پارس ناز پورتال

آیا با واژه اعتیاد آشنا هستید؟

آیا با واژه اعتیاد آشنا هستید؟

اعتیاد یک «بیمارى اجتماعی» است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش «بیمار» توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فرد معتاد دوباره گرفتار « مواد اعتیاد آور» می‏ گردد. اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف مى‌ گردد.


همچنین ویرانگری‏ هاى حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى‌ اندازد. پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى

سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است. تحلیلگران مسائل سیاسى و اجتماعى بر این باورند که در تهاجم و نفوذ فرهنگی، پدیده موادمخدر مهمترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‏ رود. متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است.

اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏ کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آن را به کنترل در آورد.

مراحل اعتیاد :


١- مرحله آشنایى: این مرحله با تشویق دیگران، مخصوصاً دوستان ناباب، یا از روى غرور و کنجکاوى خود فرد شروع می ‏شود.

٢- مرحله شک و تردید :در این مرحله فرد به مبارزه با امیال خود می ‏پردازد.

٣- مرحله اعتیاد واقعى :در این مرحله علائم اعتیاد ظاهر گشته، فرد و زندگی وی را احاطه می کند.

انواع مواد مخدر :


١- سستی زا        ٢- توهم زا        ٣- توان افزا


 موادسستى‏ زا :


موادى هستند که مصرف آن بر روى سلسله اعصاب مصرف‏ کننده اثر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنی او را سست نماید که شامل:

الف: طبیعى، مانند: استحصالات گیاه خشخاش، تریاک، شیره تریاک، مرفین
ب: مصنوعى، مانند: هروئین، متادون، نرمتادون، پاپاورین، پتیدین، انواع و اقسام قرص هاى مسکن و آرام ‏بخش
موادتوهم‏ زا:

با مصرف این مواد فرد دچار اوهام حسى و بصرى می ‏شود. این مواد را هالوسینوژن می‏ گویند که شامل:

الف :طبیعى، مانند: استحصالات گیاه شاهدانه، حشیش، بنگ، ماری‏جوانا، گراس، چرس؛ مسکالین، جو سیاه آفت ‏زده، برخى از قارچ هاى حاوى مواد توهم ‏زا، دانه‏ هاى نوعى نیلوفر وحشی
ب: مصنوعی، مانند: ال.اس.دی(L.S.D) ، دی‏ متیل تریپتامین (D.M.T) ، دی‏ اتیل تریپتامین (D.E.T)

موادتوان‏افزا:

مصرف آن بر روى سلسله اعصاب تأثیر گذاشته و در نتیجه فعالیت فکرى و بدنى مصرف‏ کننده بیشتر و باعث هیجان می‏ شود. این مواد به دو دسته تقسیم می‏ شوند که عبارتند از:
الف :طبیعی، مانند: برگ کوکا، کوکائین، کراک، برگ و ساقه برخى درختان مثل خات و کراتم و ناس
ب :مصنوعی، مانند: آمفتامین، متیل آمفتامین، ترکیبات آمفتامین‏ ها

آثار سوء مواد مخدر

در شرایط معمولی وقتی بشر از انجام دادن كاری لذت ببرد و به عبارتی دیگر پاداش بگیرد، از مناطق پایینی مغز او موادی به اسم دوپامین و نوراپی نفرین ترشح می‌شود و بر روی قشر و سایر مراكز حیاتی آن اثر می‌كند و احساس لذت و پاداش به او دست می‌دهد و سعی در تكرار آن عمل دارد. یكی از آثار سوء مواد مخدر فعال شدن همین

سیستم است. بنابراین كسانی كه یك بار با این مواد آشنا می‌شوند چون سیستم پاداش در مغز آنها تقویت شده، تمایلی شدید به تكرار مصرف آن پیدا می‌ كنند. از بین مواد مخدر هروئین به سهولت در چربی حل می‌ شود. مغز

انسان نیز مقدار زیادی چربی دارد و بنابراین در مقایسه با مرفین و مشتقات آن، هروئین پس از مصرف در زمان كوتاه‌ تری روی مغز اثر می‌ كند. كدئین نیز كه از مشتقات تریاك است به آسانی در سیستم گوارش جذب شده و در بدن تبدیل به مرفین می‌ شود. در یك مطالعه روشن شده است كه در معتادان، یكی از آثار سوء مصرف مواد، كاهش جریان خون در بعضی از نواحی مغز است.

