پارس ناز پورتال

بیوگرافی کامل دنزل واشنگتن

بیوگرافی کامل دنزل واشنگتن

در 28 دسامبر 1954 در مانت ورنون نیویورك در یك خانواده مذهبی به دنیا آمد. بعدها با تولد برادر كوچك‌ترش خانواده آنان 5 نفره شد زیرا دنزل یك خواهر بزرگ‌تر از خودش نیز داشت. پدرش روحانی و مادرش آرایشگر بود. او خودش درباره محل زندگی دوران كودكی‌اش می‌‌گوید: در محله ما همه جور آدم از اسپانیایی گرفته تا مكزیكی و ایرلندی و چینی پیدا می‌‌شد.


لذا در این محله با چند فرهنگ مختلف رشد یافتم و چیزهای بسیار زیادی از زندگی آدم‌های اطرافم آموختم. دنزل از همان دوران كودكی اولین گرایش‌های آینده‌اش را جستجو كرد و به كارهای نمایشی علاقمند شد. او درباره آن دوران می‌‌گوید: از پدرم و شغلش تكیه بر قدرت خداوندی را آموختم و ساعاتی را كه در سالن آرایشگاه مادرم می‌‌گذراندم داستان‌هایی می‌‌شنیدم كه من را عاشق قصه‌گویی می‌كرد.وقتی دنزل، 12 سال داشت، پدر و مادرش از هم جدا شدند و دنزل و خواهر بزرگترش به مدرسه شبانه‌روزی فرستاده شدند. دنزل علاقه زیادی به تحصیل در دانشگاه داشت، لذا پس از پایان دوران مدرسه وارد دانشگاه فوردهام شد و در سال 1977 در رشته روزنامه‌نگاری از این دانشگاه لیسانس گرفت.



او همچنین در یك دانشكده تئاتر درس تئاتر می‌‌خواند و در چندین نمایش در نقش‌های شخصیت‌های شكسپیر روی صحنه آمد. البته اولین تجربه‌های نمایشی او بازی در تئاترهای دانشجویی بود كه وی را به سوی دانشكده تئاتر كشانید. او نه تنها در دانشگاه فوردهام بلكه در دانشكده تئاتر با بالاترین نمره فارغ‌التحصیل شد.دنزل همزمان با تحصیل، برای اینكه خرج خود و خواهرش را درآورد در كتابخانه و رستوران دانشگاه كار می‌كرد. پس از فارغ‌التحصیلی به سانفرانسیسكو رفت و از آمریكا یك بورس گرفت و پس از پایان یك دوره یك ساله، نقش‌های متفاوتی در برنامه‌های مختلف تلویزیونی بر عهده گرفت.


سیمای جذاب دنزل واشنگتن سبب شد كه طرفداران زیادی پیدا كند و از همه مهم‌تر، این كه او توانایی بازی در نقش‌های مختلف را داشت، تلویزیون از او در سریال‌های گوناگون استفاده می‌‌كرد. یكی از بهترین سریال‌هایی كه در آن دوران دنزل در آن نقش‌آفرینی كرد و از به یاد ماندنی‌ترین بازی‌های او شد، سریالی بود كه از سال 1981 به مدت 6 سال پخش شد و دنزل در آن نقش دكتر چندلر را بر عهده داشت. او با استعداد زیادی كه در عرصه بازیگری داشت در میان آمریكایی‌ها به شهرت و محبوبیت رسید.


دنزل با چنین تجربه فراوانی، نقش‌آفرینی در سینما را آغاز كرد و با همان فیلم نخستینش توجه همه را به خود معطوف كرد. فیلم‌های حرفه‌ای او از همان سال‌ها به یكی از شخصیت‌های معروف هالیوود تبدیل شد. او با بازی در فیلم (ویلما) به شهرت رسید. در واقع دنزل تا به امروز در 45 فیلم هنرنمایی كرده است. بطور كلی دنزل از فعال‌ترین بازیگران سینمای هالیوود است.


دنزل در سال‌های ابتدایی دهه 90 در سه فیلم (اسپایك‌لی)حاضر شد. در كارنامه حرفه‌ای این بازیگر آثار شاخصی به چشم می‌‌خورد، از جمله (افتخار)، (مالكوم ایكس)، (پرونده پلیكان)، (كلكسیونراستخوان)، (جانی‌كیو) و (آزادی فریاد.) او در سال 1993 در فیلم‌های (گوش‌های خرگوش) ایفای نقش كرد و مورد تایید كارشناسان هنری هالیوود قرار گرفت. در مجموع دنزل را می‌‌توان از فعال‌ترین بازیگران دهه 90 یاد كرد. او در آن دوران فعالیت‌های چشمگیری داشت. وی در طول این دهه در 22 فیلم نقش آفرینی كرد.


