پارس ناز پورتال

مراقب موهای لطیف نوزادتان باشید

مراقب موهای لطیف نوزادتان باشید

آیا جزو آن دسته از کسانی هستید که خودشان موهای نوزادان یا خردسالانشان را نمی‌شویندزیرا می‌ترسند به آنها آسیب برسانند؟ آیا از روش‌های مراقبت از موهای نوزادان آگاه هستید؟

یک مادر با به دنیا آمدن کودکش در کنار وظیفه ی تربت کردن او باید از سلامتی و رشد مناسب فرزندش هم مطمئن شود .مراقبت از کودک ، دادن آموزش های مناسب با توجه به رشد کودک از جمله مواردی است که باید هرمادری آنرا رعایت کند. مجموعه مقالاتی ویژه ی تازه مادرها برای شما کاربران ارائه می شود ، امیدواریم که از آنها استفاده کنید، در این مقاله در مورد شستن موهای نوزاد و لزوم ثبت وقایع از روزهای اول خواهیم پرداخت:

ملایمت، کلید اصلی رفتار با نوزادان است؛ هر اقدامی که انجام می‌دهید باید به آرامی و با ملایمت انجام شود زیرا در غیر این صورت، واقعا ممکن است به آنها آسیب بزنید.

 

توصیه‌های مهم

 

موهای فرزندنتان را با یک شامپوی ملایم بشویید. به منظور شاد و مفرح شدن این مرحله به خردسالان اجازه دهید هر شامپویی را که میل دارند انتخاب کنند. شامپوهای بچه در رنگ‌ها و رایحه‌های گوناگون عرضه می‌شوند که البته باعث سوزش چشم‌ها نیز نمی‌شوند.

 

از نرم کننده برای موهای فرزندتان استفاده کنید. می‌توانید از یک نرم کننده که نیاز به آبکشی دارد یا از یک نرم کننده ماندگار که پس از حمام و قبل از‌شانه زدن موها روی آنها اسپری می‌کنید، استفاده کنید. نرم‌کننده‌ها موجب نرم و براق شدن موها می‌شوند و ‌شانه کردن موهای کرک و گره‌دار را آسان‌تر می‌کنند. به جای نرم‌کننده قوی همیشه از یک نرم‌کننده ملایم برای کودکان استفاده کنید.

 

به بچه‌ها اجازه دهید که موهای خود را‌شانه کنند. این اقدام به آنها ‌امکان می‌دهد که میزان فشار و کشش وارده بر موهایشان را کنترل کنند و به آنها القا می‌کند که مهم هستند.

 

خردسالان اغلب هنگام ‌شانه شدن موهایشان احساس ناراحتی و درد می‌کنند و این ‌امر مانع لذت بردن آنها از این روال بهداشتی می‌شود. اگر بدون کشش، کرک‌های مویشان باز نمی‌شود، از نرم‌کننده یا اسپری بازکننده گره موی بیشتری استفاده کنید.

ملایمت، کلید اصلی رفتار با نوزادان است؛ هر اقدامی که انجام می‌دهید باید به آرامی و با ملایمت انجام شود زیرا در غیر این صورت، واقعا ممکن است به آنها آسیب بزنید.

** به کودکتان غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی بدهید. نان گندم سبوس‌دار، سبزیجات و میوه‌های تازه بدنش را تقویت می‌کنند و باعث افزایش رشد موهای براق و سالم وی نیز می‌شوند.

 

** شانه، برس و لوازم جانبی زیبا بخرید تا آنها رفته‌رفته به مراقبت و آراستن مو علاقه‌مند شوند. به کودک خردسالتان اجازه دهید که این اجناس را خود انتخاب کند.

 

** هنگام حمام کردن کودک می‌توانید موهای آغشته به نرم کننده او را قبل از آبکشی ‌شانه بزنید. برای موهای خیس تنها از یک ‌شانه استفاده کنید.

 

** از ‌شانه کردن مفرط موهای کودکتان خودداری کنید.‌ شانه کردن بیش از حد موجب شکنندگی مو‌ خواهد شد؛ صرفا چند ضربه برای باز کردن گره‌های مو کافی است.

 

** در حین باز کردن گره‌های موهای فرزندتان با او به آرامی صحبت کنید؛ به‌طوری که بی‌حوصله نشود و یا دائما پیچ و تاب نخورد.

 

** به منظور پیشگیری از گره خوردن موهای کودک روزانه سه بار موهایش را برس بزنید.

تهیه ی یک دفتر خاطرات

 

خاطرات خود را در یک دفتر بنویسید. وقتی نوزاد بزرگ شود، دیدن این نوشته ها برای او و شما جالب و جذاب خواهد بود.

صفحه ی اول روزنامه ای را که در آن روز نوازد متولد شده است نگه دارید، تا نوزاد وقتی بزرگ شد، بتوان از تمامی رویدادهای به وقوع پیوسته در آن روز مطلع شود. آگهی های تولد او را نیز حتماً نگه دارید.

تمام «نخستین های» نوزادتان را یادداشت کنید. مواردی چون نخستین باری که لبخند زد، توانست بنشیند، چهار دست و پا راه رفت، یا وقتی توانست راه برود، صحبت کند یا عمل خاص دیگری را انجام دهد.

در حین رشد نوزاد از او عکس بگیرید. وقتی بزرگ تر شد، می توانید نقاشی های او و سپس نوشته هایش را در این دفتر خاطرات قرار دهید.

شما می توانید کارها و سخنان با مزه ی او و چیزهایی که آموخته و چیزهایی را که دوست دارد یا دوست ندارد یادداشت کنید. هنگامی که نوزادتان بیمار می شود، تاریخ و علائم آن را بنویسید. هم چنین قد و وزن او در پایان هر ماه و زمان رویش هر دندان را یادداشت کنید. افزون بر این، سابقه ی واکسیناسیون او را ثبت کنید.

 

با دفتر خاطرات، وقایع سال های اولیه ی زندگی کودک شما جاودان می شود. شما و فرزندتان بعدها از دیدن آن لذت خواهید برد و این دفتر به خوبی می تواند به فرزند شما کمک کند تا به گذشته اش برگردد.