پارس ناز پورتال

وضعیت سلامت موهای تان را ارزیابی کنید

مجموعه : نکات سلامت مو
وضعیت سلامت موهای تان را ارزیابی کنید

داشتن موهایی سالم آرزوی هر کسی است ولی گاهی بی توجهی یا نادانی باعث می شود که موها طراوت و شادابی خود را از دست بدهند. گاهی عادت های غلط رایجی وجود دارد که می تواند ذره ذره سلامت را از موهای شما بگیرد. بسیار پیش می آید که خود فرد هم نمی داند چرا و به کدام دلیل موهایش روز به روز فرسوده تر می شود، در اینجا اول از شما ۹ سوال درباره عادت های تان و مراقبت از موهای تان می پرسیم. با این سوال ها مشخص می شود وضعیت سلامت موهای شما چگونه است، بعد درباره این که کدام عادت درست است و کدام نادرست به شما پاسخ می دهیم، علاوه بر این ها می توانید با توجه به گزینه های انتخابی وضعیت سلامت موهای تان را ارزیابی کنید.

 

● شما هر چند وقت یک بار موهای تان را کوتاه می کنید؟

 

الف.هر ۴ تا ۶ هفته، من خودم را ملزم می کنم که هر ۳۰ یا ۴۰ روز حتما به آرایشگاه سر بزنم.

 

ب.هر ۳ تا ۴ ماه اما گاهی هم برایم کار پیش می آید.

 

ج. هر ۶ ماه، رفتن به آرایشگاه و کوتاه کردن موها جزو برنامه های اصلی من نیست.

 

د.هر سال، اگر حوصله داشته باشم.

 

جواب: اگر می خواهید موهایی سالم داشته باشید باید هر ۴ تا ۶ هفته حتما به آرایشگاه سر بزنید. این بهترین راهی است که می توانید موخوره ها را از بین ببرید و نگذارید روی موهای تان حرکت کنند و از نوک موها خود را به ساقه آن ها برسانند. سرزدن مرتب به آرایشگاه بیشتر از آن که درآمد آن ها را زیاد کند ؛موهای شما را سالم و زیبا نگه می دارد.

 

اگر موهایی بلند دارید، باید از ۲ نوع حالت دهنده استفاده کنید؛ یک حالت دهنده و کاندیشنر در حمام که در نهایت آن را آب می کشید و یک کرم مو بعد از حمام که روی موها بزنید و آن ها را از آسیب های احتمالی محافظت کنید. اگر هم احساس می کنید موهای تان شکننده شده است یا آن ها را کوتاه کنید یا از آرایشگرتان بخواهید برای شما از نوعی کاندیشنر عمیق و قوی مو برای تان استفاده کند.

 

● شما چگونه موی تان را سشوار می کشید؟

 

الف: سعی می کنم تنها با حوله موهایم را خشک کنم و سشوار به کار نبرم.

 

ب: بعد از حمام فقط چند ثانیه موهایم را با سشوار خشک می کنم، ولی بعد اجازه می دهم موهایم با جریان طبیعی هوا حالت بگیرد.

 

ج: من بعد از حمام حتما باید از سشوار استفاده کنم و ترجیح می دهم از باد گرم آن استفاده کنم تا موهایم خیلی خوب حالت بگیرند.

 

جواب: اگر موهای تان را دوست دارید و می خواهید آن ها را سالم نگه دارید، واقعا توصیه می کنیم باد گرم و داغ سشوار را کنار بگذارید. دکتر کینگزلی می گوید: «شاید باورتان نشود امابا باد داغ سشوار آب درون موها واقعا شروع به جوشیدن می کندو باعث می شود حباب های کوچکی در کنار ساقه موها شکل بگیرند و همین حباب ها ساقه موها را ضعیف می کنند و در نتیجه موها به مرور شکننده و آسیب پذیر می شوند و مسئول این شکنندگی


موها چیزی نیست جز باد گرم و داغ سشوار و سایر وسیله های حالت دهنده. پیشنهاد می کنیم قبل از این که باد سشوار را روی موهای تان بگیرید اول آن را روی دست خود امتحان کنید، اگر احساس کردید دست تان را می سوزاند شک نکنید که این باد می تواند موهای شما را هم بسوزاند. شما می توانید با توجه به احساس سوزش و دردی که باد سشوار روی پوست شما ایجاد می کند بفهمید چه بلایی سر موهای تان می آید.

