پارس ناز پورتال

آیا نوع تربیت در جنسیت مهم است؟

آیا نوع تربیت در جنسیت مهم است؟
 

خیلی پرجنب‌وجوش هست، مدام می‌پرد و دلش میخواهد از همه ي‌جا بالا برود، روی هیچ چیز به غیر از رایانه‌ و بازی‌هایش نمی تواند تمركز كند و وقتی هم بازی می‌كند، به هیچ‌چیز دیگری گوش نمی دهد. وقتی با خواهرش بازی می‌كند، اسباب‌بازی‌ها را به سمت او پرت می‌كند. از انجام تكالیف مدرسه‌اش فرار می‌كند…

 

معلمش می گوید در كلاس درس خیلی باعث هرج‌ومرج می شود. آیا پسرم‌ بیش‌فعال هست؟ رفتارش طبیعی هست؟ آیا همۀ پسربچه‌ها این شیطنت‌هاي آزاردهنده را دارند؟… این‌ها بخشی از گفته‌هاي مادران پسردار هست. رفتار پسربچه‌‌هاي در سنین رشد با دختربچه‌ها بسیار متفاوت هست. در این مقاله رفتار پسربچه‌ها را بررسی كرده‌ایم و اینكه چه عواملی باعث بروز رفتارهای متفاوت آن ها می شود.

 

تحقیقات در مورد رشد مغزی خانم‌ها و آقایان نتایج جالبی نشان داده هست. شكل‌گیری رفتار پسرها و دخترها از همان دوران بارداری مادر آغاز می شود و مسیر طولانی‌اي را طی می‌كند. همۀ جنین‌ها ابتدا بدن یكسانی دارند اما با اضافه‌شدن هورمون آندروژن كه كروموزوم y را هدف قرار میدهد، بعد از 8 هفته، جنین پسر خواهد شد. در واقع همین آندروژن هست كه باعث شكل‌گیری اندام‌هاي جنسی آقایان، ماهیچه‌هاي متفاوت و حتی شكل‌ چربی بدنشان میشود. این هورمون مسوول تغییرات در ساختار مغزی نیز هست و این تغییرات در نهایت باعث شكل‌گیری رفتارهای متفاوت پسرها و دخترها می شود. یعنی حركت‌ها و حالت‌هاي متفاوت دخترها و پسرها به علت شكل متفاوت مغزشان هست.دختربچه‌ها تمرکز بیشتری دارند

 

به طور كلی تمركز آقایان از خانم‌ها كمتر هست. پسرها اکثر خودشان را با فضاهای مجازی تطبیق میدهند، نسبت به دخترها برای یادگیری اکثر به حركت‌هاي فیزیكی نیاز دارند و در نهایت مغز پسرها به استراحت بیشتری نیاز دارد.

 

شیوه حل مساله در دختربچه‌ها و پسربچه‌ها فرق دارد

پسربچه‌ها و دختربچه‌ها حتی در برابر مشكلات هم واكنش‌هاي متفاوتی دارند. یك پسربچه در مواجهه با مشكل اول خودش را به جایی می رساند كه تنها باشد و حتی برای حل مشكلش سراغ مادرش نمیرود اما نخستین واكنش‌ دختربچه‌ها گریه‌كردن و پناه بردن به آغوش مادر هست. این مساله بیانگر آن هست كه دخترها برای حل مشكلاتشان به نیرو یا عاملی به غیر از خودشان روی می‌آورند اما پسربچه‌ها دوست دارند مشكل را به تنهایی حل كنند. وقتی محققان رفتار دختربچه‌ها و پسربچه‌ها را روی یك منحنی بردند و آمار گرفتند، متوجه شدند دختربچه‌ها علاقه بیشتری به انجام كارهای گروهی و فعالیت‌هاي جنبی دارند اما پسربچه‌ها در صورتی به كارهای گروهی تن میدهند كه رییس یا رهبر گروه باشند و دیگران از آن ها حرف‌شنوی داشته باشند.

 

دختربچه‌ها منعطف‌ترند

قدرت تغییر و انعطاف‌‌پذیری پسرها در مورد همجنس خودشان اکثر هست و وقتی پای غیرهمجنس به میان می آید، كمی قلدرتر میشوند. مغز یك پسربچه به او فرمان می دهد كه تو مسوول این گروهی و باید انها را تحت‌نظر داشته باشی. یك پسربچه در چیدن یك پازل، در بردن یك بازی رایانه‌ا‌ي و گرچه آتش‌زدن یك كپه چوب سرعت عمل بیشتری دارد. حس رقابت‌پذیری بیشتری هم در این بچه‌ها وجود دارد در نتیجه اگر تمایل دارید مساله‌اي را یاد بگیرند، آن ها را در یك گروه بگنجانید و مطمئن باشید حتما سریع‌تر یاد میگیرند.