پارس ناز پورتال

آیا تیغ زدن موها تاثیری در پرپشت شدن ان دارد؟

آیا تیغ زدن موها تاثیری در پرپشت شدن ان دارد؟

سال‌ها این تصور در بین مردم وجود داشت که با تراشیدن موی سر بچه‌ها، موهای آنها پُرپشت‌تر خواهد شد.

 

حتی بعضی‌ها اعتقاد دارند که نباید موهای بدن‌ را تیغ زد، چون زیاد می‌شود و پرپشت‌تر از قبل درمی‌آید.

 

یادم می‌آید که زمانی بزرگ‌ترها توصیه می‌کردند در سه نوبت موی سر بچه‌ها را تیغ بزنید تا پرپشت شود.محققان روی این عقیده مطالعه کردند و متوجه شدند که به هیچ وجه صحت ندارد.

 

تعداد فولیکول‌های موی ما در زندگی جنینی‌مان مشخص می‌شود و بعد از تولد دیگر فولیکول مویی ساخته نمی‌شود. این فولیکول‌ها فقط می‌توانند دچار تغییر شوند؛ به طور مثال موی درون‌شان ضخیم می‌شود، سفید می‌شود و یا کلا از بین می‌رود و این تغییرات، به کم شدن موها در خانم‌ها و آقایان منجر خواهد شد.

 

فولیکول مو در عمق پوست قرار دارد و مو در داخل آن ساخته شده و از پوست خارج می‌شود و به رشد خود ادامه می‌دهد.

 

موها تقریبا حالت مثلثی دارند؛ یعنی نوک مو که از پوست خارج شده و دور می‌شود، نازک‌تر از بخش انتهایی است که به پوست چسبیده. برای همین است که اگر سطح مقطع ضخیم نزدیک پوست را قطع کنیم و با تیغ بتراشیم، دو روز بعد موها شروع به رویش می‌کنند و ما سطح مقطع زبر آن را حس می‌کنیم و گمان می‌کنیم چه‌قدر بیشتر شده است!

 

در حالی که وقتی به روش اپیلاسیون یا بند انداختن عمل می‌کنیم، مو را از داخل فولیکول درمی‌آوریم. لذا موقع خروج مو، آن نوک نازک از پوست خارج می‌شود و تا بخواهد رشد کند و سطح کلفت‌تر آن روی پوست قرار بگیرد، طول می‌کشد و این احساس کاذب به ما می‌گوید که مو با تراشیدن ضخیم شده است.

 

موهای سر ما مثل کارخانه‌ای فعال، دایم در حال رشد هستند. هر مویی یک طول عمر دارد و هر گاه در داخل فولیکول، موی جدیدی جوانه بزند، موی قدیمی می‌ریزد و به بیرون هدایت می‌شود.

 

این چرخه طبیعی طول عمر مو، توسط یک ساعت درونی با خلقت شگفت‌‌انگیز خداوندی تنظیم شده است.

 

فاز رشد مو یک تا هفت سال (متوسط سه سال) است. کسانی که فاز رشد طولانی‌تری دارند، می‌توانند موهای‌شان را بلند کنند و تا زانو بیاورند، اما آنهایی که فاز رشد کمی دارند، هیچ‌گاه موهای‌شان از سر شانه بلندتر نخواهد شد.

 

این مساله به طور ژنتیکی در هر فردی وجود دارد و باید بدانید هیچ راهکار خانگی و یا هیچ دارویی نمی‌تواند آن را تغییر دهد.

 

از پزشک نخواهید دارویی بدهد که رشد موی شما بیشتر شود و بتوانید آن را بیشتر از سرشانه بلند کنید. چنین مساله‌ای در ساختار ژنتیکی شما وجود دارد و نباید بی‌جهت وقت و پول خود را هزینه کنید. اگر این نکته را بدانید، بی‌جهت پول خود را صرف محصولات تبلیغاتی نمی‌کنید.


منبع: سایت سیمرغ