 

● وقتی تعدادی از تار موهای تان را ۲ تا ۳بار به انگشت تان می پیچید و موها را ملایم ولی محکم با انگشتان تان می کشید، چه اتفاقی می افتد؟

 

الف: این حرکت برای موها آسیب زننده است و می تواند باعث شکستن ساقه مو شود.

 

ب: ممکن است کمی آزاردهنده شود ولی اهمیت چندانی ندارد.

 

ج: هیچ اهمیتی ندارد

 

جواب: این کار می تواند موهای شما را مستعد آسیب دیدن بکند، هرچه قدر موها بیشتر کشیده شوند احتمال آسیب پذیر شدن آن ها بیشتر می شود. البته بعضی نیز این کار را انجام می دهند تا به نوک موهای شان نگاه کنند و موخوره های آن ها را جدا کنند اما باید بدانید این کار فایده ای ندارد. بهترین کار این است که از یک کاندیشنر با پایه پروتئین استفاده کنید تا کمی تارهای مو بیشتر از آن که آسیب ببینند ترمیم شوند.

 

● شما چگونه شامپو انتخاب می کنید؟

 

الف: من شامپویی را انتخاب می کنم که با نوع موهایم سازگار باشد.

 

ب: من معمولا به دنبال بهترین شامپو و هماهنگ با نوع موهایم هستم اما گاهی اوقات هم اگر فروشگاهی یک شامپو را حراج کرده باشد، آن را می خرم.

 

ج: برای من خیلی مهم نیست که چه شامپویی استفاده کنم، هر شامپویی که در حمام وجود داشته باشد را مصرف می کنم، به نظر من شامپو فقط باید موها را تمیز کند.

 

جواب: برخلاف عقیده رایجی که وجود دارد شما می توانید هر روز موهای تان را شامپو بزنید بدون این که آن ها آسیبی ببینند به شرط آن که در انتخاب شامپو درست عمل کرده باشید. هنگام خرید شامپو مطمئن شوید که حتما فرمولاسیون شامپو با نوع موهای شما سازگار است. مثلا موهای خشک و آسیب دیده نیاز به شامپویی آبرسان (hydrating shampoo) دارند یا موهایی رنگ کرده حتما نیاز به شامپویی ملایم دارند تا ساقه موها آسیب نبیند. افرادی هم که موهای نازک دارند باید به دنبال شامپویی حجم دهنده باشند تا هم وزن موها سبک تر شود و هم با افزایش الکتریسته موها، ظاهری زیباتر پیدا کنند.

 

● آیا شما از وسیله های داغ حالت دهنده ای چون اتو یا فرکننده مو استفاده می کنید؟

 

الف: من حتی کار کردن با این دستگاه ها را هم بلد نیستم.

 

ب: من گاهی برای مناسبت های خاص از وسایلی چون اتو یا فرکننده مو یا…. استفاده می کنم تا بتوانم حالت دلخواه موهایم را به دست بیاورم.

 

ج: من معمولا از این گونه وسایل استفاده می کنم اما حواسم هست که حتما قبل از استفاده از این گونه دستگاه ها از اسپری های محافظت کننده در برابر گرما استفاده کنم.

 

د: من کاملا برای حالت دادن موهایم به این دستگاه ها وابسته هستم و امکان ندارد سفری بروم و همراه خودم اتو یا فرکننده یا… نبرم، اصلا مگر می شود بدون این دستگاه ها به موها حالت داد.

 

جواب: آیا شما جزو کسانی هستید که درجه اتو یا فرکننده را روی آخرین درجه آن می گذارند تا موهای شان به خوبی حالت بگیرد؟ اگر جواب تان مثبت است بدانید که موهای شما در حال مرگ تدریجی است. دکتر «کینگزلی» می گوید: «موهای شما بین ۸۵ تا ۹۵ درصد پروتئین دارد ولی گرمای زیاد به مرور زمان این پروتئین ها را از بین می برند و در نتیجه موها روز به روز شکننده تر می شوند. » از آرایشگر خود بخواهید مدل موهای تان را به گونه ای کوتاه کند که برای حالت گرفتن کمترین نیاز را به چنین وسیله هایی داشته باشد، مدل هایی هستند که حتی اگر از وسیله های گرم هم استفاده نکنید، موها به خوبی صاف یا فر می شوند و لایه های مو به زیبایی روی هم قرار می گیرند.

