ای شما می‌توانید بعضی از غذاهای كم كالری و سبك را بین وعده‌هایی كه غذا مفصلتر‌ و پر كالری‌تر است قرار دهید. همچنین اگر فرصت تهیه غذای شما محدود است می توانید غذاهایی را در فهرست برنامه غذایی قرار دهید كه سریع آماده می شوند.

 

همچنین برای حمل لوازم كمتر می‌توانید غذاهایی كه ملزومات كمتری برای تهیه نیاز دارند انتخاب و در فهرست خود قرار دهید.

ممكن است علاقه مند باشید كه در سفر به مناطق مختلف از غذاهای محلی آنها استفاده کنید. با توجه به اینكه در رستوران‌های تمام مناطق كشور معمولا چند مورد غذای به خصوص تهیه می‌شود امكان خرید و مصرف این غذاها در محل وجود ندارد. فكر بدی نیست كه به تجربه آشپزیتان بیافزایید و با استفاده از راهنمایی افراد محلی خود اقدام به پخت این غذاها كنید. در این موارد سعی كنید غذایی را برای پخت اانتخاب كنید كه مواد اولیه و روش پخت سالمتری چه از نظر بهداشتی و تغذیه ای داشته باشد. متنوع‌ترین غذاها در این بین، غذاهایی هستند كه در تركیب آنها سبزی به كار رفته است.

 

در این برنامه ریزی، میان‌وعده‌ها را در نظر بگیرید زیرا بخش زیادی از انرژی دریافتی روزانه از همین میان‌وعده‌ها دریافت می‌شود. درنظر گرفتن میوه برای مصرف در میان وعده البته با توجه به شست‌وشوی كامل انتخاب بسیار خوبی است. قابل ذكر است كه برای حمل سالم مواد غذایی باید از ظروف و یخچال‌های مطمئن كه غذاها را تا درجه حرارت مطمئن سرد نگه می دارند، استفاده كنید و به محض رسیدن به مقصد، غذاها را دریخچال منتقل كنید تا دمای آنها كاهش پیدا نكند و همچنان سرد بماند.

در صورتی كه در محل اسكان به هیچ عنوان امكان پخت غذا به صورت خانگی ندارید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

برای سفر، آب و موادغذایی كافی همراه داشته باشید. و غذا را در ظروف دربسته و در جای خنك نگهداری كنید. همچنین، حتماً قبل از مصرف غذای باقی‌مانده از قبل، آن را به مدت 20 دقیقه روی حرارت قرار دهید.

بهتر است در طول سفر از موادغذایی خام یا نیم‌پز استفاده نكنید، زیرا ممكن است آلوده به عوامل عفونی باشد. (حرارت بالا یكی از راه‌های از بین بردن عوامل عفونی در موادغذایی است(.

اگر مجبورید در اغذیه‌فروشی‌ها یا رستوران‌های بین راه غذا صرف كنید، از تهیة بهداشتی غذاها مطمئن شوید. به نوع ظروف و وسایل مصرفی توجه داشته باشید، بهتر است در این‌گونه موارد از ظروف یك‌بارمصرف استفاده شود.

در طول سفر، فقط از آبی استفاده كنید كه از سلامت آن اطمینان دارید. اگر از سلامت آن بی‌اطلاعید، آن را بجوشانید و سپس بنوشید. پیشنهاد می‌شود از آب معدنی در بطری‌های دربسته كه، تاریخ تولید روی در آنها ذكر شده، استفاده كنید.

كنسروها و غذاهای كنسروی از انتخاب‌های سالمی هستند كه برای سفر استفاده می شوند. با‌ این‌همه  از آنجا كه مسمومیت‌های غذایی كشنده، از طریق كنسروهای غذایی ایجاد می‌شوند، حتما محتویات كنسروها را  قبل از مصرف بجوشانید. همچنین از مصرف كنسروهای بادكرده یا زنگ‌زده خودداری كنید.

مصرف پنیر تازه، چنانچه از شیر پاستوریزه تهیه نشده باشد، خطرناك است و امكان ابتلا به بسیاری از بیماری‌های عفونی را فراهم می‌كند. بنابر این  برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌تان، از لبنیات و پنیرهای پاستوریزة بسته‌بندی‌شده استفاده كنید.

اگر به شیر پاستوریزه دسترسی ندارید، لازم است شیر تازه را به مدت 1 دقیقه در حال جوشیدن به‌هم بزنید.

موادغذایی و تنقلات باز یا نوشیدنی‌هایی نظیر شربت یا آبمیوه را از دستفروشان و مغازه‌های غیربهداشتی تهیه نكنید.