اثرات مواد مخدر بر مغز


مهم‌ ترین محل تاثیر مواد مخدر بر مغز است. در مغز گیرنده‌ هایی وجود دارد كه این مواد بر آن‌ ها اثر می كنند. این گیرنده‌ها به ٣ گروه تقسیم می شوند:

١- اثر بر برگیرنده های گروه اول سبب تنظیم و كاهش احساس درد، كاهش فعالیت مركز تنفس، یبوست و اعتیاد می‌ شود

٢- اثر برگیرنده های گروه دوم سبب كاهش احساس درد و افزایش حجم ادرار می‌شود
٣- اثر مواد مخدر بر گیرنده‌ های گروه سوم سبب كاهش احساس درد می‌شود


اثرات مواد مخدر بر رفتار

١- این مواد حالت خمودگی، ابر گرفتگی شعور ایجاد می‌ كنند یعنی می‌ توانند بیداری بیش از حد بشر را كاهش دهند. بنابراین آنهایی كه كار فكری شدید، یكنواخت و خسته كننده می‌ كنند با اولین آشنایی‌ ها در معرض ابتلای به اعتیاد هستند، ابتدا ظاهرا آنها را آرام می‌ كند اما پس از مدتی قدرت مبارزه، كار و ثمر بخشی را از آنها می‌ گیرد.

٢- قسمت اعظم دردهای بشر روانزاد است، انواع كمر دردها، پشت درد، سردرد، دل دردهای مزمن، دردهای عضلانی و استخوانی، می‌ تواند جنبه روانی داشته باشد. كسانی كه با مراجعه به پزشكان مختلف و استفاده از روش‌ های مرسوم فرهنگی، تسكینی برای درد خود نمی‌ یابند، در مقابل مواد مخدر بسیار آسیب پذیر هستند.

٣- در مسیر اعتیاد، بتا آندورفین‌ ها كه مواد شبه مخدر درون زا هستند كاهش می‌ یابد، زیرا با ورود مواد مخدر خارجی جای شبه مرفین‌ های مفید و تولید شده در بدن شخص را می‌ گیرد. بنابراین پس از ترك اعتیاد و در حین آن كه مواد مخدر خارجی به بدن نمی‌ رسد، مغز دیگر مواد شبه مرفین درون زا ترشح نمی‌ كند، درد و حالت روحی ناخوش و اضطراب و بی‌ قراری در شخص زیاد است كه البته پس از مدتی كه از ترك بگذرد مجدداً مغز مواد لازم را ترشح خواهد كرد.

٤- با كاهش آندورفین‌ ها در مغز شخص معتاد و بدن او، خاصیت دشمن كشی مونوسیت‌‌ ها كه از سلول‌ های دفاعی بدن هستند كاهش می‌ یابد. بنابراین شخص معتاد نسبت به افراد سالم به عفونت‌ ها حساستر است و زودتر مبتلا می‌ شود.

اثرات مواد مخدر بر بدن


١- مواد مخدر آن دسته از سلول های دفاعی بدن را كه مسئول از بین بردن مهاجمان به بدن هستند، كاهش می‌دهند و نیز با كاهش فعالیت آن‌ ها، می‌ توانند سبب رشد سلول های سرطانی شوند.
٢- تمامی داروهای مخدر و روانگردان، مغز و نواحی مخـتلف بدن را تـحت تاثیر خـود قـرار می‌ دهند و تعادل شیمیایی بدن را بر هم می‌ زنند.

توصیه پیشگیرانه (دوستانه) به جوانان و نوجوانان:

١- خطرات و عوارض مصرف مواد اعتیاد‏آور را خوب بشناسید.

٢- به هر کس که به تو مواد تعارف کرد محکم و قاطع بگو «نه» اینکه ما بتوانیم به دوست خودمون «نه» بگیم خودش یک هنر است. افراد خوش فکر هر تعارفى که مخالف سلامتى خودشان است براحتى رد مى‌کنند.