 

اگر باز هم اصرار دارید از این گونه وسایل استفاده کنید، حتما قبل تماس دستگاه با موها از اسپری ها و کاندیشنر های محافظت کننده در برابر گرما روی موها بزنید، این مواد روی موها می نشینند و آسیب دیدگی موها را کمتر می کنند. علاوه بر این، درجه حرارت دستگاه خود را در پایین ترین درجه بگذارید و وقتی موهای تان مرطوب است هیچ وقت از چنین دستگاه هایی استفاده نکنید.

 

● وضعیت موهای شما

 

حالا جواب های خود را بشمارید و ببینید بین ۳ حرف الف، ب و ج کدام بین جواب های شما بیشتر یافت می شوند.

 

▪ بیشتر جواب های شما گزینه الف است؟

 

واقعا به شما تبریک می گوییم چون مسلما موهای سالمی دارید و راه های مراقبت صحیح از آن ها را نیز خوب بلدهستید. به احتمال فراوان موهایی درخشنده دارید که هر کس با دیدن آن ها لب به تحسین خواهد گشود. البته احتمالا مشکلاتی هم دارید. اول این که حالت دادن موهای صاف و سالم کمی مشکل تر از موهای آسیب دیده و زبر است، برای حالت دادن آن ها بهترین کار استفاده از محصولات حالت دهنده حاوی الکل است و بهترین انتخاب


موس ها هستند . در موهای خیلی سالم میزان زیادی رطوبت وجود دارد که مسلما بسیار خوب است اما گاهی باعث می شود، موها از ریشه چرب شوند. برای ریشه های چرب بهترین راه حل استفاده از شامپوی خشک است به این طریق که روی فرق سر و روی ریشه، شامپو را اسپری کنید.

 

▪ بیشتر جواب های شما گزینه ب است؟

 

احتمالا موهای شما نسبتا سالم و درخشان است ولی به طور حتم می تواند خیلی بهتر از این باشد. متاسفانه شما چند عادت بد دارید که می تواند به موهای تان آسیب برساند و سلامت و درخشندگی را از آن تارهای زیبا بگیرد. به مرور زمان همین عادت های بد می تواند کاملا سلامت و زیبایی را از موهای شما بگیرد و دیگر نتوانید به موهای خود افتخار کنید.

 

▪ بیشتر جواب های شما گزینه ج است؟

 

جواب:باید گفت موهای شما به شدت آسیب دیده است. احتمالا موهایی خشک دارید که به راحتی هم حالت نمی گیرد و مرتب گره می خورند. البته خوشبختانه هنوز خیلی دیر نشده است؛ روش هایی وجود دارند که می توانند درخشندگی از دست رفته موهای شما را بازگردانند؛ اول از همه این که تا جایی که ممکن است موهای تان را کوتاه کنید، در واقع باید تمام آن قسمت هایی را که به دلیل استفاده از وسایل حالت دهنده داغ آسیب دیده


است، کوتاه کنید تا جایی که احساس کنید بیشتر سطح تارهای مو صاف و هموار است. با خودتان هم قرار بگذارید که هر ۴تا ۶ هفته پیش آرایشگر بروید تا سر موها را کوتاه کند. حالا سعی کنید تمام متهمانی که موجب شده اند موهای شما به این وضعیت دچار شود را پیدا کنید و کنارشان بگذارید، متهم هایی چون بیش از حد سشوار کشیدن، تغذیه ضعیف و… برای خود یک رژیم غذایی سالم بچینید.به یاد داشته باشید داشتن موهای سالم نیازمند مراقبت جدی است.

 

● شما معمولا موهای تان را چگونه رنگ می کنید؟


 

الف: چرا باید به رنگ طبیعی موهایم دست بزنم و من هیچ وقت دوست ندارم این رنگ های پر از بو را به موهایم بزنم.

 

ب: معمولا دوست دارم در فصل تابستان موهایم را روشن کنم و روی آن را نیز، های لایت کنم.

 

ج: من تمام موهایم را رنگ می کنم اما برای حفظ سلامت آن ها هر چند وقت یک بار از کاندیشنرها و نرم کننده های قوی و عمیق مو استفاده می کنم.

 

د: موهای من هر زمان یک رنگ است و یکی از تفریحات من رنگ کردن مداوم موهایم است، گاهی در یک فصل آن ها را تیره می کنم، بعد بلوند و در نهایت تصمیم می گیرم آن ها را قرمز کنم.

