پارس ناز پورتال

خواص شگفت انگیزه گیاه شیرین‌بیان

خواص شگفت انگیزه گیاه شیرین‌بیان

مهمترین خاصیت شیرین بیان، درمان زخم و سرطان معده است.

گیاه دارویی شیرین بیان با نام علمی glycyrrhize globra گیاه بومی مناطق مدیترانه است و در اکثر نقاط کشور ایران می‌روید، شیرین بیان گیاهی چندساله و دارای ساقه‌ای به طول یک متر است که در نواحی معتدل تا ارتفاع 2 متر می‌رسد.

برگ‌های این گیاه مرکب از تعدادی برگچه‌های سبز رنگ است. گل‌های این گیاه به رنگ بنفش، سفید و زرد است.

ریشه شیرین بیان به طور خیلی عمیق در زمین فرو می‌رود. پوسته ریشه این گیاه قهوه‌ای سیر و سیاه است و مغز ریشه زرد رنگ بوده و طعم آن بسته به انواع مختلف تغییر می‌کند.

محمدامیر راشکی، مسؤول بهره‌برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در گفت‌ وگو با ایسنا افزود: مهمترین خاصیت شیرین بیان که جدیداً کشف شده است و در اروپا و آمریکا استفاده می‌شود، درمان کننده زخم معده و سرطان معده است و برای این منظور شربت شیرین بیان را تهیه کرده و هر روز به مقدار یک قاشق غذا خوری قبل از غذا به مریض بدهید و اگر این عمل را تا 4 ماه تکرار کنید، شخص معالجه خواهد شد.

وی در این رابطه گفت: شیرین بیان را به صورت قطعات کوچک به قطر 5/0 سانتی متر و طول 5/1 سانتی متر به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: این گیاه برای تقویت عمومی بدن مفید است و خوردن آن از پیری زودرس جلوگیری می‌کند و برای نرم کردن سینه موثر است.

وی گفت: زخم‌ها و تاول‌های پوست را با چای شیرین بیان شست‌وشو دهید تا زود خوب شود.

راشکی بیان کرد: گیاه شیرین بیان ملین است و معمولاً آن را با گیاهان دیگر مخلوط می‌کنند که انقباضات را کم می کند.

وی در ادامه گفت:  برای برطرف کردن زخم و التهاب دهان ریشه شیرین بیان را باید مکید تا برطرف شود.

وی افزود: این گیاه ورم معده را برطرف می‌کند تنگی نفس را تسکین می‌دهد و برای درمان سوء هاضمه و از بین بردن نفخ شکم مفید است.

وی تاکید کرد: این گیاه چشم را تقویت کرده و رفع سردرد می کند و برای این منظور 2 گرم ریشه شیرین بیان را پودر کرده و با یک گرم شکر و یک گرم رازیانه مخلوط کنید سپس آن را در آب خیس کرده و هر روز بخورید.

وی ادامه داد: اگر شیرین بیان را قبل از غذا مصرف کنید برای لاغری موثر است.

وی گفت: برای درمان موخوره چای شیرین بیان را به سر بمالید و برای رفع بوی بد زیر بغل و پا از برگ های شیرین بیان پماد درست کرده در این قسمت‌ها بگذارید.

وی افزود: برای درست کردن شیرین بیان باید مقدار 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست را آسیاب کرده و دریک لیتر آب جوش بریزید و بگذارید مدت 10 دقیقه دم بکشد و برای درست کردن جوشانده شیرین بیان باید مقدار 50 گرم ریشه شیرین بیان بدون پوست آسیاب کرده و در 100 گرم آب ریخته و آنقدر بجوشانید که دوسوم آن باقی بماند.

وی اظهار کرد: برای ساخت شربت شیرین بیان باید ریشه بدون پوست این گیاه را آسیاب کرده و با آب مخلوط کرده و آنقدر بجوشانید تا غلیظ شود.

وی ضمن اشاره به این که نمی توان تکه های شیرین بیان را مانند آب نبات در دهان گذاشت و مکید، اظهار کرد: استفاده زیاد از شیرین بیان برای طحال مضر است و اگر می خواهید از شیرین بیان برای برطرف کردن بیماری و برای مدت طولانی استفاده کنید بهتر است آنرا با کتیرا بخورید.