پارس ناز پورتال

معرفی 9 ماده غذایی با خاصیت ضد سرطان

معرفی 9 ماده غذایی با خاصیت ضد سرطان

۱. سیر را به هر چه می خورید اضافه کنید


 سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد. مطالعات نشان داده که سیر به میزان قابل توجهی از بروز سرطان معده جلوگیری کند.

۲. خودتان را با کلم بروکلی سیر کنید


بروکلی، یک گیاه مغذی ضد سرطان است که مصرف آن بسیار توصیه می شود. اما باید توجه داشته باشید که امواج مایکروویو ۹۷ درصد از خاصیت ضد سرطانی بروکلی را از بین خواهد برد؛ پس پیشنهاد می شود، آن را به صورت بخارپز و یا در سالاد و سوپ استفاده کنید.

۳. مغزهای آجیل و خشکبار را به سالاد خود اضافه کنید


 آجیل سرشار از سلنیوم است. سلنیوم ماده معدنی کمیابی است که سلولهای سرطانی را متقاعد به خودکشی کرده و به سلولها در تعمیر DNA خود کمک می کند. مطالعات انجام شده بر روی بیش از هزار مرد مبتلا به سرطان پروستات، نشان داد که سرعت پیشرفت این بیماری در افرادی از این گروه که خون آنها حاوی بالاترین حد سلنیوم بوده به نسبت افرادی با سلنیوم پایین، در طول ۱۳ سال ۴۸ درصد کاهش یافته است.


 یک تحقیق جالب پنج ساله در دانشگاه کرنل و دانشگاه آریزونا نیز نشان داد، که ۲۰۰ میلی گرم سلنیوم در روز خطر ابتلا به سرطان پروستات تا ۶۸ درصد، سرطان کلورکتال تا ۵۸ درصد، سرطان ریه تا ۴۶ درصد و به طور کلی مرگ ناشی از انواع سرطان را تا ۳۹ درصد کاهش خواهد داد.

۴. مصرف مرکبات را افزایش دهید


بر اساس تحقیقات محققین استرالیایی، مصرف روزانه مرکبات، خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو و معده را تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد.

۵. مقداری زغال اخته به غلات موجود در صبحانه خود اضافه کنید


 زغال اخته از لحاظ قدرت آنتی اکسیدانی رتبه یک را به خود اختصاص داده است. آنتی اکسیدان ها در خنثی کردن رادیکالهای آزاد نقش بسزایی دارند. رادیکال های آزاد، ترکیبات ناپایداری هستند که منجر به آسیب رساندن به سلولها و بروز سرطان می شوند.

۶. مصرف ماهی را افزایش دهید


محققین استرالیایی دریافتند که خطر ابتلا به سرطان خون، در افرادی که در هفته چهار وعده و یا بیشتر ماهی مصرف می کنند به یک سوم کاهش می یابد. مطالعاتی دیگر نشان داده است که مصرف ماهی های چرب از جمله سالمون، ساردین، تن، حلزون، میگو و … با کاهش سرطان اندومتر در خانمها نسبت مستقیم دارد. اینجاست که به فواید شگفت انگیز امگا ۳ پی می بریم.

۷. کیوی را فراموش نکنید


کیوی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، ویتامین E، لوتئین، مس و خاصیت آنتی اکسیدانی است. این میوه در مقابل سرطان همانند یک نارنجک دستی عمل می کند.

۸. از پیازچه در سالاد استفاده کنید

رژیم غذایی سرشار از پیاز ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را تا ۵۰ درصد کاهش دهد. این تأثیر زمانی شدت می یابد که به صورت خام و یا نیم پز مصرف شود. سعی کنید تره فرنگی، پیازچه، پیاز و موسیر را هیچگاه فراموش نکنید.

۹. کلم ترش را به جمع خوراکی های خود اضافه کنید

کلم ترش به کلم رنده شده و آب پز با سرکه گفته می شود. یک مطالعه فنلاندی نشان داده است که فرایند تخمیر درگیر در ساخت کلم ترش ترکیبات ضد سرطانی در آن ایجاد می کند. برای کاهش نمک موجود در کلم ترش نیز می توانید قبل از خوردن، آن را بشوئید.

منبع: تبیان