 

جواب: برخلاف آنچه شما فکر می کنید رنگ کردن بیش از حد می تواند حسابی به موها آسیب برساند، در واقع وقتی بیش از اندازه از رنگ های مختلف مو استفاده شود، موها کاملا شادابی خود را از دست می دهند. دکتر کینگزلی می گوید: «به هیچ وجه چند رنگ در یک زمان کوتاه استفاده نکنید و چند رنگ مختلف را با هم به کار نبرید. اگر می خواهید ۲ کار مختلف را با هم انجام دهید مثلا هم رنگ کنید، هم با مواد شیمیایی فر کنید، تا چند هفته به موها کاری نداشته باشید تا کمی آسیب های به وجود آمده بهبود یابد و بعد از یک ماسک پروتئین قوی برای موها استفاده کنید تا مجددا قدرت را به آن ها بازگردانید.»

 

● معمولا چه نوع مواد غذایی در بشقاب شما وجود دارد؟

 

الف: سعی می کنم همه چیز بخورم، از پروتئین های فراوان گرفته تا غلات و انواع سبزی ها.

 

ب: معمولا رژیم غذایی سالمی دارم ولی به هیچ وجه نمی توانم از شیرینی ها صرف نظر کنم.

 

ج: برای من مهم نیست چه می خورم، ولی بیشتر ترجیح می دهم غذاهای آماده بخورم.

 

جواب: تغذیه سهم بسزایی در سلامت موهای شما دارد. برای روشن شدن این موضوع فرض کنید تمام موهایی را که در یک ماه رشد کرده اند در دست بگیرید و آن ها را ردیف کنید و پشت هم بچینید. شاید باورش سخت باشد و طول این ساقه های ردیف شده حدود ۱۰۰ متر می شود، حالا فرض کنید این طول بلند به چه میزان انرژی و مواد مغذی برای قوی ماندن و درخشان بودن نیاز دارد. ساقه موهای شما نیاز دارد پروتئین مورد نیاز خود را از مواد پروتئینی مصرفی شما تامین کند. برای این که موهایی سالم داشته باشید روزانه حدود ۱۵۰ گرم پروتئین خالص مصرف کنید.

 

● وقتی انگشتان تان را لای موها می برید و با ۲ انگشت تارهای مو را از ریشه تا پایین خیلی آرام می کشید، چه احساس می کنید؟

 

الف: تمام طول موهایم نرم و صاف است بدون هیچ گونه ناهمواری.

 

ب: در بیشتر قسمت ها موهایم نرم و صاف است اما نزدیک پایین و نوک مو کمی زبر می شود.

 

ج: تنها ۷ یا ۸ سانت نزدیک به ریشه سطح موهایم صاف و نرم بوده اما بعد از آن موها زبرو ناهموار است.

 

جواب: اگر شما روی سطح تار موها احساس زبری و ناهمواری می کنید، این نشان می دهد که کوتیکول موهای شما آسیب دیده است. بسیار طبیعی است که موها در بالا و نزدیک ریشه ها نرم و صاف باشند و ولی در پایین و نزدیک سر موها، زبر و خشن باشند اما هرچقدر این زبری به ریشه نزدیک تر باشد نشان می دهد موهای شما آسیب دیده تر است.

 

● آیا موهای تان را در مقابل آفتاب می پوشانید؟

 

الف: امکان ندارد بدون زدن اسپری های ضد آفتاب spfدارمخصوص مو از خانه خارج شوم.

 

ب:صبر کنید، موها نیز به spf نیاز دارند.

 

ج: موهایم را تا جایی که ممکن است در معرض آفتاب قرار می دهم، چرا باید موهایم را از این اشعه های طلایی آفتاب پنهان کنم؟

 

جواب: معمولا محافظت موها در مقابل آفتاب چندان رایج نیست و بیشتر افراد آن را نادیده می گیرند، البته خوشبختانه خانم ها به دلیل استفاده از روسری موهای شان محافظت می شود ولی آقایان بدون حفاظ موهای شان را در معرض آفتاب قرار می دهند. زمانی که موها در معرض آفتاب قرار بگیرند، خشک می شوند، به خصوص اگر به دلیل آفتاب، رنگ مو یا مواد شیمیایی درون موها اکسیده شوند و روی ساقه موها را بپوشانند. به دنبال کاندیشنر یا نرم کننده ای باشید که در آن فاکتورهای حفاظتی UVA و UVB موجود باشد یا در نهایت روی سر کلاه بگذارید تا موهای تان آسیب نبینند.