پارس ناز پورتال

مهمترین و مهلك ترین مشكلات ازدواج‌های ثبت نشده

مهمترین و مهلك ترین مشكلات ازدواج‌های ثبت نشده

معمولاً مهاجرت اتباع خارجی به یك کشور (به صورت قانونی یا غیر قانونی) باعث ایجاد معضلات و مشكلات فراوانی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … آن جامعه می شود. یکی از این مهمترین و مهلكترین این مشكلات ازدواج مهاجران خارجی با اتباع ایرانی می باشد و از آنجایی كه 91 درصد اتباع بیگانه ایران را افغانی ها تشكیل می دهند،‌ متاسفانه ازدواج مردان افغان با زنان ایرانی بدون رعایت مقررات قانونی روز به روز در كشور بیشتر رواج می یابد.

گسترش چنین خانواده هایی در ایران باعث به چالش كشیده شدن اتباع ایرانی و بروز مشكلات عدیده برای كشور عزیزمان می گردد كه در ذیل به مهمترین آنها اشاره می شود.

 

مشكلات و معضلات ازدواج با افاغنه

 

1. اگر یک زن ایرانی بدون اجازه دولت ایران با همسری خارجی ازدواج نماید، ازدواجش در دفترخانه های رسمی ثبت نشده و بسیاری از حق و حقوق قانونی خود نظیر ضمانت نامه قانونی و رسمی برای پایبندی زوج به ادامه زندگی و پرداخت نفقه، مشخص بودن وضع حضانت و قیومیت فرزندان در صورت فوت زوج یا زوجه یا هر دو، پیگیری کردن مسائل حقوقی و اقامه دعوی از سوی زوجه علیه زوج به سبب ثبت نشدن ازدواج و… را از دست خواهد داد و در واقع دادگاه های ایران اثری بر این ازدواج مترتب نخواهند کرد.

 

2. گاه مشاهده می شود كه مرد به دلایلی چون مسائل اقتصادی یا فشار كشور مبنی بر خروج تصمیم به ترك ایران می گیرد و بر خلاف تعهدات قبلی خود به دختر خانم و خانواده اش، همسرش را مجبور به همراهی با خود و ترك وطن می نماید.

 

3. تفاوت و تمایز فاحش فرهنگی زن و مرد نیز باعث بروز اختلافات و درگیری های بسیاری در خانواده نوپایشان می گردد. از آنجایی كه هر یك از زن و مرد در كشوری جداگانه و با فرهنگی متفاوت رشد یافته اند پس بدیهی است كه در بسیاری از زمینه ها و امور با یكدیگر متفاوت باشند و حتی گاه به تضاد های فاحش برخورد نمایند كه در این صورت بروز اختلافات گوناگون باعث سست شدن پایه های زندگی زناشویی شان می گردد.

 

4. معمولاً زنانی كه تن به چنین ازدواج هایی می دهند پس از مدتی به دلیل از دست دادن حقوق طبیعی خود، فرار از جامعه به دلیل اشتباه در ازدواج،‌ داشتن اختلافات زناشویی به دلیل تمایزات فرهنگی و … دچار اختلالات و تعارضات روحی و روانی می گردند.

 

5. فرزندان حاصل از این نوع ازدواج ها هم وضعی بهتر از پدر و مادرشان ندارند. زیرا دولت آنها را به عنوان یك شهروند ایرانی قلمداد ننموده و به آنها شناسنامه نمی دهد. نداشتن شناسنامه یعنی از دست دادن بسیاری از حقوق شهروندی چون تحصیل در مدرسه و دانشگاه،‌ ازدواج، استفاده از خدمات درمانی و بیمه ای و… .

 

6. فرزندانی كه از این ازدواج ها به وجود می آیند چون احساس بی هویتی كرده و تعلق خاطری به خاك ایران ندارند و حتی از ساده ترین حقوق شهروندی هم برخوردار نیستند، بیشتر به سمت ارتكاب به جرم و جنایت و ناهنجاری ها پیش می روند. همین امر باعث ایجاد آسیب های بسیاری چون آسیب های فردی مانند مشكلات روحی و روانی فرزندان، آسیب های خانوادگی چون: مشكلات خانوادگی و آسیب های اجتماعی چون:‌ رواج جرم و جنایت در جامعه ایجاد می نماید.

منبع: تبیان