پارس ناز پورتال

اگر قصد ترک سیگار را دارید ، بخوانید

اگر قصد ترک سیگار را دارید ، بخوانید
 
اگر شما سیگاری هستید اما از سیگاری بودن خود خسته شده اید و در پی ترك آن هستید، برای آغاز عملیات ترك سیگار، هفت توصیه زیر را به دقت بخوانید.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی این هفت توصیه هم برای افرادی كه اعتیاد شدید به سیگار دارند، مؤثر است و هم برای افرادی كه گهگاه اقدام به روشن نمودن سیگار می كنند.

1- خود را آماده ترك سیگار كشیدن كنید یك ایده خوب این است كه به هنگام ایجاد تغییری در زندگی تان، مثلا رفتن به یك مكان جدید، تغییر شغل، یافتن یك سرگرمی جدید، و یا آغاز كردن یك نوع ورزش، اقدام به ترك سیگار نمایید. همچنین كلیه دلایل ترك سیگار خود را بر روی كاغذ بنویسید و بر روی دیوار منزل نصب كنید تا همواره جلوی چشمتان باشد و دوباره هوس سیگار كشیدن نكنید.

2- زمانی را برای ترك سیگار مشخص نمایید یك شیوه خوب برای ترك سیگار این است كه به تدریج اقدام به ترك سیگار كنید و یك روز معین را به عنوان روز ترك نهایی آن تعیین كنید. البته ما اصراری به ترك تدریجی سیگار نداریم و نمی گوییم كه این شیوه بهترین شیوه است، اما پیشنهاد می كنیم در ابتدا چیزی را جایگزین استنشاق نیكوتین كنید، مثلا می توانید با آدامس جویدن شروع كنید، و سپس به طور كامل سیگار را ترك كنید. راه دیگر این است كه اراده كنید و از یك روز معین اقدام به ترك سیگار كنید و به آن پایبند باشید.

3- اقدام خود به ترك كردن سیگار را به همه بگویید وقتی همه بدانند كه شما در حال ترك كردن سیگار هستید، دیگر برای شما دشوار است كه از آنها تقاضای سیگار كنید و یا پیش روی آنها اقدام به سیگار كشیدن نمایید. در واقع، از هركس كه می شناسید (سیگاری و غیر سیگاری) تقاضا كنید كه با عدم تعارف سیگار به شما و نكشیدن سیگار در جایی كه شما هستید، شما را در تصمیمتان مبنی برترك سیگار یاری نمایند.

این مطلب را مرتبا به دوستانتان یادآوری كنید، خصوصا در مواقع خطرناكی همچون: مهمانی ها، مراسم ها و جشن ها. بگذارید همه آنهایی كه با شما سرو كار دارند، از عزم شما برای ترك سیگار آگاهی یابند. شاید شما باعث رنجش خاطر آنها شوید، ولی به هر حال ترك سیگار، ارزش این كار را دارد. 4- كارهای روزمره خود را تغییر دهید اعتیاد به سیگار می تواند به مواقع و زمانهای خاصی همچون صبح، به هنگام نوشیدن چای، و یا هر عمل دیگری، مرتبط باشد.

این مواقع و زمانها ، ماشه های سیگار كشیدن شما هستند، چرا كه شما به سیگار كشیدن در چنین مواقعی عادت كرده اید میل دارید آنها را ادامه دهید. برای مبارزه با این مواقع، عادات خود را تغییر دهید. مثلا نوشیدنی مورد علاقه خود را عوض كنید، آدامسهایی با مزه های جدیدی كه شما معمولا نمی خرید، استفاده كنید و خلاصه هركاری كنید كه عادات قبلی شما كه با سیگار كشیدن همراه بودند، تكرار نشوند.

5- هوشمندانه ورزش كنید نرمشهای شدید، استنشاق سیگار و یا حداقل تصور آن را كاهش می دهد. اگر شما تا به حال ورزش نمی كردید، در ابتدا با نرمشهای ملایم آغاز كنید. نرمش كردن باعث سلامتی شما خواهد شد، در كنترل وزن شما مؤثر است، و می تواند روح و جسم شما را برای روبرو شدن با استرسهای روزمره توانمند سازد.

6-تاثیرات ترك سیگار را بدانید سرفه كردن، اختلال در خوابیدن و كج خلقی برخی از نشانه های معمول دوران پس از ترك سیگار هستند. نگر ان نباشید، این موارد، كاملا طبیعی هستند و در عرض چند هفته از بین خواهند رفت، فقط كمی مقاومت كنید.

7- چگونه با اشتیاق به سیگار كشیدن مقابله كنید منتظر باشید كه بلافاصله پس از ترك سیگار، میل شدیدی به استنشاق آن پیدا كنید. این میل و اشتیاق شدید معمولا در فاصله های زمانی 5-3 دقیقه ای بروز می دهند. در چنین مواقعی تا می توانید آب یا چای بخورید و خود را صحبت كردن با دیگران مشغول نمایید، مطمئن باشید موفق می شوید.