پارس ناز پورتال

تغذیه سالم به حفظ سلامت کبد

تغذیه سالم به حفظ سلامت کبد
 

اطمینان حاصل کنید که از مصرف غذا هاي پرچرب و پر کلسترول اجتناب میکنید، و اقلام خوراکی سالم و روغن‌هاي غیر اشباع چند زنجیره‌اي خوب برای بدن را مصرف می‌نمایید. تغذیه سالم به حفظ سلامت و عملکرد مطلوب کبدتان کمک شایانی می کند.

همان‌طور که می دانیم، کبد یکی از اندام‌هاي مهم بدن هست و طیف وسیعی از عملکردهای بدن را بر عهده دارد. بنابراین مراقبت از سلامت کبد بسیار حائز اهمیت هست.

آنتی اکسیدان‌ها و غذا هاي غنی از فیبر فراوانی میباشند که برای کبد خوب می‌باشند و غذا هاي غنی از ویتامین و اسید چرب امگا 3 از کبدتان محافظت نموده و سلامت آن را حفظ می‌نمایند.

از میان تمام ارگان‌هاي بدن؛ کبد یکی از ضروری‌ترین اعضای بدن به شمار می آید. کبد دارای نقش کلیدی در متابولیسم هست و به ساخت مواد بیو‌شیمیایی لازم برای هضم کمک می‌نماید.

کبد عملکردهای متعددی را بر عهده دارد از جمله: ذخیره سازی گلوکز، مواد معدنی، ویتامین‌ها، و پاک‌سازی و سم‌زدایی خون. کبد بزرگ‌ترین غده در بدن انسان هست و سلامت کلی انسان منوط به سلامت کبد هست.

غذاهایی که مصرف می کنید بر سلامت و عملکرد کبد شما بسیار موثرند. غذا هاي طبیعی ارگانیک بسیاری میباشند که برای کبد خوب می‌باشند.


غذا هاي خوب

مصرف خوردنی‌هاي غنی از آنتی‌اکسیدان برترین راهکار برای حفظ سلامت کبدتان به موازات سلامت عمومی بدن‌تان می‌باشد.

 

غذا هاي غنی از بتاکاروتن

غذا هاي غنی از آنتی‌اکسیدان به پاک‌سازی اثر رادیکال‌هاي آزاد و مواد زیان آور در کبد کمک می‌نمایند. سبزیجاتی نظیر چغندر و هویج حاوی آنتی‌اکسیدان‌هاي کاروتنوئید و بتاکاروتن می‌باشند. تمام آنتی‌اکسیدان‌ها به پروسه‌ي سم زدایی کبد کمک نموده و از کبد در برابر مریضی‌ها محافظت می کنند. دیدنی هست که متذکر شویم بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) موجود در هویج، یک آنتی‌اکسیدان خوب و موثر می‌باشد؛ لذا خوب هست که مصرف هویج را در الگوی رژیم خوراکی خود بگنجانید.

همین طور سیر نیز خوب هست و سلنیوم و گلوتاتیون موجود در سیر دارای عملکردی نمونه با آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند.

 

غذا هاي غنی از ویتامین‌هاي B، C و E

غذا هاي حاوی مقادیر فراوان از ویتامین‌هاي B، C و E می‌بایست به صورت هرروز برای تقویت سلامت کبد مصرف شوند. غذا هاي غنی از ویتامین C و ویتامین E همانند آنتی‌اکسیدان‌هاي مذکور بسیار خوب می‌باشند. مواد با خاصیت آنتی‌اکسیدانی به کاهش تخریب ناشی از رادیکال‌هاي آزاد کمک می‌نمایند، بنابراین برای تقویت و پاک‌سازی کبد مفیدند. غذا هاي غنی از ویتامین ب عملکرد کبد را تقویت می کنند و به کاهش احتقان کبدی کمک می‌نمایند. ویتامین ب 12 نیز به متابولیسم چربی‌ها و بهبود عملکرد کبد کمک می‌نماید.

 

پیشنهاد می شود از مصرف بی رویه نوشیدنی‌هاي غنی از کافئین (به ویژه قهوه و مثل آن) اجتناب کنید و به جای آن‌ها از نوشیدنی‌هاي سالم و مفیدتری مثل چای سبز بهره گیری کنید

تعداد زیادی از غذاها (برای مثال: بروکلی، تخم مرغ، اسفناج، برنج قهوه‌اي، غلات و غیره) حاوی ویتامین ب می‌باشند. تعداد زیادی از میوه‌ها و سبزیجات نیز حاوی ویتامین ث می‌باشند از جمله: گوجه‌فرنگی، توت فرنگی، بروکلی، فلفل، مرکبات و غیره.

