پارس ناز پورتال

ابداع یک فناوری جدید با کمک ملخ

ابداع یک فناوری جدید با کمک ملخ

دانشمندان دانشگاه لینکلن با الهام از ملخ‌ها موفق به ابداع یک فناوری جدید شده‌اند که می‌تواند جان انسان‌های بی‌شماری را با جلوگیری از تصادفات نجات دهد.
این حشرات از سیستم هشدار ابتدایی برخوردار است که به آنها در اجتناب از تصادف با یکدیگر در زمان پرواز جمعی با سرعت زیاد کمک می‌کند.


محققان توانسته‌اند ویژگیهای اساسی سیستم ملخها را برای ایجاد سیستم رایانه‌ای که می‌تواند طرح اولیه حسگرهای بسیار دقیق تصادف در خودروها باشد، سازگار کنند.
این محققان از شیوه منحصربفرد پردازش علائم الکتریکی و شیمیایی در مغز ملخها الهام گرفته‌ و سیستمی را با استفاده از نورون رابط حساس به حرکت ملخها در یک ربات برای شناسایی راهها یا تعامل با رباتهای دیگر تنها با استفاده از ورودی بصری ساخته‌اند.


این پژوهش نشان داده که مدلسازی سیستمهای عصبی بینایی مصنوعی زیستی قابل قبول می‌تواند راه‌حلهای جدید را برای بینایی رایانه‌ای در محیطهای دینامیکی ارائه کند.
به گفته دانشمندان می‌توان از این فناوری برای قادرسازی خودروها در درک اتفاقات جاده و اقدام سریعتر بهره برد.
این دانشمندان با تولید برنامه‌های شبکه عصبی ربات مبتنی بر مغز ملخها توانسته‌اند برنامه‌ای را تولید کنند که یک ربات متحرک را قادر به شناسایی اجسام در حال نزدیک شدن و اجتناب از برخورد با آنها می‌کند.

این مدل مانند رویکردهای رایج برای اجتناب با استفاده از یک رادار یا آشکارسازهای مادون قرمز که به پردازش رایانه‌ای سنگین نیاز دارد، نبوده بلکه از چشمان ملخ و نورونهای آن به عنوان پایه‌ای برای یک سیستم اجتناب از تصادف مدلسازی شده است.
این پژوهش با همکاری محققان دانشگاه هامبورگ و دانشگاه تسینهوای چین و دانشگاه شیان جیائوتونگ انجام شده است.


منبع: ایسنا