پارس ناز پورتال

با دیابت در بارداری چکار کنیم

با دیابت در بارداری چکار کنیم

گاهی یک خانم قبل از بارداری دیابت دارد و به دیابت نوع 1 یا 2 مبتلاست و تحت درمان قرار دارد. اما گاهی مادر در دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شود. در این خانم‌ها زمینه دیابت وجود دارد و وقتی باردار می‌شوند، افزایش برخی هورمون‌ها باعث می‌شود احتمال ابتلا به دیابت در آنها بالا رود. بارداری در این مورد مثل تست ورزش برای بیماران قلبی عمل می‌کند…


ممکن ‌است فردی دچار بیماری قلبی باشد و در زندگی روزمره‌اش علامتی نداشته باشد ولی وقتی به هر دلیلی تست ورزش می‌دهد، معلوم شود دچار مشکل است. دیابت مادر تاثیرات زیادی روی جنین دارد بنابراین حتی اگر سابقه دیابت در خانواده‌ای وجود نداشته باشد، در هفته‌های 28-24 بارداری آزمایشی با دادن 50 گرم گلوکز به خانم و بررسی قندخون او انجام می‌شود.


اگر قند بالای 130 باشد، یعنی احتمال خطر بالاست و این بار تست کامل‌تری انجام می‌شود که به آن تست تحمل گلوکز می‌گویند به این ترتیب که 100 گرم گلوکز به خانم می‌دهند و 1، 2 و 3 ساعت بعد قندخون بررسی می‌شود و اگر این بار هم بالا بود، تشخیص دیابت بارداری داده می‌شود. به خانم مبتلا به دیابت بارداری ابتدا توصیه می‌شود حتما رژیم‌غذایی خود را رعایت کند و اگر همچنان بررسی‌ها حاکی از بالا بودن قند باشد، تزریق انسولین ضروری است.


درمان نشدن دیابت مادر عواقبی مانند احتمال مرگ، رشد بیش از حد، افزایش مایع آمنیوتیک، ناهنجاری‌های جنینی، دیسترس تنفسی و زردی را در جنین و احتمال عفونت ادراری و مسمومیت بارداری را در مادر بیشتر می‌کند. اگر خانمی به دیابت مبتلا باشد، حتما باید قبل از اقدام به باردار شدن آن را کنترل کند زیرا در غیراین صورت علاوه بر خطرهای گفته شده، احتمال ناهنجاری قلبی- عروقی نیز در جنین افزایش خواهد یافت و اگر قند بالا باشد، سمی است.


از آنجا که یکی از عوامل ابتلا به دیابت، ارث است، کودک متولد شده از مادر دیابتی، ممکن است به دیابت مبتلا شود. وقتی قندخون مادر بالا باشد، این قندخون از جفت وارد بدن جنین و لوزالمعده او وادار به ترشح زیاد انسولین برای پایین آوردن قندخون می‌شود، وقتی کودک به دنیا می‌آید، دیگر ارتباط مادر و جنین قطع می‌شود و قند بالا وارد


بدن جنین نمی‌شود ولی همچنان پانکراس، انسولین زیادی ترشح می‌کند. در این صورت نوزاد دچار افت قندخون خواهد شد که خطرناک است و اگر اقدام‌های لازم برای پیشگیری انجام نشود، ممکن است تشنج کند.
خوشبختانه پس از مدتی بدن نوزاد خود را با شرایط جدید تطبیق می‌دهد و کودک بهبود خواهد یافت.