پارس ناز پورتال

بیایید بجای غذاهای گران جایگزین ها را امتحان کنیم

بیایید بجای غذاهای گران جایگزین ها را امتحان کنیم
 

هر خانواده میتواند با دقت به بودجه خود برای تهیه مواد خوراکی اقدام کند و اگر ماده‌اي خوراکی نسبت به درآمد خانواده گران بود میتوان مواد دیگر را جایگزین آن کرد.
وقتی فردی می خواهد مقدار مشخصی میوه بخرد، بهتر هست از گروه‌هاي گوناگون میوه‌ها و به صورت متنوع خرید کند. مثلا یک نوع آن مرکبات باشد، نوع دیگر سیب و نوع آخر نیز میوه‌هاي فصل باشد.

بعنوان مثال یک واحد گوشت 30 گرم هست که یک‌دوم لیوان حبوبات جایگزین یک واحد گوشت خواهد بود؛ یک عدد تخم‌مرغ نیز پروتئینی معادل یک واحد گوشت دارد.
می توان پروتئین گوشت را از طریق دیگر مواد خوراکی جذب کرد ولی محتوای آهن موجود در گوشت با دیگر مواد خوراکی متفاوت هست. مخصوصا در دختران جوان و نوجوان وجود آهن ضروری هست. عدس، سبزی‌هایي چون اسفناج و زرده تخم‌مرغ منابع خوبی برای آهن میباشند ولی میزان جذب آهن آن ها بسیار پایین هست.

برای افزایش جذب آهن این مواد لازم هست که پس از مصرف این مواد از مصرف چای و قهوه پرهیز شود. باید مقدار مصرف شیر یا ماست همراه غذا اکثر از یک لیوان نباشد. همراه وعده خوراکی نیز از منابع مفید ویتامین C مثل سبزی تازه، گوجه خام و انواع فلفل بهره گیری شود.

نکته:
چای، ماده خوراکی خوبی هست و موجب افزایش تمرکز و باز شدن راه‌هاي تنفسی به خصوص در فصل زمستان می شود و بهتر هست که از مواد خوراکی حذف نشود.