او در سال 1996 برای بازی در فیلم (جسارت در زیر آتش) یك میلیون دلار دستمزد دریافت كرد. واشنگتن در سال 2002 برای اولین بار به پشت دوربین رفت و موفق شد كه عنوان كارگردانی فیلم خوب و ارزنده (آنتوان فیشر) را از آن خود كند. این فیلم آغازی بر شكل‌گیری دوران حرفه‌ای واشنگتن كارگردان بود. نا‌گفته نماند كه تلاش‌های پیوسته و مداوم دنزل در عرصه سینمای هالیوود بی‌‌نتیجه و بی‌‌اثر نبوده است و برای او فهرست بلند بالایی از جوایزی كه دریافت كرد یا نامزد دریافت آنها بود باقیمانده است.

جوایز و افتخارات جوایز و افتخارات زیادی در كارنامه بازیگری او به چشم می‌‌خورد.

1988، بهترین بازیگر نقش دوم برای فیلم افتخار 1989
، بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم پرونده پلیكان و جایزه اول از سوی انجمن منتقدان نیویورك
1991، بهترین بازیگر برای فیلم مالكوم ایكس
1992، نامزد بهترین بازیگری در ژانر رمانس برای فیلم مالكوم ایكس
1999، بهترین بازیگر در ژانر رمانس برای فیلم هاریكون
2000، مدال نقره بهترین بازیگر برای فیلم هاریكون
2001، نامزد بهترین بازیگر در ژانر رمانس برای فیلم روز تمرین

2001، بهترین بازیگر برای فیلم روز تمرین زندگی شخصی دنزل واشنگتن كه نیم قرن اول زندگی‌اش را پشت سر گذاشته حال در سن 52 سالگی در لس آنجلس در یك خانه ویلایی در كنار همسر و چهار فرزندش زندگی می‌‌كند.وی در زندگی خانوادگی‌اش نیز آدم موفقی به شمار می‌‌رود. او و (پائولتا) همسر جوانش چندین سال پیش با یكدیگر ازدواج كردند.



ثمره این ازدواج چهار فرزند به نام‌های جان، كایتا و دوقلو‌هایی به نام‌های مالكوم و الیویاست. واشنگتن می‌‌گوید: (بازی در سینما به معنای زندگی كردن نیست این چهار بچه همه زندگی من را به خود اختصاص داده‌اند آنها همیشه در اولویت بوده‌اند، به راستی اگر من یك خانواده نداشتم، تعطیلات آخر هفته را چگونه سپری می‌‌كردم؟) گرچه چندی پیش شایعاتی درباره رابطه دنزل واشنگتن و سانا لاتان ساخته شد.


(سانالاتان) هنر‌پیشه آمریكایی از شنیدن تهمت‌هایی كه او را به دنزل واشنگتن نسبت می‌‌دادند بسیار برافروخت و گفت ما هر دو هنر‌پیشه هستیم و فقط با یكدیگر در فیلم <خارج از زمان> ایفای نقش كردیم اما متاسفانه روزنامه (اخبار روزانه نیویورك) شایعاتی را ساخته است. این شایعه‌ها تنها به این دلیل بوجود آمده كه ما تنها در یك فیلم عاشقانه بازی كرده‌ایم. مردم شایعه كرده‌اند كه من باردار هستم. بعضی از آنها به مادرم گفته‌اند من فرزند واشنگتن را در شكم دارم اما وكیل دنزل خبر جدایی دنزل را شایعه خواند و گفت: او زندگی خوبی دارد و با همسر و چهار فرزندش در صفا و صمیمیت زندگی می‌‌كند.

هدیه دنزل دنزل واشنگتن مبلغ 25 هزار دلار به برنامه كمك به ساكنین كوهستان راكی اهدا كرد. این مبالغ اهدا شده برای خرید وسایل گرمایی است. این بازیگر 52 ساله خبر اهدای این مبلغ را طی مراسمی در دانشكده وسلیمان در شمال كارولینا اعلام كرد. این مبلغ بزرگترین هدیه‌ای است كه طی نوزده سال گذشته یعنی از زمان افتتاح برنامه كمك زمستانی به كوه‌های راكی ارائه شده است.


بنا به گفته مقامات رسمی، این هدیه حاصل دوستی واشنگتن با (هرمان پون) یكی از اهالی (كوهستان راكی) و مربی دوران دبیرستان دنزل است. او از اینكه چنین كمكی را به اهالی كوهستان راكی كرده است احساس شادی و افتخار می‌كند.
و فیلم‌های او…

دنزل واشنگتن تا كنون در این فیلم‌ها ایفای نقش كرده است:

مردی در آتش، روز تمرین، تیتان‌ها، نمایش ژولیوس سزار، خودی، كاندید منچوری، غول‌ها را به یاد داشته باش، بازگشت سوپر فلای، مالكوم‌ایكس، هاریكون، گریه برای آزادی، افتخار، داستان یك سرباز، استیو بیكو، پرونده پلیكان، كلكسیونر استخوان، جانی كیو و… گر چه جز اینها در سریال‌های مختلف تلویزیونی هم ایفای نقش كرده است.