پارس ناز پورتال

چرا بعضی افراد زود به بلوغ می رسند؟

چرا بعضی افراد زود به بلوغ می رسند؟
 
 فکرش را هم نمیکنید که این 5 عامل باعث بلوغ زودرس  فرزند شما باشند

5 عامل بلوغ زودرس

 

چندان پول ‌توجیبی بگیرد


اگر نمیخواهید فرزند‌تان زودتر از آن چه باید بالغ و در آینده به مریضی‌هاي دیگری دچار شود، به او کمتر پول توجیبی بدهید. محققان میگویند اسکناس و فاکتورهای خرید فروشگاه‌ها نوعی ماده شیمیایی به نام بیسفنول در خود دارند که میتواند سلامت کودکان را به خطر بیندازد. به گزارش دیلی میل، این ماده خطرناک با بروز سرطان و بلوغ زودرس ارتباط دارد؛ چراکه این ماده شیمیایی به هورمون‌هاي استروژن زنان شباهت دارد و میتواند برای سلامت
 
انسان و به ویژه کودکان خطرناک باشد. از آنجا که از این ماده برای ظاهر کردن نوشته‌هاي جوهری روی فاکتورها بهره گیری می شود، محققان می گویند نگه داشتن فاکتور خرید تنها به مدت ۱۰ ثانیه باعث انتقال 5/2 میکروگرم از این ماده (BPA) به انگشتان فرد میشود. در حالیکه به هم مالیدن فاکتور با دست میزان انتقال این ماده کشنده را تا ۱۵ برابر افزایش می دهد و می تواند موجب ابتلای فرد به سرطان سینه، چاقی مفرط و بلوغ زودرس شود.

مادرش سیگار بکشد

مادران باردار، باید به هزار و یک علت سیگار را ترک کنند و یکی از این دلایل، ابتلای فرزند‌شان به بلوغ زودرس هست. محققان میگویند دختران مادرانی که هر روز حداقل ۱۰ نخ سیگار طی دوره بارداری می کشند، ۳ تا ۴ ماه زودتر از مادران غیرسیگاری بلوغ را تجربه می‌ کنند. از آنجا که بلوغ زودرس میتواند خطر ابتلا به مریضی‌هاي قلبی، سرطان سینه و حتی مشکلات تنفسی مثل آسم را به دنبال داشته باشد، محققان پیشنهاد میکنند زنان گذشته از آنکه تصمیم به مادر شدن بگیرند، سیگار‌شان را ترک کنند، زیرا سیگار کشیدن می ‌تواند تعادل هورمونی را در نوزادان دچار تغییر کند که این عامل در نهایت به پایین آمدن سن بلوغ دختران منجر می شود.

چندان سرش را شامپو کند

اگر کودک‌تان عاشق دوش گرفتن و بهره گیری از شامپوست مراقب باشید. محققان می گویند همین موضوع می تواند بلوغ زودرس را برای او به دنبال داشته باشد. به گزارش ایسنا، مواد شیمیایی موجود در قوطی‌هاي کنسرو خوراکی، لاک ناخن و شامپوها میتوانند سبب بلوغ زودرس در دختران شود و خطر ابتلا به سرطان و دیابت را در آن ها افزایش دهند. مواد شیمیایی موسوم به فنول‌ها، پتالیت‌ها و فیتواستروژن‌ها که در بسته‌بندی‌ها و همین طور عطرها، لوسیون‌ها و شامپوها مورد بهره گیری قرار میگیرند، متهمان ردیف اول ابتلا به بلوغ زودرس میباشند و می توانند در آینده فرد را با سرطان و دیابت روبه‌رو کنند.

هر روز گوشت بخورد


برای سلامت فرزند‌تان هم که شده، رژیم خوراکی متنوعی را در منزل اجرا کنید و دست از مصرف پی‌در‌پی گوشت بردارید، زیرا محققان می گویند مصرف چندان گوشت می تواند موجب بروز بلوغ زودرس در دختران شود. به گزارش بی‌بی‌سی، دخترانی که در دوران کودکی چندان گوشت میخورند، زودتر از دیگر دختران، ‌بالغ میشوند. محققان میگویند اگر در 3 سالگی کودکی بیش از 8 نوبت در هفته و در 7 سالگی، ۱۲ نوبت در هفته گوشت مصرف کند، زودتر از همسالانش بالغ میشود. پژوهشگران میگویند رژیم خوراکی حاوی گوشت چندان، بدن را برای بارداری آماده میکند و سبب بلوغ زودرس هم میشود.

چندان تلویزیون ببیند


نه به علت ضعیف شدن چشم و نه از دست دادن تمرکز، به علت مبتلا نشدن به بلوغ زودرس هم که شده، فرزند‌تان را از جلوی تلویزیون دور کنید، زیرا محققان میگویند تماشای بیش از اندازه تلویزیون میتواند باعث اختلال در تعادل هورمونی در نوجوانان و در نتیجه بلوغ زودرس شود. به نوشته بی‌بی‌سی، جلوگیري از دسترسی كودكان به تلویزیون تنها به مدت یك هفته باعث افزایش 30درصدی هورمون ملاتونین در آن ها میشود. این هورمون که از بلوغ زودرس پیشگیري می‌كند با تماشای بی‌رویه تلویزیون در بدن آن ها کاهش پیدا می کند. پس اگر نمیخواهید اوضاع هورمونی فرزند‌تان به هم بریزد و با مشکلات ناشی از بلوغ زودرس مواجه شود، تماشای تلویزیون را برایش جیره‌بندی کنید.

پدرش از منزل رفته باشد

شاید گمان کنید که نبودن یکی از والدین تنها به مشکلات عاطفی و روانی در دختر بچه‌ها منجر می شود و فکرش را هم نکنید که مشکلی مثل نبودن پدر در منزل، میتواند چه مشکلات دیگری را برای دختران‌شان به همراه بیاورد.
اما محققان میگویند این اتفاق اضافه بر تمام پیامدهایی که دارد، سیستم هورمونی دختران را به هم می‌ریزد و آن ها را با مشکل بلوغ زودرس دچار میکند. به گفته آن ها، دخترانی که در منزل‌هاي بدون پدر زندگی می کنند، در سنین
 

پایین‌تر بالغ میشوند. به نوشته یو‌اس‌اي تودی، چنین اتفاقی میتواند تاثیر بیشتری روی دختران خانواده‌هاي مرفه بگذارد و باعث شود که دختران خانواده‌هاي پردرآمد، به علت نبود پدرشان زودتر از دیگران بالغ شوند.