پارس ناز پورتال

برخی مهارت‌های ساده

برخی مهارت‌های ساده

احساس رضایت از رابطه، این‌كه همسران احساس كنند نیازهای آن‌ها دیده می‌شود، به آن پاسخ داده می‌شود و نقش مهمی در خانه به آن‌ها محول شده است، می‌تواند آن‌ها را به ادامه زندگی دلگرم كند. با توجه به این نكات این دلگرمی را در همسرتان ایجاد كنید.

برخی مهارت‌های ساده اثر زیادی روی كیفیت رابطه ما دارند، مثلا گوش دادن فعال یكی از این مهارت‌هاست. سعی كنید از این مهارت در رابطه‌تان استفاده كنید. به حرف‌های همسرتان با دقت گوش دهید، تمام توجه خود را در زمان صحبت او متوجه‌اش سازید، پیش داوری نكنید و از بازخوردهای مناسب برای نشان دادن توجه‌تان استفاده كنید. نكته های دیگر را هم در ادامه بخوانید…

 

به همسرتان احترام بگذارید

 

یكی از ساده‌ترین راه‌ها صدازدن همسر به شكلی محترمانه است. یادتان باشد خیلی از اوقات رفتارهای بی‌ادبانه تند از رفتارهای ساده‌تری شروع می‌شود. وقتی به خودمان اجازه می‌دهیم همسرمان را به شكلی غیرمودبانه صدا بزنیم، عجیب نخواهد بود اگر بعد از مدتی از عبارات بدتر استفاده كنیم!

 

بچه‌ها را مقابلش قرار ندهید

 

به بچه‌های‌تان یاد دهید، به پدرشان باید احترام بگذارند؛ البته منظور از این یاد دادن سخنرانی برای بچه‌ها نیست. از قدیم گفته‌اند، «احترام امام‌زاده را متولی نگه می‌دارد»؛ با احترام برخورد كردن شما مهم‌ترین نكته در آموزش این احترام است. البته در مواردی كه بچه‌ها برخوردی اشتباه دارند، نوع برخورد شما و نشان دادن ناراحتی به اندازه و به شكلی صحیح می‌تواند از تكرار آن جلوگیری كند.

 

با هم مشورت كنید

 

سعی كنید تصمیم‌گیری‌های خانه را به صورت مشورتی پیش‌ببرید و نه به صورت تحكم كردن. بعضی مواقع اموری كه معمولا خودتان به تنهایی در مورد آن‌ها تصمیم می‌گیرید را با همسرتان مطرح كنید و طبق نظر او رفتار كنید.

 

مثل عابر بانك به او نگاه نكنید

 

متاسفانه گاهی دیده می‌شود كه وظیفه مرد خانه، پول درآوردن است و بس. البته در ایجاد چنین وضعیتی معمولا خود فرد نیز تاحدی مقصر است اما شما سعی كنید تا حد امكان از به وجود آمدن چنین وضعیتی جلوگیری كنید یا حداقل آن را كمرنگ كنید. در برخی مواقع بد نیست خواسته‌های او را در نظر بگیرید، مطابق نظرات او عمل كنید و تصمیم گرفتن در اموری را به بعد از مشورت با او موكول كنید. با انجام این كارها نیز می‌توان تا حدی احساس ارزشمندی را در همسر ایجاد كرد.

 

قول‌هایش را عملی كنید

 

اگر همسرتان به بچه‌ها قولی داده، سعی كنید برای عملی‌شدن قول، تلاش خودتان را بكنید، هر چند چندان هم موافق آن نباشید. اگر قرار باشد همسرتان به بچه‌ها چیزی بگوید و شما چیزی دیگر، در طولانی‌مدت جدا از عوارض بدی كه این برخورد روی بچه‌ها دارد، در رابطه بچه‌ها و شما و همسرتان هم اثر می‌گذارد. به این موضوع مشكلاتی كه برای رابطه 2 نفری شما هم ایجاد می‌كند را اضافه كنید.

 

جلوی دیگران او را سرزنش نكنید

 

همه ما ایراداتی داریم، تذكر در مورد ایراد نیز اتفاق عجیبی نیست كه پیش نیاید. اصلا وقتی ما همسرمان را دوست داشته باشیم، درست این است كه به او این موارد را به شكلی زیبا متذكر شویم اما هیچ‌وقت این كار را جلوی دیگران انجام ندهیم بیان ایرادات جلوی دیگران در بیشتر موارد جز تحقیر معنای دیگری برای همسر ما ندارد. كاری كه البته تاثیر مثبت چندانی نیز به دنبال نخواهد داشت.

 

مشكل‌تان را با او درمیان بگذارید

 

اگر شاغل هستید، اگر درس می‌خوانید، اگر در بخش‌های دیگر زندگی‌تان با مشكلی روبه‌رو می‌شوید، بد نیست بعضی مواقع با همسرتان مشكلات‌تان را در میان بگذارید. شاید بگویید این كار را انجام می‌دهید اما این بار متفاوت از سایر موارد این كار را انجام دهید. با او در مورد مشكلات‌تان صحبت كنید، بگذارید پیشنهاد دهد و از پیشنهادهای او استقبال كنید.

 

خطاهایش را بزرگ نبینید

 

بزرگ نكردن خطاهای همسرتان از جمله مواردی است كه بهتر است به آن توجه داشته باشید. اگر همسرتان مرتكب خطایی شده كه چندان هم وحشتناك نیست، زمانی كه خودش نیز پشیمان شده و سعی در جبران آن دارد، در عوض منت گذاشتن، او را سریع ببخشید. یادتان باشد طول دادن فرآیند بخشیدن و منت گذاشتن و خلاصه نازكردن شما، در بسیاری از مواقع می‌تواند تنها باعث آسیب به عزت نفس او و احساس كوچك شدنش شود.

 

جلوی بچه‌ها دعوا نكنید

 

اگر فرزند دارید، هیچ‌وقت جلوی چشم آن‌ها با هم دعوا نكنید. به هر صورت از قدیم گفته‌اند كه در دعوا حلوا خیرات نمی‌كنند. احتمال بروز رفتارهایی كه احترام شما و همسرتان را نزد بچه‌ها كم كند در رفتار كم نیست! كم‌شدن احترام در خانه معمولا در طولانی مدت باعث می‌شود خانه از محلی برای آرامش به محلی كه احساسات ناخوشایند ایجاد می‌كند، تبدیل شود.