٣- جوابهایى از قبل براى اصرار زیاد اطرافیانتان آماده کنید. پیشاپیش به این جمله ‏ها فکر کنید «خیلى کیف داره»، «شنگول میشی»، «سرحال میشی» و اگر کمى تردید کنید میگن: «بچه ننه‏ ای»، «‌ترسویی»، «اول تجربه کن بعد بگو بده»، «هنوز مرد نشدی»، «پس چرا فلانى کشید و معتاد نشد؟ و …
٤- موادمخدر را حتى یک بار هم امتحان نکنید.

٥-  از رفت و آمد در مکان‏ هاى آلوده و دوستى با افراد مشکوک پرهیز کنید.
٦- مواد اعتیادآور سم کشنده است که اثراتش به تدریج ظاهر می‏شود.

٧- به صحبت‏هاى پدر و مادرتان که خیرخواه‏ ترین دوستان شما هستند اطمینان کنید. ارتباطاتتان را با آنها محکم کنید.
 ٨- با مطالعه، ورزش و تفریحات سالم براى اوقات فراغت خودتان برنامه ‏ریزى کنید.

 ٩- آنهایی که موادمخدر را به جوانان معرفى می‏کنند، چهره ‏اش فرقى با دیگران ندارد. پس دوستان و نزدیکان خودتان را خوب بشناسید.

١٠- بعضی‏ها فکر می‏ کنند با بقیه فرق دارند و هر وقت که اراده کنند مى‌ توانند مصرف مواد رو کنار بگذارند، در حالى که این طرز تفکر منجر به اعتیاد می‏ شود.
بیشترین تأثیر مخرب اعتیاد بر ارکان خانواده وارد مى آید، همانطورى که مؤثرترین عامل پیشگیرى از اعتیاد نیز نهاد خانواده است.

توصیه پیشگیرانه به والدین:


١- درباره مواد اعتیادآور (علل و عوامل مؤثر در مصرف مواد، خطرات، عوارض و علائم آن) اطلاعات کافى کسب کنید.

٢- الگوى مناسبى براى فرزندان خود باشید و هرگز بر خلاف گفته خود عمل ننمائید.

٣-  فضایى ایجاد کنید که فرزندانتان در آن احساس آرامش کنند.

٤- به صحبت‏ هاى فرزندانتان خوب گوش کنید. با لبخند، تکان دادن سر و استفاده از جملات مثبت نظیر «چقدر جالب»، «من این را نمی‏دانستم» و … آنها را به گفتن بیشتر تشویق کنید.

٥- شرایطى ایجاد کنید که شما را محرم اسرار خود بدانند.

٦- از فرزندانتان انتظار نداشته باشید آرزوهاى برآورد نشده شما را تحقق بخشند.

٧- با تقویت قدرت اعتماد به نفس، تصمیم‏ گیرى و از بین بردن افسردگى وکم رویى فرزندان، آنها را در برابر شرایط آسیب‏ زا مقاوم سازید.

٨- وقت بیشترى را با فرزندانتان صرف کنید. با آنان به رستوران، پارک، کوه، سینما و … بروید. باتفاق آنان به موسیقى گوش دهید و از همه مهمتر به آنان ابراز عشق کنید و بگویید که دوستشان دارید.

٩- سعى کنید حتى آهنگ صدایتان ملایم و دوستانه باشد.

١٠- فرزندان خود را قبل از رسیدن به سنین بحرانى نسبت به مضرات و عواقب ویرانگر مصرف موادمخدر آگاه سازید.

١١- آنان را بیش از اندازه و بطور اغراق‏ آمیز نترسانید.

١٢- آنان رابه مطالعه، ورزش و تفریحات سالم ترغیب نمائید و زمینه این امور را برایشان فراهم کنید.

١٣- زمان مناسبى را به گفتگو اختصاص دهید. چرا که فرزند شما ارزش نصایحتان را با ارزش زمانى که به آن اختصاص داده ا‏ید می ‏سنجد.

١٤- بین فرزندانتان تبعیض قائل نشوید

منبع: همشهری آنلاین