سبوس گندم منبع خوبی از ویتامین E و سلنیوم می‌باشد. بادام، آووکادو، گردو، غلات غنی شده، تخم آفتابگردان، کره بادام زمینی، سبزیجات روغنی نیز از منابع خوب ویتامین E می‌باشند.

 

غذا هاي غنی از فیبر

غذا هاي فیبردار برای تقویت عملکرد کبدتان ضروری میباشند. بهره گیری از غذا هاي فیبردار نظیر نان‌هاي دارای غله کامل، برنج و دیگر محصولاتی که حاوی غلات کامل باشند؛ مطمئناً پروسه هضم را تقویت می‌نمایند. میوه‌ها و سبزیجات نیز از محتوای فیبر بالایی برخوردار می‌باشند.

 

امگا 3

مصرف غذا هاي غنی از امگا 3 نیز برای سلامت کبد مهم هست. غذا هاي مرسوم غنی از امگا 3 عبارتند از: ماهی‌ها (از جمله : ساردین، سالمون، قزل آلا و…)، مغزها و روغن‌هایي گیاهی (شامل: کانولا، سویا، دانه کتان و کنجد).

 

* اطمینان حاصل کنید که از مصرف غذا هاي پرچرب و پرکلسترول اجتناب میکنید، و اقلام خوراکی سالم و روغن‌هاي غیر اشباع چند زنجیره‌اي خوب برای بدن را مصرف می‌نمایید. تغذیه سالم به حفظ سلامت و عملکرد مطلوب کبدتان کمک شایانی میکند.

 

غذاهایی که زیان آور میباشند و باید از آن‌ها پرهیز کنید

* کافئین و الکل

غذا هاي غنی از کافئین و الکل، می توانند به عملکرد کبدتان آسیب برسانند. مصرف کافئین، پاک‌سازی کبد را دشوار می کند.

پیشنهاد میشود از مصرف بی رویه نوشیدنی‌هاي غنی از کافئین (به ویژه قهوه و مثل آن) اجتناب کنید و به جای آن‌ها از نوشیدنی‌هاي سالم و مفیدتری مثل چای سبز بهره گیری کنید. چای سبز به تقویت ایمنی بدن کمک می‌نماید و محتوای کافئین آن در حداقل هست.

 

* غذا هاي پرچرب و حاوی چربی حیوانی اشباع شده

غذاهایی که پرچرب و حاوی چربی اشباع بالایی میباشند، میتوانند موجب افزایش سطح آنزیم ALT (آلانین آمینو ترانسفراز) کبدی گردند. سطح بالای آنزیم ALT نشانگر تخریب کبدی هست. این در حالی هست که تعداد زیادی از شیرینی‌جات، فست‌فودها و غذا هاي رستورانی حاوی محتوای چربی اشباع بالایی میباشند.

برای مثال در این اساس یک تیم تحقیق سوئدی یک بررسی را بر روی 18 دانش آموز جوان سالم لاغر اندام انجام دادند. از دانش آموزان مذکور خواسته شد؛ یک الگوی فعالیت بدنی نشسته (کم تحرک) و مصرف 2 وعده خوراکی هرروز در رستوران‌هاي فست فود را برای مدت یک ماه، داشته باشند. از انتخاب‌هاي متعارف رژیم خوراکی آنان؛ همبرگر و دیگر غذا هاي فست فود غنی از چربی اشباع بود.

در پایان نمونه‌هاي خونی افراد جمع آوری گشت و نتایج مطالعه حاکی از افزایش یافتن سطوح آنزیم کبدی ALT در آنان بود. که این امر نشان می دهد این الگوی خوراکی – رفتاری به کبد آن‌ها فشار مازادی را تحمیل نموده و در نتیجه شانس آسیب‌هاي کبدی را در دراز مدت افزایش می دهد.

غذاهایی که پرچرب و حاوی چربی اشباع بالایی میباشند، می توانند موجب افزایش سطح آنزیم ALT (آلانین آمینو ترانسفراز) کبدی گردند. سطح بالای آنزیم ALT نشانگر تخریب کبدی هست.

انتخاب غذا هاي سالم تأثیر بسزایی را در تقویت و حفظ سلامت کبدتان دارد. فراموش نکنید که کبد مثل قلب اهمیت بسیاری را در ارتقای سلامت شما بر عهده دارد. بهتر هست برای بهبود رژیم خوراکی خود در جهت حفظ سلامت کبدتان از رهنمودهای یک متخصص تغذیه بهره‌مند باشید. در پایان خاطرنشان می کنیم اگر شرایط بالینی یا مریضی خاصی دارید، هرگز خودسرانه و بدون تایید دکتر معالجتان اقدامی را در جهت تغییر الگوی زندگی یا رژیم خوراکی خود انجام ندهید.